|
Václav
Talich na okraji propasti
Šestnáctého března 2011 uplynulo přesně půlstoletí od úmrtí
legendárního českého dirigenta Václava Talicha. Hned
několik pořadů věnovala stanice Vltava této mimořádné
osobnosti hudební kultury, pro jejíž život byla naprosto
určující léta 1939–1945. V roce 1939 oslavil Talich
šestapadesáté narozeniny. Byl na vrcholu sil i umělecké
prestiže. Už dvacet let stál v čele České filharmonie, ze
které vytvořil špičkové těleso, a čtyři roky vedl operu
Národního divadla. Byl jedním z velikánů československého
hudebního života a dirigentskou veličinou, kterou znala celá
Evropa. Těsně před druhou světovou válkou začal dokonce
vyjednávat o dirigentském turné po Austrálii...
Rokem 1939 se ovšem Talichova životní i umělecká cesta
zkomplikovala. Nabrala zcela nečekaný směr a obrátky. Najdeme
na ní obvinění z kolaborace s nacisty v roce 1945, následnou
veřejnou debatu o „případu Talich“, Talichovo úplné očištění a
zadostiučinění v roce 1946, jakož i znovuoživení všech
kolaborantských obvinění po únoru 1948. Najdeme na ní klatbu,
v níž se Talichovo jméno ocitlo v letech 1948–1954, kdy nesměl
veřejně vystupovat, a zároveň jmenování národním umělcem v
roce 1957. Kniha připravená v té době Ivanem Medkem a
Herbertou Masarykovou vyjít nesměla (vyšla později), stejně
jako v roce 1975 nesměla být vydána kniha Milana Kuny nazvaná
Etika Václava Talicha (vyšla až v roce 1980 pod názvem Václav
Talich). Mnoho paradoxů a exemplární ukázka jedné z velkých
nespravedlností, kterých se Češi dopustili na svých nejlepších
lidech...
Narovnat
naši páteř
„Spolupracoval jsem s Němci? Nikdy. Ve velmi omezené míře jsem
se s jednotlivci stýkal. Ne kvůli sobě, nýbrž abych zabránil
té které škodě nebo využil situace k určité výhodě Národního
divadla. Spolupráce předpokládá buď přesvědčení, nebo
prospěchářství. O prvém nemohu vůbec diskutovat, a kdybych
býval chtěl těžit ze svých styků s Němci osobně, nebyl bych
odříkal pozvání dirigovat ať ve Vídni, v Drážďanech, v
Berlíně, nebo Mannheimu. Za nastudování a dirigování
Pastorkyně slibovala mně státní opera berlínská 80 000 korun.
Proč asi jsem si šel raději lehnout do vinohradské nemocnice
kvůli nevýznamné operaci, než abych jel do Berlína?“ To je
jedna ze vstupních pasáží Talichovy obhajoby vlastní činnosti
v době nacistické okupace, jak ji sepsal v květnu 1945. Poté,
co mu bylo odepřeno dirigovat v Národním divadle Smetanovu
Libuši, a předtím, než byl koncem měsíce zatčen, obviněn z
kolaborace s nacisty a uvězněn na Pankráci... V rozsáhlém
textu najdeme některé z odpovědí na otázku, jak se Talich
vyrovnával s životem v protektorátu Čechy a Morava, jak se do
jeho života a práce nacistická okupace promítala a – v
neposlední řadě – jakým tlakům musel jako hudební veličina
číslo jedna čelit.
Nemohu odejít...
Po 15. březnu 1939 se Talich rozhodl v protektorátu Čechy a
Morava zůstat. V jeho postoji bylo hodně z étosu první
republiky. Pokud beru stát, ve kterém žiji, za svůj, pokud ho
spoluvytvářím, pokud s ním cítím sounáležitost, nemohu odejít,
když je mu nejhůř. Tak mohl Talich uvažovat. Zůstal, ale
věděl, že jeho činnost musí za nových podmínek vypadat jinak.
Na příval malomyslnosti a poraženectví zareagoval hned na jaře
1939 velkým hudebním festivalem. Nazval ho Pražský hudební
máj. „Co jiného může narovnat naši páteř a naplnit nás pocitem
důstojné svébytnosti, jestli tak neučiní nezlomný optimismus
Smetanův, prostá víra Dvořákova a evangelium lásky, kterým
zakončil své životní dílo Josef Suk? Dnes více než kdy jindy
máme povinnost dokázat sobě i jiným, že nechceme o své
kulturní vyspělosti prázdně deklamovat, nýbrž že jsme ochotni
přinést každou oběť naší vzdělanostní pospolitosti, a o tu
pospolitost právě jde.“
Pražský hudební máj, to bylo devět mimořádných večerů, na
kterých zazněla mimo jiné Smetanova Libuše, Mozartova Kouzelná
flétna, Dvořákovy Slovanské tance, Sukův Epilog, Beethovenova
Devátá, ale také Smetanova Má vlast. Ta se pro velký úspěch
musela začátkem června opakovat. Provedení mělo výjimečně
silnou atmosféru a Český rozhlas ho přenášel do celé země.
