|
Na cestách s Václavem Havlem podruhé
Píše
se rok 2010. Nejen mně připadá neuvěřitelné, že od
„sametových“ událostí už uteklo dvacet let – ono magické
dvacetiletí, které jako by náhodou, generační obměnou či
osudem určovalo rytmus moderních česko(slovenských) dějin už
od roku 1918. Bude tomu tak znovu, anebo tentokrát takříkajíc
porušíme tradici? Ať tak či onak, pilíře zahraniční politiky
našeho státu se v rovině osobních kontaktů (což je v
diplomacii všeho druhu vždy rozhodující) kladly v roce 1990
oficiálními cestami prezidenta Václava Havla do různých koutů
světa. Jako mimořádný rozhlasový zpravodaj jsem měl možnost a
štěstí být při tom. Nabízím proto již podruhé osobní zprávu,
nikoli agenturní sdělení: vždyť s odstupem času není podstatné
jen to, co se na těchto cestách odehrávalo, ale hlavně jak a
proč.
Kafka v Jeruzalémě
Březen 1990. Jako člen doprovodného prezidentova týmu
vystupuji z letadla v Tel Avivu s pocitem, že bych se měl
štípnout: Opravdu jsem zde? Věren heslu, že zakázané ovoce
nejvíc chutná, nesmírně jsem totiž vždy toužil podívat se
právě tam, kam se z rudého ghetta zásadně nesmělo: do Izraele.
Přitom, a to je ten paradox, jsme spolu se Sovětským svazem
koncem čtyřicátých let napomáhali vzniku židovského státu víc
než Západ. Jenže pak se svět stal bipolárním a všechno bylo
jinak.
Ačkoli mezinárodní terorismus byl tehdy ještě málem v
plenkách, prohlídka oficiální delegace na letišti byla
nečekaně přísná: „Z kufru všechno ven,“ pravil muž ověšený
zbraněmi a mladá sabra, vojensky nesmlouvavá, rozryla, byť v
rukavičkách, vše, co jsem měl z domova pečlivě naskládáno.
Poté už přišel svižný průjezd „hříšným“ Tel Avivem, jak mu pro
jeho zábavní kluby a uvolněný životní styl přezdívají hluboce
věřící, a krátká cesta do Jeruzaléma. Kolem navzdory jaru
vesměs sucho, v příkopech a mezi keříky tu tam zlověstně
„odhozená“ děla či malé bazuky, jako kdyby další z mnoha
místních válek měla znovu začít co nevidět.
Možná
nejlepší z řady svých vynikajících projevů pronesl Václav
Havel na Jeruzalémské univerzitě. Vyznal se ze svých niterných
pochyb o světě, o politice i o sobě samém s upřímností, která
tehdy nebyla ještě okoukaná a zapůsobila na přítomné jako
poselství, jako zvěst. „Čím víc vím, tím víc nevím. Čím
mocnější jsem, tím víc pokory pociťuji. Čím víc mě oslavují,
tím nejistější se cítím...“ Přesně těmito slovy to tehdy Havel
neřekl, ale takové bylo – nejen pro mě – vyznění jeho slov,
která nicméně končila zřetelnou výzvou k intelektuálům:
„Mluvit nebo psát nestačí. Chceme-li měnit svět, je třeba se
obětovat v politice.“
Z návštěvy Knesetu neboli izraelského parlamentu jsem si
odnesl dva dojmy. Oslnily mě nádherné ohromné Chagallovy
mozaiky na stěnách a zděsilo mě zjištění, na které nyní
myslívám: že o vývoji země, národa často rozhoduje titěrná
skupinka lidí, jejichž strana sice proklouzne mezi zákonodárce
s odřenými lokty, ale vše záleží na tom, ke komu z velkých se
přikloní.
