Číslo 36 / 2010.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s operní pěvkyní.
Gabrielou Beňačkovou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Gabriela Beňačková, pěvkyně

Během své kariéry jste zvládla stát se matkou a dnes i babičkou. Zavzpomínejte na své dětství.

Dětství jsem měla krásné. Rodiče nám dali vše, co mohli. Tatínek byl advokátem a maminka zůstala v domácnosti. Dodnes ráda vzpomínám třeba i na to, jak se mně, malému děvčeti, velmi líbilo, když mého tatínka Antonína lidé oslovovali Tonko. V padesátých letech jsme byli vystěhováni, a proto jsme nějakou dobu bydleli u staré mamy na vesnici, která nás všechny vedla k víře v Boha a kde jsem zažila veškerý vesnický komfort. Byla jsem mezi tou zelení a zvířaty šťastná. Po nějaké době jsme se přestěhovali ke druhé babičce, k té bratislavské, která zase fantasticky vařila. Moc ráda vzpomínám na to, jak nám před spaním zpívávala krásné písničky. Moje matka nám nikdy nedala pocítit, nebylo-li doma právě mnoho peněz. Již tehdy jsem si některé věci, už jako dítě, vydupala. Například do bratislavského dětského pěveckého sboru jsem napsala dopis, oni mě pozvali a přijali. A tím začal můj umělecký život spojený s hudební školou – s hrou na klavír, zpěvem a baletem. V dětství si často neuvědomujeme vděčnost vůči svým rodičům. Teprve když dospějeme, pochopíme, že ne vždy je vše samozřejmé…

O počátcích své kariéry jste hovořila již mnohokrát, mluvme tedy o vašem odchodu z divadelních prken, kdy jste kvůli své matce předčasně ukončila stálé angažmá i hostování na světových divadelních scénách.

Mě zavál Pán Bůh do Prahy, kde jsem se vdala, založila rodinu a naskočila na rychle jedoucí vlak mé profesní dráhy. Postupem let jsem se na oplátku snažila o rodiče starat i materiálně. Vynahrazovala jsem tak svoji absenci u rodiny jinak – finančně a dárky. Tatínkovu smrt jsem však promeškala. Když musela před osmi lety moje maminka na operaci a lékař nám sdělil, že má před sebou možná jen pár dnů, pokládala jsem za správné pozastavit na čas své závazky v divadlech a o maminku se postarat. Jenže po roce se mě divadla začala s netrpělivostí dotazovat, kdy se vrátím zpět na scénu. A protože moji pomoc maminka stále potřebovala, rozhodla jsem se svoji pěveckou kariéru, k nepochopení všech, ukončit. Mé rozhodnutí však bylo správné! V loňském roce maminka oslavila devadesáté narozeniny...

Po letech prožitých v zahraničí jste se tedy natrvalo vrátila do Prahy. Byla to velká změna?

Ano. Vrátila jsem se do Prahy, kde žije má rodina. Za svůj dosavadní život jsem měla s manželem mnoho dobrých adres, vždy podle mého stávajícího angažmá, ale stále nám chybělo stabilní zázemí, které konečně po mnoha letech nyní mám. Prožívám v současné době čas, kdy úmyslně nevyhledávám přílišný kontakt s lidmi. Těším se z období pracovního i osobního klidu. Snažím se maximálně věnovat své matce a rodině mé dcery.

V Praze vychováváte vnoučata, o matku staráte se v Bratislavě, koncertujete, učíte, vystupujete v zahraničí. Máte čas na sebe?

Pro sebe si čas vždy najdu a po profesní stránce si nyní moc práce neberu. Díky Bohu mi to stále zpívá. Pravidelně procvičuji hlas, má celoživotní technika se mi vyplatila. Vysoké cé stále mám... Pokud však maminka žije, nechci jinak.

Jste zařazena mezi deset nejlepších pěvkyň světa. Co si o tom myslíte?

Samozřejmě, že mě to těší, ale nezabývám se tím. Pokud to tak opravdu je, dosáhla jsem toho jen a jen svoji pílí. Chce-li pěvec v operním světě něco znamenat, musí opravdu hodně pracovat. A já jsem celý život velmi tvrdě dřela. Už nikdy se nevrátí to krásné umělecké období, které jsem měla možnost svojí prací utvářet i já. Dnes se žije strašně rychle, úspěch se žádá hned!

Hudební kritik Jan Králík o vás nedávno prohlásil, že jste přírodní úkaz, pověstná slovanská slza ve vašem hlasu je nenapodobitelná. I tím jste výjimečná pěvkyně. Uvědomujete si to?

Nevím, jestli je slovo výjimečná správné. Díky mé barvě hlasu a pěvecké technice jsem se dostala mezi absolutní světovou špičku. Od Pána Boha a od rodičů jsem byla obdařena talentem. Svojí houževnatostí a cílevědomostí, schopností improvizace a dobré intonace jsem se dopracovala, možná, až k té výjimečnosti. Celá ta léta v zahraničí jsem téměř každý druhý den někde zpívala. Byla to krása vykoupená odříkáním. V letošním roce slavím čtyřicet let své pěvecké kariéry. A stále zpívám…

Zrušila jste někdy koncert těsně před jeho začátkem, například z důvodu špatného zajištění produkce?

Ne, do takového představení bych nikdy nešla. Měla jsem výbornou německou agenturu, na kterou bylo stoprocentní spolehnutí. Ale stalo se mi to z jiných důvodů, které mě mrzí dodnes, ale o kterých se mi ani po letech nechce hovořit. Nespolehlivá jsem však tenkrát byla já, přestože vina nebyla na mé straně. Podobné to bylo třeba i s pozdním příletem letadla, a tam jsem byla nucena zaplatit divadlu pokutu. Na druhou stranu jsem však zachraňovala mnohá představení po celém světě. Například v Kolíně nad Rýnem jsem měla ještě v půl páté odpoledne vystoupení. Zavolali mi z jiného divadla, poslali pro mě soukromé letadlo a večer jsem už zpívala ve Vídni za nemocnou kolegyni. Takové situace jsem zažívala velmi často. Jiná věc je ovšem hlasová indispozice, kdy má pěvec povinnost ohlásit ji nejpozději do dvanácté hodiny. Nestane-li tak, může být stíhán, nebo musí zpívat, třebaže je indisponován. Ve světě jsem v tomto ohledu poznala pevný řád.

Pavel Sršeň, publicista

Foto archiv

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 31. srpna.



  Snění za všechny prachy        
  Jak to vidí Věra Nosková
 
  Carmen Soni Červené       

  Nalaďte si        
 
  Podzim plný záhad      
  Téma