Číslo 51 / 2010.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s duchovním.
Tomášem Halíkem.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 





Zasvěcující retrospektiva Václava Boštíka

Galerie hlavního města Prahy představuje do 9. ledna v Městské knihovně dosud nejkompletnější retrospektivu díla Václava Boštíka (1913–2005), malíře, jenž významně ovlivnil podobu českého umění své doby a jehož obrazy v současnosti nechybějí na žádné ze shrnujících evropských přehlídek poválečného malířství.

Václav Boštík: Pole modré (olej, plátno, 1965)Koncepce současné výstavy vychází z širokého průzkumu autorovy pozůstalosti, přičemž zahrnuje všechna jeho vývojová období, včetně neobyčejně talentovaných juvenilií. V zájmu zachování kontinuity díla i zdůraznění jeho proměn je retrospektiva obohacena i o zahraniční výpůjčky. Připomeňme zde, že výstavní sály Městské knihovny považoval sám malíř za nejkrásnější galerijní prostor v Praze a vždy si přál v něm vystavovat.

Boštíka od mládí přitahovaly postimpresionistické směry. Přes výtvarné reflexe krajiny, sakrální architektury a studium historie umění vedla jeho cesta k analýzám principů románského a archaického umění (zajímal jej zejména raný Egypt, Mezopotámie a tvorba přírodních národů); stejně tak se po celý život zaobíral výtvarnou teorií a také přírodními vědami v souvislosti možných propojení vědy a víry.

Pod dojmem poválečného přínosu takzvané nové fyziky se v jeho tvorbě, zejména ve druhé polovině padesátých let, objevovalo množství narážek na soudobé fyzikální objevy, teorii polí či Brownův pohyb; později tato konvergence vyústila v jeho vrcholném období do podoby malířsky abstraktních znaků a monochromních, silně promalovaných a strukturálně uspořádaných barevných „mlhovin“.
Pochopení podstaty všech těchto inspiračních zdrojů mělo zásadní vliv na celou jeho další tvorbu, zde začal Boštíkův celoživotní průzkum energií, objemů a hmot, ústící v pojetí světa jako kosmogonického celku. Konvexním vzedmutím vytvářené objemy pramaterií se staly pro jeho tvorbu na dlouhá léta erbovním znamením, aby se pak v jejích závěrečných etapách znovu vrátil ke geometrickým tvarům v ploše – ke čtverci a kruhu.
V puristické etapě let sedmdesátých využíval ke své práci dokonce milimetrový papír, jehož plochu půlil rýsovanými tušovými čarami, transponuje tak v geometrickém řádu svou zkušenost restaurátora renesančních sgrafit (tedy činnosti, kterou byl nucen živit se v letech, vůči jeho tvorbě silně nepříznivých). Radikalismus těchto geometrických kreseb byl u nás ve své době nepochopen, ocenění se jejich autorovi dostalo až od francouzských uměnovědců.
Svůj abstraktní projev vnímal malíř jako svého druhu kosmogonický proces a vyjádření vlastního vztahu k univerzu. Za poměrně rychle se střídajícími styly tak zůstává stálé jádro Boštíkovy výpovědi. Jejím výrazem se – v souladu s křesťanským pohledem na svět – stalo k transcendenci odkazující světlo, získávající časem stále více odhmotněnou podobu, a tedy i spirituální působivost.
Malířova práce je nesena myšlenkou života uskutečňovaného v jednotě se sebou, Bohem a přírodou, obnovy přirozeného postoje ke světu, nenávratně ztraceného na přelomu 18. a 19. století. Proto se skrze vlastní tvoření snaží navázat původní kontakt s jednotou a celkem, jejž udržovaly především archaizující fáze velkých kulturních epoch.
Sám Václav Boštík se často zmiňoval o této jednotě, o světě původní integrované zkušenosti a rozptýleném, zlomkovitém a nesoustředěném dnešku. Zajímalo ho vše mezi počátkem a koncem, mezi vznikem a zánikem, vše směřující k absolutnu. Jeho malířským dílem může být takto divák veden na cestě k bodu, v němž se rodí tvar, k základům vztahů mezi životem tělesným, duševním a duchovním...

Jaroslav Vanča, scenárista a výtvarný teoretik



  Úvaha adventní   
  Jak to vidí Alena Wagnerová  
 
  Cimrman kompletní...  

  Pořiďte si        
 
  Štědrej program nastal 
  Téma