Číslo 17 / 2010.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s operní zpěvačkou.
Evou Urbanovou.

 

 

 

 

 

 

Buďme vděčni i za malý kousek nebe

I za branami vězení, napěchovaného „nepřáteli lidu“, může vykvést cit nejušlechtilejší, obapolná láska. A nic na tom nemění ani ztížené podmínky, téměř znemožňující dorozumívání. Píší se totiž raná padesátá léta, v paměti sadistických dozorců ještě setrvává, jak dlouho se na provaze houpala Milada Horáková, ale ani dlouholeté tresty odnětí svobody nedokáží přervat ušlechtilost a lidství.

I za branami vězení, napěchovaného „nepřáteli lidu“, může vykvést cit nejušlechtilejší... Táňa Pauhofová ve filmu Kousek nebeTak lze vymezit půdorys filmu Kousek nebe (v neděli 2. května ve 20 hodin uvádí ČT1), který napsal Jiří Stránský a v roce 2004 režíroval Petr Nikolaev. Vypráví, jak citové pouto mezi Lubošem a Danou natolik zmohutnělo, že mladý muž neváhá vyměnit relativní pohodlí (vypracoval se až na lapiducha) za přesun do obávaného Leopoldova, jen aby se svou milovanou mohl strávit pár vzácných okamžiků.
Ústřední postavou je Luboš (Jakub Doubrava), jehož osudy sledujeme jako primární. Jeho milovaná Dana (Táňa Pauhofová) se vlastně stává jednou z vedlejších postav, jež jej obklopují, jakkoli poutána mlčenlivými pohledy a naplněna něžnou touhou. Dokonce se ani nedovíme, zač byla tato mladinká slovenská dívka odsouzena, vystupuje jako zosobnění neposkvrněné čistoty, kterou lze uhájit i v nelidských podmínkách. Luboš prochází peklem vězení s hrdým odhodláním, jako by byl vůči němu imunní, nedotčen ustavičným ponižováním. Dlužno ovšem dodat, že leckteré vedlejší figurky spoluvězňů i dozorců, byť vykreslené jednostranně a zkratkovitě, vystupují vedle něho, zosobňujícího až sošnou ušlechtilost, daleko životněji a vzhledem ke svému údělu také věrohodněji. Kritik Tomáš Baldýnský dokonce po premiéře filmu napsal, že „příběh milenců slouží jen jako záminka k vyprávění příběhů těch druhých.“
Kousek nebe ve své době zaujal a snesla se na něj převážně chvála. Oceněn byl jak hlavní hrdina („spíše uličník než uvědomělý odpůrce komunismu“ – domníval se Pavel Mandys v Týdnu), tak pojetí a výstavba celého filmu. Docela přesně popsal podobu filmu Jan Paulas v Katolickém týdeníku: „Stránský se snažil oslovit především mladou generaci, která dobu komunistického panování už nezažila, a je tudíž ve velkém pokušení ji vnímat očima nostalgických vzpomínek rodičů. A tak vsadil na věčně mladé téma. Za příběhem lásky k mladému divákovi proniká celá hrůzná atmosféra oné doby.“

Jan Jaroš, filmový publicista

Foto Petr Králík



  Šťastné dny primitivů
  Jak to vidí Petr Koudelka
 
   Pět hodin pravdy o Plasticích

   
Pořiďte si        
 
   O bídě a nouzi
   
Televizní glosář