Další fackou byl pro mě krátký pobyt v kibucu Masaryk, kam
několik z nás dopravili vojenskou helikoptérou, v níž se
odehrála příznačná scénka. Zatímco se Havel s Kňažkem o něčem
hlasitě přeli, Schwarzenberg usnul. Samotný kibuc jsem vnímal
ve dvou protichůdných rovinách – ano, přísně kolektivní styl
života, ne nepodobný komunistickým utopiím, měl jistě smysl
před sto lety, kdy první osadníci dřeli do úmoru uprostřed
bažin a komárů; dnes však působí dojmem nevhodného přežitku a
není divu, že mladí prý berou nohy na ramena a odcházejí do
měst.
Jeruzalém se se mnou rozloučil noční poutí, při které jsem
dostal pořádný strach. Teprve když jsem po dlouhém dnu
dokončil večerní zpravodajství, vyrazil jsem do uliček, abych
nasál náladu města, které je zrovna tak posvátné jako
konfliktní. Brzy jsem si povšiml, že za mnou někdo vytrvale
jde. Že mě sleduje. Pokoušel jsem se vymanit, zmást jej, ale
marně. Prchal jsem zpátky do hotelu – a ten člověk tam vešel
též! Ukázalo se, že to byl člen izraelské ochranky, která měla
jasný úkol: chránit každého z nás, doprovázejících prezidenta.
Řekl mi nezapomenutelnou větu: „V Izraeli se může komukoli
stát kdykoli cokoli!“
Královna a Kundera
Kdybych měl vybrat nejzábavnější obrázek z cest před dvaceti
lety, zvolil bych tento: Před Buckinghamským palácem je vzorně
seřazena stráž, na hlavách vysoké černé komíny, a kdesi dole
mezi nimi se při vojenské přehlídce nejistě sune prezident
nevoják, plaše nervózní z toho, že za chvíli předstoupí před
královnu... Než se Václav Havel na politickém jevišti světa
okoukal, byl až dojemně lidský svou obyčejností literáta,
kterého dějiny vyzdvihly na piedestal. A uměl – což ale dělá
dodnes – využít své prestiže ve prospěch jiných, kteří dál
trpí, zatímco jemu se poštěstilo být na vrcholu. Ukázalo se to
i při tiskové konferenci v Londýně, napěchované novináři z
celého světa.
Konala
se v době, kdy čerstvě zuřila fatwa, prokletí nad Salmanem
Rushdiem kvůli jeho knize Satanské verše, kterou islámští
fundamentalisté považovali za urážku koránu i Mohameda a
rozpoutali v podstatě celosvětový hon na autora. Tiskovka
probíhala podle očekávaného scénáře, padaly dotazy na
disidentství i prezidentství, když se ke mně přitočil muž z
prezidentova nejbližšího okolí. Šeptem mi sdělil, proč jej za
mnou Havel posílá: „Zeptejte se, zda by něco vzkázal
Rushdiemu!" Zvedl jsem tedy ruku, dostal slovo, s gustem
vznesl dotaz – a pak už jen zíral, co to způsobilo. Jméno
Rushdie bylo totiž tehdy prakticky tabu, aby se islamisté
ještě víc nerozzuřili; samotný spisovatel se skrýval neznámo
kde, pečlivě střežen. A tak kamery začaly švenkovat jako divé,
foťáky se divoce rozblikaly a Havel, pobavený tím tyjátrem,
vyjádřil podporu svému kolegovi a „příteli ve zbrani“, kterou
je psací stroj, nebojácně tlumočící svobodné myšlení. „No
nazdar, nás tady všechny ještě někdo odpráskne,“ ulevil si
Brit vedle mě, zaklapl notes a měl se k odchodu. Kde, pomyslel
jsem si, je odvaha jeho předků, čelících málem dva měsíce noc
co noc Hitlerovu bombardování Londýna?
Paříž mi v paměti utkvěla dvěma momentkami, z nichž první jsem
prožil na vlastní kůži a druhou, snad pravdivou, mohu a chci
tlumočit. Velkým dojmem na mě při tiskovce v Elysejském paláci
zapůsobil prezident Mitterand. Nepotřeboval tiskového
mluvčího, vedl ji sám a skvěle. Se šarmem, přehledem,
schopností nenápadně posouvat děj tam, kam potřeboval.
