Miloslav kardinál Vlk, duchovní a teolog

Jak se máte, pane kardinále?

Děkuji za optání, dobře. Když se v sedmdesáti devíti letech cítí člověk zdráv a poměrně při síle, může být spokojen. Běžně se říká, že důchodci mají více práce, než když byli v aktivním věku. Mám tolik práce, kolik si jí připustím. Dnes, v době různých škrtů, jsem se i já naučil škrtat mezi úkoly, které by se na mě jinak navalily. Lidé si často myslí, že když jsem nyní bez oficiálních povinností arcibiskupa, mám mnoho volného času, a vrhají se na mě s různými žádostmi. Takto bych však rychle ztratil harmonii. Ve svém věku musím mít již větší prostor i pro odpočinek.

Nyní, v důchodu, se více zabýváte prací v hnutí Fokoláre.

Tomu jsem se ostatně věnoval i ve svých biskupských funkcích. Jsem koordinátorem každoročních setkání biskupů z celého světa, kteří, tak jako já, rovněž zasvětili svůj život dílu Panny Marie. Setkáváme se i s představiteli jiných náboženských vyznání, protože všichni máme být jedno. Tato setkání, která se většinou odehrávají v různých koutech Evropy, nejčastěji však v Římě, připravuji a následně moderuji. V květnu mě čeká hned trojí cesta do Afriky. Hranice mé činnosti se otevřely a rozšířily.

Všude voní jaro, blíží se Velikonoce. Vzpomenete si ještě, jak jste je prožíval jako malý kluk?

Jistěže si vzpomínám, jak jsme Velikonoce prožívali jako chlapci. Především účastí na liturgii v kostele. Na Květnou neděli jsme chodili s opentlenými lískovými pruty, abychom tak připomněli vjezd Krista do Jeruzaléma, kde mu lidé kladli na cestu palmové ratolesti. Na Bílou sobotu bývaly velikonoční obřady sloužené brzy ráno a s dlouhými čteními v latině. Pan farář s námi ale měl soucit, protože věděl, že bychom tak dlouho v klidu nevydrželi, a pouštěl nás proto na náves, odkud jsme hlídkovali, zda se ještě čte. Dnes je to jiné. Mluví se v rodném jazyce a věřící si sami čtou čtení. Jako kluci jsme také chodívali o polednách či večer ulicemi a řehtali řehtačkami nebo klapali klapačkami na znamení, že zvony ulétly do Říma.

Chodili jste i s pomlázkou?

Samozřejmě. A večer, když jsme se vrátili z obřadů vzkříšení, vrhli jsme se na sekanici, což je jarní nádivka s kopřivami, uzeným masem, vejci a žemlí. Nechyběly ani mazance či štrúdl. Rád vzpomínám třeba i na to, jak mi jednou po mši, už jako knězi, strčili ministranti do ruky upletenou pomlázku a pak jsme se společně s pomlázkou za zády přikradli k nějakým ženám a řádně je vyšupali. Bylo z toho velké pozdvižení.

A jak Velikonoce vnímáte dnes?

Letošní Velikonoce bych rád prožil v Izraeli, na svatých místech, kde se odehrály skutečné historické chvíle spojené s životem a smrtí Ježíše Krista. Před Květnou nedělí letím tedy tam a budu svátky slavit s jeruzalémským patriarchou a apoštolským nunciem. Pro mě to budou nejkrásněji prožité Velikonoce v mém životě. Doufám, že se dotknu samé podstaty, že zažiji historickou zkušenost, jež trvá dodnes a která mě posune v mém vztahu s Bohem zase dál. Toužím prožít spojení minulosti a přítomnosti. Je přece úžasné, jak tehdejší události nezmizely z dějin, ale jsou živé dodnes, že je slavíme, že díky nim prožíváme perspektivu zmrtvýchvstání, obnovu života, naději na život věčný.

V povědomí nevěřících lidí mají Velikonoce menší význam než Vánoce. Proč?

Takto to jistě chápe i mnoho věřících lidí. Svátky narození Krista jsou provázeny mnoha zvyklostmi a radostnou atmosférou. Lidé si dávají dárky, což vyjadřuje, že Bůh obdaroval lidi svým synem, a my tedy naše blízké také obdarováváme, abychom jim učinili radost. Chystáme slavnostní večeři, strojíme stromek. Vánoce získaly v životě lidí velký význam. Centrálním bodem Vánoc je radost. Té v běžném životě nebývá vždy dost, proto svátky radosti slaví rádi všichni. Velikonoce však vybízejí k přemýšlení o oběti a smrti, přestože následná radost ze vzkříšení je nezměrná. Kristus přišel a svou smrtí ukázal svoji velkou lásku, lásku až do krajnosti. Sám řekl, že největší lásku má ten, kdo dá svůj život... Ve smrti však nezůstal, vstal z mrtvých. A toto poselství je mnohem větší než Vánoce, kdy přišel, aby nám byl blízko. Velikonoce jsou proto svátky obrovské naděje. V dnešní době, která je často naplněna beznadějí, mají Velikonoce velký dopad a stále máme ještě před sebou úkol hlouběji je objevit.

Velikonoce jsou tedy spojeny i se smrtí. Půjdete jednou před Boha v klidu?

Až přijde čas, předstoupím před Boha opřen o velikonoční zkušenost, o zkušenost, že Bůh má vůči lidem nesmírnou lásku a že za nás dal život. Jsem si vědom svých nedostatků a limitů, svých hříchů. To vše si s sebou ponesu, přestože mně byly tyto věci odpuštěny ve svátosti smíření, ve zpovědi. Ponesu si to však s vědomím Božího milosrdenství. A to mně dává sílu, abych byl schopný před Boha vůbec předstoupit.

Celý život posloucháte lidské osudy. Zůstane vám na paměti některý z nich až do smrti?

Kněží a biskupové se modlí za ty, kterým udíleli svátosti, ať již je to svátost smíření, svátost manželství či svátost pomazání nemocných. Osud některých lidí se nás dotýká zvlášť. Vzpomínám si na jednu starou paní. Byl jsem u ní při udělení svátosti pomazání nemocných, protože umírala. Za tři dny jsem za ní opět šel, abych věděl, jak se jí daří. Byla jako znovuzrozená. Tenkrát jsem si uvědomil, jak tato svátost člověka posiluje. Nebo si vzpomínám na konkrétní lidi, kteří se obrátili a přijali víru, jež se stala světlem v jejich životě. Toto jsou pro život kněze obrovsky povzbuzující momenty.

Pavel Sršeň, publicista

Foto Tomáš Tesař

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 19. dubna.



  Dvojité dno J. H. Krchovského
  Nalaďte si  
 
  Listy z Podkrkonoší

  Pořiďte si  
 
  Představení v multikině
  Dívejte se