|
Přemysl
Hnilička,
publicista
„Jsi nudnější než skalka tvý mámy...“
Pod dvojznačným názvem Vinohradská dvanáctka se skrývá
celoroční cyklus původních rozhlasových her, které postupně na
konci každého měsíce odvysílá Český rozhlas 3 – Vltava. Začalo
se skandální Koulí, o jejíž věhlas se postaral jeden satirik,
jedna dotčená koulařka a jedna zneuznaná exrozhlasačka,
následovala velmi nepovedená variace na Tootsie a problémy ve
školství pod názvem Karla. Poslední březnové úterý nabídlo hru
Marka Epsteina Pro nepřekonatelný odpor.
Základní zápletka hry je nápaditá stejně jako nový byznysplán
dvou mnohaletých a k neuvěření rozdílných kamarádů: rozvedený
Karel, který svůj jediný sexuální zážitek splácí horentním
výživným a nenapravitelný holkař Jirka chtějí za úplatu
poskytovat nerozhodným partnerům službu rychlého a
(bez)bolestného rozchodu. Přes počáteční nedůvěru citlivějšího
z nich (Karel v podání Martina Myšičky, cynického Jirku hraje
Matěj Hádek) se jejich nový obchod rozjede na plné obrátky a
již během několika týdnů se doslova topí v penězích a
zakázkách. Vydělávání na lidských vztazích však sebou nese i
nečekané vedlejší účinky...
Marek Epstein není v oboru scenáristiky nováčkem, i když jde o
jeho první hru pro rozhlas. Má za sebou několik původních
filmových a televizních scénářů (Iguo Igua, Václav, Roming,
BrainStorm) a jeho rukopis se vyznačuje přesnou
charakteristikou, vtipem, pregnancí a lehkým perem. Dokazuje
to i v případě své rozhlasové premiéry: postavy Karla, Jirky,
Silvy (i několik vedlejších figur) jsou napsány jasnými,
ostrými tahy, jejich vztahy a konflikty jsou budovány
nenásilně, přirozeně vyplyne i tak trochu hořký happyend.
Komediální šťávu dostává komedie Pro nepřekonatelný odpor ve
scénách jednotlivých „vypečených“ rozchodů i v přátelském
špičkování hlavních hrdinů. Pokud tento autorský vklad navíc
nepromarnili herci (vedle výše jmenovaných je to ještě Petra
Špalková, Radek Holub či Eva Salzmannová) a režisér, můžeme
tvůrcům i sobě gratulovat. Je skutečně k čemu – v tradičně
kvalitní režii Petra Mančala vznikla zábavná komedie, která
však nemusí vyšumět prvním poslechem: vedle nepodbízivé zábavy
totiž nabízí i méně příjemný pohled na naši současnost, v níž
rozejít se s druhým bezcitně a mechanicky – ať už pomocí
rozchodové agentury či neosobní esemeskou – je až nebezpečně
jednoduché. |