Talich dostával mnoho dopisů od těch, kteří poslouchali. Byly
psané česky i německy i slovensky, psaly je známé osobnosti i
úplně obyčejní lidé. Například z Humpolce: „Drahý mistře! Chci
Vám projeviti své vřelé díky za to, že jste ukázal tomuto
národu jeho vlastní bohatství a sílu v dokonalosti, o níž
neměl potuchy. Podařilo se Vám proraziti zastrašenost a dáti
bojovníkům první zbraň – odhodlanost a odvahu. Kdybyste byl
vojevůdcem, padli bychom rádi pro myšlenku, za niž bojujete,
neboť bychom padli pro Vás. Ale Vy jste mnohem, mnohem více…
Můžeme pouze stát za Vámi, chránit a podporovat Vás, kdybyste
únavou klesal. – Nasloucháme Vašemu absolutnímu umění jinak
než dříve. Rozumíme Vám lépe. Neboť naše duše jsou po otřesu
citlivější. (…) Věříme s Vámi, že národ český pekla hrůzy
slavně překoná. Budete mít lví podíl na jeho konečném
vítězství… Jaromír Žáček, učitel. P. S.: Nikdy jsem nepsal
umělci. Ale dnes musím, abyste věděl, že Vás chápeme, že jste
promluvil za nás a nikdo to nemohl říci lépe… Umělci se
tleská. Ale to se dnes dělá i každému tlučhubovi. Proto Vám
jen tiše děkuji…“
Doba
trestu přijde!
Ve svojí obhajobě Talich mimo jiné píše: „...postupujícím
tlakem byla oprátka utahována úžeji a úžeji a já ve snaze
udržet ústav jsem byl zatlačován ke kompromisům, kterých bych
se sotva mohl dopustit jako jednotlivec a jež jsem před svým
svědomím mohl pojímat jedině jako oběť pro celek.“ O jaké
utahování oprátky šlo? Talich byl například v září 1940 vyslán
– jako jeden z účastníků – na zájezd kulturních pracovníků do
Německa. Zúčastnil se až na naléhání tehdejšího ředitele
Národního divadla. Spolu s Talichem jely další čtyři desítky
lidí, mezi nimi třeba básník Josef Hora nebo prozaik Jaroslav
Durych. Návštěva dobytého a zničeného Rotterdamu, jakož i
zbrojařských Kruppových závodů měla na účastníky veskrze
drtivý účinek.
Krátce po návratu přišel Talichovi nepodepsaný dopis:
„Kdybyste – jako tolik ubohých rodičů – měl nevinného syna v
koncentračním táboře, jen proto, že byl českým studentem,
kdybyste nezapomněl, že v naší univerzitě místo české mládeže
vládnou hordy jejích trapičů, kdybyste místo na bezcharakterní
osobní zisk myslel na bolesti a hanbu svého národa, tak byste
se styděl. Vám schází čest a cit. Proto vás už nechceme vidět
ani slyšet.“ Talich se musel vyrovnat se situací, kdy začal
být některými vnímán jako člověk, kterému nejde o národní věc,
ale o vlastní prospěch. Tento pocit, jakkoli mylný, mohl být
posilován událostmi z listopadu 1940. Do Prahy přijel říšský
ministr propagandy Joseph Goebbels a během přestávky
představení v Národním divadle pozval Václava Talicha s Českou
filharmonií do Říše. Repertoár si dirigent mohl určit. Vybral
Smetanovu Mou vlast, která se tehdy v protektorátu jako celek
nesměla hrát... „Rozhodl jsem se tedy pro ni, jednak v naději,
že tím umožním, aby i náš člověk doma z ní opět čerpal důvěru
a sílu, a jednak že ukážu Němcům, jaký jsme to vlastně národ.
Ožíval tu ve mně nějak dojem z roku 1922, kdy po vídeňském
provedení napsal jistý tamní časopis, že posluchači se zdálo,
jako by se na něj valilo husitské vojsko.“ Zájezd splnil
Talichova očekávání – Smetanovu Mou vlast bylo opět možné hrát
na koncertních pódiích Čech a Moravy. Zároveň začaly chodit
další anonymy, už výhrůžné: „Bojíte se, že upadnete v nemilost
v nových pánů, ale zapomínáte, jak hrozná je trestající ruka
vlastního národa. A ta doba, kdy budeme trestat, ta přijde. A
kdyby vaše dirigentská sláva hvězd se dotýkala, nebude vám to
nic platné.“
Období nejtěžší
Blížíme se k jednomu z nejkrizovějších a nejtěžších období.
