Rudolf Křesťan, publicista

Mezi námi muži

V mužském společenství se sluší říkat, že nakupování je otrava a opruz. Omlouvám se: nakupuji rád.
Jak by ne, když v krámě prožívám spoustu zajímavého. Zvláště v naší sámošce, kam docházím poměrně pravidelně. Pokaždé tam spatřím něco inspirativního k přemýšlení. Například sleduji pestré typy zákazníků. Možná i proto, že můj otec byl vyučený obchodní příručí. Prodával spoustu let a říkal mi, že každý kupující je originál a unikum.
Pokukuji, kdo nakupuje drahé věci, kdo ty nejlevnější. Pozoruji kindrvejcové loudění dětí na rodičích. Porovnávám poměr zájmu kupujících o versailleskou a běžnou vařenou šunku. V regálu s novinami monitoruji zájem o ten který titul. Zajímá mě i většinový výběr druhů chleba. Stejně tak vděčně sleduji spartakiádní sestavy dorovnávačů zboží.
Zajímá mě i spousta dalších skutečností, které skládají toto jedinečné dějiště.
Nerad bych se nějak citově dotknul spolumužů, ale pánové, můžete mi vysvětlit, proč při cestách do jižních zemí tak nadšeně procházíte tržišti a bazary, máte oči navrch hlavy a jste celí pryč z toho obchodního dění? Možná se vám zdá nepatřičné, že porovnávám barvitost a pestrost takových trhů se zdánlivou odcizeností supermarketů. Ale není pro pozorovatele bez předpojatosti skryto leccos jedinečného i v nich?
Byl-li Jan Neruda svého času ctitelem osobité atmosféry malostranských krámků, nevylučuji, že by našel leccos podnětného i v obchodech současných. A co teprve Karel Poláček s jeho smyslem pro bizarnost!
Domnívám se, že objektem literárního zájmu zmíněných klasiků by v současnosti mohlo být například pozorování zákazníků z hlediska jejich rozhodnutí, ke které z pokladen zakormidlují se svým nákupním vozíkem. Ti jednodušeji uvažující kupující opírají svou volbu o počet osob, které stojí před pokladnou. Analytiční jedinci však dokážou mrknutím okna zhodnotit i množství zboží navršené v tom kterém vozíku u té které pokladny. Pak se postaví do fronty, která se vůbec nemusí krýt s kvantem jedinců před kasou.
Vnímat dění v krámě jako hru je lákavé. Muži, kteří mají rádi nákup co nejrychleji za sebou, přicházejí o mnohé. Včetně možnosti dobrodružného zkoumání, kdo z přítomných lidí v krámě je asi detektiv. Není snadné ho odhalit. Jak píše Michel Faber v jedné ze svých povídek, lidé se domnívají, že bude vypadat jako Colombo, s kabátem do deště a cigaretou, ale zapomínají, že v obchodě je kouření zakázáno.
Specifickým rysem našeho mužského nakupování je občasný konzultační telefonát s manželkou. Dochází k němu obvykle v okamžiku, kdy potravina, kterou jsme měli koupit, není momentálně na polici. Snažíme se telefonicky zjistit, jakou bychom měli zvolit alternativu.
Nejsem nakupovač začátečník, ale když něco není v krámě na svém místě, selhávám. Takže volám do našeho rodinného call centra. Tedy ženě Magdě. Má fotografickou paměť, a tak mě na dálku spolehlivě navádí mobilem k jinému pultu na jiné místo, kde najdu případnou náhradu momentálně pultově chybějících nudlí.
Už od dob sumerských kupců a jejich zákazníků je sféra prodeje a nákupu jedinečným fenoménem. Jeho prapodstata zůstává v platnosti dodnes, byť se odehrává v jiných kulisách.
Zvláštní roli sehrávají nákupní vozíky. Mohou prý působit pozitivně při manželském spolunakupování. Na internetu jsem našel radu jedné ženy, které doporučuje aktivizovat okázale se nudícího partnera v krámě tím, že mu bude svěřeno tlačení a manipulace s dotyčným vozíkem. Proč? Muži rádi něco ovládají a řídí. Rádkyně dodává, že „některým mužům se řízení vozíku líbí tak, že si u toho v duchu dělají „Brrrrrm“.
A ještě jedna její doporučená finta. Každém chlapovi prý udělá dobře, když se ho při nakupování manželka zeptá u vozíku: „Miláčku, jak tam mám ten nákup poskládat?“
I v případě, že se vydám do naší sámošky sám, mohu se stejně tak oblažit oběma postupy. Včetně zmíněného slastného Brrrrrm.
Při svých výšlapech do obchodu mívám s sebou napsaný seznam položek k nákupu jako pojistku, abych nic nezapomněl. Občas bývám na besedách dotazován, kolik jsem už za svůj život napsal fejetonů, ale nikdo se mě zatím neotázal, kolik jsem už sepsal seznamů na nákup. Přitom je jejich závažnost přinejmenším stejná.
Připomínací lístky jsou příznačné spíše pro starší ročníky. Někdy i pro ženy, ale spíše pro nás muže. Nemůžeme si pamatovat všechno, když máme starost o světovou politiku a o osud vesmíru. Tím si vysvětluji, že u automatu na vracení zálohovaných lahví jsem si už dvakrát zapomněl vzít příslušné automatem vypláznuté potvrzení o odevzdání zálohovaných lahví.
I tato zkušenost mi dala něco poučného.
Při prvním opomenutí jsem se za pár minut ťuknul do čela a pádil zpět k automatu. Tam však dotyčnou potvrzenku o několika vrácených lahvích už někdo čmajznul. U pokladny si pak zřejmě nechal tu částku vyplatit. Nevědomky jsem se tak stal jeho sponzorem.
V pozdějším případě druhém jsem se vracel k onomu automatu už značně skepticky. Jenže... Kdosi slušný tam ten lístek položil na horní část automatu! Zjevně v předpokladu, že majitel lístku se pro něj třeba vrátí. Což se taky stalo.
Ono se řekne sámoška, ale – dovolte mi tu nadsázku – je to i jeviště obecnějších dějů. Tamní strávený čas nepokládám za ztracený. Dokonce mnohdy za užitečnější a inspirativnější k přemýšlení než leckterá fóra k tomu vznešeně ustanovená.
Všímám si, že přibývá mužů – včetně mladých –, kteří chodí nakupovat. Obecně by se tento jev dal vyložit jako narůstající smysl pro pomoc partnerkám a rodině vůbec. Ale nechci nic idealizovat, motivů může být víc.
Jeden pán tam chodí pravidelně vždycky, když jsou ochutnávky něčeho zadarmo.
A já?
Já chodím rád do divadla.



  Dvojité dno J. H. Krchovského
  Nalaďte si  
 
  Listy z Podkrkonoší

  Pořiďte si  
 
  Představení v multikině
  Dívejte se