Číslo 36 / 2010.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s operní pěvkyní.
Gabrielou Beňačkovou.

 

 

 

 

 

 

 

 

Někdy stačí být slušný. A mít odvahu

Letošní rok je ve vydavatelství Radioservis bohatý na vskutku kvalitní tituly. Mezi nimi rádi vítáme i nové vydání Letu do nebezpečí Arthura Haileyho a Johna Castla. Iniciativu Radioservisu je nutno pochválit i proto, že nahrávka tohoto pětidílného seriálu byla vydána už v roce 1983 na gramofonových deskách a o deset let později v nevyhovující technické kvalitě v Levných knihách, což původní nahrávku těžce poškodilo.

Doktor Baird Jiřího Adamíry fascinuje strohostí a nadhledemSeriál Let do nebezpečí měl premiéru v roce 1980 a nutno s potěšením konstatovat, že na rozdíl od filmů podle Haileyho námětů nezestaral. Knihu, kterou Hailey napsal společně s Johnem Castlem, zdramatizovala Horčičkova stálá spolupracovnice Jaroslava Strejčková. Jednoduchý, ale napínavý děj lze shrnout takto: Při rutinním letu dojde u obou pilotů a části pasažérů k otravě jídlem a jedinou nadějí na přistání je jeden z cestujících – bývalý válečný pilot – a jeho narychlo přivolaný pomocník, navigátor na zemi. Všichni stojí před těžkým úkolem – přistát s letadlem a zachránit tak pasažéry před jistou smrtí.

Jiří Horčička kromě režie zpracoval i stereoscénář. Při poslechu dokonale promyšleného stereofonního „stroje“ inscenace lze jen těžko uvěřit, že Horčička původně stereofonii odmítal jako technologickou hračku. Postupem času si však ověřil, že mu může nabídnout velké možnosti v umělecké tvorbě, což dokázal na tzv. velkých rozhlasových „plátnech“ (Vojna a mír) i na zdánlivě spotřebních inscenacích, jakou je právě Let do nebezpečí. Stereo tu umožňuje rychlé a snadno pochopitelné zvukové přesuny mezi jednotlivými dějišti probíhajícího dramatu i zneklidňující podkresy, tvořené zvukem motoru letadla.

Perfektně fungující inscenace však nestojí jen na precizním Horčičkovi, ale také na skvělé herecké sestavě. Eduard Cupák vybavil svého bývalého stíhače mravní pevností, ale i nervozitou, která rychle exploduje i odezní, Gabriela Vránová jako stevardka Janet odvedla jeden ze svých nejlepších rozhlasových výkonů. Doktor Baird v podání Jiřího Adamíry fascinuje svou až britskou strohostí a nadhledem – o to působivější je pak herec ve vypjatých situacích. Rovnocenným partnerem Eduarda Cupáka je tu ovšem především Luděk Munzar v roli navigátora. Bravurně přechází z ledově chladného uvažování do prudkých výbuchů vzteku v případě, že se jeho postava ve svém okolí setká s lajdáctvím či nezodpovědností. Tito i ostatní herci dodávají příběhu a svým postavám „to“ nadčasové, co by uspělo i v technicky méně dokonalé inscenaci: sounáležitost, odvahu i prostou lidskou slušnost, kterou lze projevit i v situacích nejkrizovějších.

Přemysl Hnilička, publicista



  Snění za všechny prachy        
  Jak to vidí Věra Nosková
 
  Carmen Soni Červené       

  Nalaďte si        
 
  Podzim plný záhad      
  Téma