Navazoval s námi novináři oční kontakt, odhadl a rozlišil
znalce, snaživce i lenochy a podle toho uděloval slovo, měnil
rytmus odpovědí, režíroval. Že tento skvostný hráč může vést
po léta dvojí manželský život, že vezme do vlády komunisty, a
tím je zničí, to vše mě později nepřekvapilo. Dodnes však
žasnu nad statečností muže, který, vědom si nevyléčitelnosti
své choroby, přestane brát léky, uchýlí se do samoty a vyčká
na smrt. Kdo jiný by to dokázal? O jednom vím, shodou
okolností byl rovněž z Paříže: jmenoval se Pavel Tigrid...
Během Havlova pařížského pobytu bylo prý tajně, mimo oficiální
program, zorganizováno jeho setkání s Milanem Kunderou. Proč
tak konspirativní? Nevědělo se údajně, jak dopadne. Vždyť ti
dva se po roce 1968 osudově rozešli: zatímco Kundera zřejmě
dospěl k názoru, že totalita je u nás navždy a spisovatel má
tvořit ve svobodě, Havel se nedal přimět k odchodu, čelil
režimu málem jako Gándhí a nakonec vyhrál. Světově proslulý
autor Žertu to prý po roce 1989 nesl jako svoji bolestnou
prohru ve střetu dvou světonázorů, a snad i proto mělo
kavárenské setkání proběhnout chladně, odtažitě, navenek bez
emocí. Došlo-li k něm doopravdy, promluví o něm někdy očití
svědkové?
Hovory z konce světa
Pyrenejský poloostrov navštívil prezident v prosinci 1990. V
Madridu, Barceloně i Lisabonu jsme se logicky zabývali tím, co
pro nás bylo v té době aktuální: jak se ve Španělsku i v
Portugalsku vyrovnávají s těmi, pro které relativně nedávný
pád Frankovy či Salazarovy vlády znamenal konec (jejich)
světa?
„Zajímavým pokusem o smíření je jeskyně kousek od Madridu, kde
najdeš památky na oběti z obou stran,“ vyprávěl mi španělský
kolega z rozhlasu, zatímco jsme v komnatách královského paláce
El Escorial čekali na konec Havlova jednání s jeho královským
hostitelem. „Uvědom si, že u vás se únorem 1948 změnil nejen
režim, ale všechny vlastnické vztahy. U nás i za fašistů
zůstalo soukromé podnikání, proto bylo pak snazší navázat
znovu na demokracii.“ Dobrá, vrtalo mi hlavou, ale co s
takzvaně starými strukturami na špici? Pokrčil rameny: „Máme
je ničit, jako ničili oni nás? Vím, zní to na jednu stranu
slabošsky a na druhou cynicky, ale co zbývá než počkat, až
vymřou?“
Mé
hovory v zákulisí politických jednání, vedené v různých
koutech světa, byly na celém tom cestování nejpodnětnější.
Poradci různých prezidentů, to byli skuteční znalci poměrů,
navíc vybavení prvotřídními informacemi; proto takříkajíc
viděli za roh a vyráželi mně, naivnímu, dech: „Chlapče, my vám
tu svobodu přejeme, ale hlavně máme radost, že se nám zvětší
trhy, ale na ty naše vás hned tak nepustíme... Bipolární svět
skončil, teď přijde terorismus, individuální či skupinový. A
časem začnou boje o zdroje, protože lidí je pořád víc, chtějí
se mít líp a zeměkoule to neunese. Pánbuzaplať skončil jeden
svět, ale ten další taky nebude snadný.“
Za nejzápadnější výspu Evropy bývá považován Cabo da Roca,
strmý skalnatý útes na portugalském břehu, pod nímž jsem v
písku u moře natáčel s prezidentem „výjezdní“ Hovory v Lánech.
Zatímco vlny mu máčely kalhoty, nahlas se zamyslel: „Když
odtud ve středověku odplouvali mořeplavci, nechali za sebou
starý svět a vydali se vstříc neznámým nadějím. Někdy si
připadám jako oni...“
Jiří Vejvoda, ředitel ČRo 2 – Praha
Foto Tomki Němec |