Číslo 36 / 2010.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s operní pěvkyní.
Gabrielou Beňačkovou.

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

Když ztrácíte sluch i vlastní ženu

Film Filipa Renče Hlídač č. 47 (ČT1, 5. 9., 20.00), ukázka umělecky ambiciózní tvorby České televize, je již v pořadí třetím přepisem literární předlohy Josefa Kopty. Důraz je položen na rozpoložení muže ztrácejícího sluch i věrnost manželky, avšak scenáristé Eduard Verner a Zdeněk Zelenka přidali ještě další motivické okruhy, traumatizující hrdinovy vzpomínky jak na mrtvou snoubenku, s jejíž sestrou se posléze oženil, tak na válečné běsnění, které jej poznamenalo nejen na zdraví, ale hlavně na duši.

Píše se rok 1920 a vojenský vysloužilec Josef Douša získává erární zaopatření, onu pověstnou „trafiku“ – v podobě vechtru, železničářského domku. Získal pro sebe a svou ženu nejen bydlení, ale také práci hlídače: obsluhuje závory, zajišťuje bezpečný vlakový provoz. Ale dotírají k němu také postranní posměšky a mnohoznačné nápovědi, jejichž skutečný význam se rozhodne zjistit předstíráním hluchoty.

Karel Roden v roli člověka týraného vzpomínkami, nočními můrami i mrazivým očekáváním věcí příštích vysloveně září

Tvůrci se opírají o pečlivě přiblížené reálie (v oblečení, ve vybavení, ve stavbách), do nichž vkládají apokalyptické válečné výjevy. K tomu přistupují snové vize zpomaleně se pohybující dívky v jakoby rozevlátém svatebním odění, nemluvě o vynořování Doušova dvojníka zosobňujícího neodbytné fatum. Vynalézavá je rovněž zvuková rovina, zvláště ve scénách, kdy Douša ztrácí sluch – film několikrát „přepíná“ mezi Doušovým subjektivním prožitkem, kdy jediným slyšeným zvukem je drásavý hukot pohlcující útržky slov (nikoli ticho, jak bychom očekávali), a náhledem z vnějšku, jak situaci vnímají okolní lidé, mají-li s Doušou hovořit.

Karel Roden vysloveně září v titulní roli člověka, bezpočtukrát ztýraného nutkavě se vracejícími vzpomínkami, nočními můrami i mrazivým očekáváním věcí příštích. Neznatelně pokulhávající, nahrbená postava, navlečená do drážní uniformy, zmučený výraz zjizvené tváře čas od času se nořící do divě upřeného pohledu, chrčivě tlumený hlas i obranně máchavá gesta – to vše přesvědčivě evokuje trpící bytost, zbavenou sebemenší idealizace. Vedle Rodenova hlídače další postavy blednou, ať již je to Lucia Siposová coby Doušova prostopášná žena, Václav Jiráček v úloze živočišně zvrhlého svůdce nebo Vladimír Dlouhý, jenž odpudivého kostelníka ztvárnil s týmiž gesty, pohledy a mluvou jako postavu někdejšího policajta v nynějším distribučním hitu Kajínek.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Snění za všechny prachy        
  Jak to vidí Věra Nosková
 
  Carmen Soni Červené       

  Nalaďte si        
 
  Podzim plný záhad      
  Téma