Jsme v polovině roku 1942, v období heydrichiády. Bylo
rozhodnuto, že čeští kulturní pracovníci musí vyjádřit svoji
věrnost Říši. Stalo se tak na večeru v Obecním domě 12.
července 1942, kde byly vybraným umělcům předány ceny.
Předával je jeden z kolaborantských ministrů – ministr
školství a lidové osvěty Emanuel Moravec. Ten si Talicha před
celým aktem pozval k sobě: „Tam mně byl předložen uspořádaný
materiál, dle něhož jsem měl sestavit přednášku při udílení
státních cen. Mým vlastním úkolem byla stylizace. Nepodvolit
se znamenalo zahrávat si se smrtí. Elaborát jsem druhého dne
předal ministrovi, kde byl doplněn a změněn, a tento upravený
text mně bylo nazítří přečísti v Obecním domě. Tehdy mně bylo
skutečně úzko...“ Talichův projev končil větami, které – podle
dirigentových slov – „vylepšil“, respektive zcela připsal
právě Emanuel Moravec: „Státnický čin našeho moudrého pana
státního prezidenta dr. Emila Háchy nám umožil, že v době, kdy
na válečném poli hřmí děla, my, čeští hudební umělci, máme
plnou možnost pracovati na vlastním zdokonalení, a tak se
připraviti vhodně na to, co od nás Říše očekává. (…) Buďme
dětmi hodnými veliké doby a využijme ku prospěchu Říše i
vlastního kmene oněch výhod, které nám dopřává geniální vůdce
Adolf Hitler.“
Zlé
huby říkají...
V létě 1944 přichází nařízení zastavit většinu kulturní
činnosti ve prospěch totálního vedení války. Uzavření hrozí
také Národnímu divadlu. Talich v té věci píše několikrát
ministrovi Emanuelu Moravcovi, ale marně. Třicátého prvního
srpna je Národní divadlo uzavřeno. Posledním představením bylo
Smetanovo Tajemství. Atmosféru po jeho skončení máme
zachycenou ve vzpomínce Vladimíra Bora: „Uprostřed všech
sólistů a sborů stojí Talich. Ani stopy po nějakém aktérství.
Vyhasle, a přitom nenasytně se bez hnutí dívá do hlediště. Je
vidět, že slzy má jistě až v hrdle. Ale všechny nás pálí v
očích. Z galerií, balkonů a z přízemí létají kytice a květy,
všichni stojíme a vytrvale, nepřetržitě tleskáme. Jsme očima
pevně sbratřeni s těmi na jevišti. A oni s námi. Jednota myslí
je dokonalá a jasná. Přímo demonstrativní. Nové květiny.
Mávání šátky. Volání. Sám mávám klátivě rukou a něco křičím.
Nikdo neodchází. Už je přímo hrozné to napětí. Takhle dochází
asi k revolučnímu nadšení. Dav se pomalu hypnotizuje. Ale
tahle scéna je daleko vzdálena stádnosti. (…) Jsem už venku v
měsíční noci a stále jsem hodně dojat. Vidím ještě Talicha.
Člověka vypleněného uměleckým seberozdáváním. Člověka, který
tuší, že se už nevrátí. Umělce, který si k rozloučení vybral
nejvyšší mistrovství Smetanovo, člověka, o kterém zlé huby
říkají, že se dal k Němcům.“
Po uzavření Národního divadla pobýval Talich ve své vile v
Berouně. Dílem, které v té době znovu studoval a v jehož
provedení v Národním divadle okamžitě po osvobození věřil,
byla Smetanova Libuše. Nikdy už ji ale nedirigoval. Devátého
května 1945 se vydal se svou dcerou pěšky z Berouna do Prahy.
Do Národního divadla nebyl vpuštěn. Bylo mu řečeno, že se za
války nechoval správně a že jeho případ bude řešen. Talich se
vrátil do Berouna a napsal si vlastní obhajobu své činnosti za
války. O několik dnů později byl zatčen a až do konce června
jako kolaborant „zajištěn“ v pankrácké věznici...
Petr Kadlec, hudební dramaturg ČRo 3 – Vltava
Napsáno s využitím knihy Milana Kuny Václav Talich – Šťastný a
hořký úděl dirigenta a studie Jiřího Křesťana Srdce Václava
Talicha se ztratilo.
|