Číslo 20 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Davidem Novotným.




 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

David Novotný, herec

Letos jste obdržel prestižní Cenu Alfréda Radoka. Návštěvníkům divadla může taková informace naznačit, že uvidí kvalitní představení. Co ale „Radok“ znamená pro herce samotného?

Myslím, že je to poděkování nebo vyjádření úcty k činnosti, kterou už se nějakou dobu zabývám. Kdyby mi bylo osmnáct a vypálil jsem roli, asi bych za ni nic nedostal. Když je ale člověk „ňákej a ňákej a ňákej“, pomalu si buduje jméno a jistou životní etapu pracuje, vytváří si schůdečky k tomu, že se mu najednou něco povede a je oceněn. Nemyslím si ovšem, že to mělo přijít zrovna za Muže bez minulosti. Tohle představení mě nese v peřince od začátku do konce a kolíbá. Nemám kam vypadnout, jen tam existuju. Po „výkonu“ se necítím příliš unavený, vyčerpaný, ale spíš spokojený. Měl jsem „Radoka“ dostat za to, čím jsem se protrápil. Je to podobné, jako kdyby lidi získávali ceny třeba za souložení, které je jim libé a povznáší je.

Patrně to podobně vnímali i kritici, a právě proto vás mnozí z nich na cenu navrhli...

Možná. Hlavně jsem rád, že byla ověnčena také inscenace, protože jsem pyšný, že jsem její součástí. Jako celek byla určitě na cenu zralá.

Tato mimořádná inscenace v režii Miroslava Krobota je, jak vyplývá z jejího názvu, adaptací stejnojmenného finského snímku Akiho Kaurismäkiho. Jak vás tento fakt ovlivnil při zkoušení?

Miroslav Krobot nám pustil film na samém začátku nápadu. Obvykle nerad nabírám informace, pokud mám hrát někoho konkrétního, a raději to vždycky nechávám na později. Tentokrát jsem ale hned věděl, že se nemusím ničeho bát. Bylo jasné, že Mirek se chystá inscenaci režírovat tak, aby spojitost s původním filmem zůstala. Mohl jsem se inspirovat. Když jsem to viděl, říkal jsem si: Aha, Mirek mě chce dostat do klidné roviny, asi se mám přehrát, zaklít svoje gestíčka, dupací vzteklý nožičky a legrácky a už tady bude pán.

Takže jste se definitivně přehrál v pána? Narážím tím na následující inscenace Dealer's Choice a Wanted Welzl, které mohou posloužit jako podobné příklady...

Nějak vyplynulo, že jsem pán a pánem už zůstanu. Jsem s tím spokojený, mám klid, i když pán v Dealer's Choice není uplně klidný, ten tam emoce pouští, ale bublají mu pod povrchem a nedává je moc najevo. No a Eskymo Welzl – ten je hodně „takový“ pán.

Myslím, že pán v Dealer's Choice se projevuje taky tím, že v inscenaci hrajete otce Jaroslavu Pleslovi, který je ale ve skutečnosti jen o pět let mladší než vy...

Jsme generační divadlo, například otce Karamazova zas hraje Ivan Trojan. Musíme si pomáhat. Osobně mi to vůbec nevadí a doufám, že to funguje.

Jak lze pochopit z názvu, jedním z témat představení je poker. Na veřejnost pronikla informace, že ze souboru jste prý jediný vášnivý pokerový hráč také v civilu. Je to pravda?

Je. Dokonce jsem pokerově postavil druhou půlku, režisérovi Jiřímu Pokornému jsem dělal asistenta. Trochu jsme se i hádali, ale celkově to opět byla libá práce – asi vás teď zklamu, ale hlavně z toho důvodu, že ve hře nevystupují žádné ženy. Tím pádem zkoušení probíhalo velmi koncentrovaně.

V inscenaci hraje šest mužů. Není poker v tom případě jasná náhražka za ženy, případně za sex s nimi?

Je to možné. Poker je adrenalin, ženský jsou adrenalin, sex je taky adrenalin. Když by to neměl být fotbal, tak poker klidně.

Soubor Dejvického divadla mi připadá hodně sehraný. Zvenku to vypadá, že držíte pospolu. Ukázkou toho je právě Dealer's Choice, kde nikdo nemá hlavní roli, všichni se neustále doplňují, nahrávají si. Jak to vnímáte zevnitř?

Jsme společenství plné individualit – osobnost na osobnost a dohromady lepíme. Důležitá je chemie. Neděláme na sebe podrazy, co si povíme, platí. I po letech jsme schopni říkat si do očí drsnější pravdy, což je pro mě podstatné. Ale samozřejmě máme taky dámskou šatnu a to je fenomén. Holky tam upečou tak zvanou pravdu, což je pravda pravdoucí a od toho se musíme odpíchávat.

Pánská šatna je v pořádku?

Jasně, jsem obhájcem pánské šatny. Navíc máme dvě – mistrovskou, kde sedí pan Myšička, pan Trojan a nově pan Čermák, a plebsáckou, kde jsem náčelníkem já. Impulsy zezdola, to je moje. Mezi šatnami jsou dveře. Když plebs nechce slyšet mistrovské kydy, zavře je, a naopak, což je častější varianta. K předchozí otázce bych ještě dodal, že mě na nás nejvíc baví kompaktní výsledek, který se rodí. Každému bych přál, aby byl u vzniku našeho představení. Občas dokonce radši zkouším, než hraju.

Dejvické divadlo se nachází na malém prostoru, což přináší nevýhody hlavně pro diváky, protože k vám řada z nich z kapacitních důvodů nesežene vstupenky. Jak je to z pohledu herce?

Pro mě je takový prostor ideální, čili vidím jen samé výhody. Bohatě mi stačí, když se na mě dívá sto třicet lidí za jeden večer, protože mi koukají do kuchyně, do soukromí, jsem tam obnažený a duševně nahatý, a tudíž bych ani nic většího nechtěl. Na intimní formu toho, co chceme předat – energii, o které se mluví, je to akorát. Když jedeme na zájezd do většího divadla, člověk z té intimity hodně ztratí, protože musí mluvit jinak, aby se zvuk donesl dál. To znamená, že naučené pochody jsou narušené a já se vidím zvenku, jak hulákám. Zájezdy nesnáším, radši hraju na domácím písečku.

Často také účinkujete v Českém rozhlase. Pamatujete si na svou první rozhlasovou postavu?

Studoval jsem ještě na škole, když si mě společně s Pavlem Soukupem, Janou Mařasovou a Pavlem Šimákem vybral do pohádky Karel Weinlich. Jak se čítávaly knihy odvahy a dobrodružství, tohle byla nějaká hra o třech dorostencích, kteří fantazírují. Pro mě na začátek hodně velká práce. Už tam jsem poznal různé fígle, například když volám, musím zdálky a tak podobně. Od té doby jsem se učil za pochodu od mistrů. Do rádia chodím rád také proto, že se tam setkávám s hvězdami. V našem divadle je nejstarší Ivan Trojan a já jsem druhý nebo třetí po něm. V rádiu natáčím se staršími, mnohem zkušenějšími lidmi, ke kterým můžu opravdu vzhlížet. Vážím si jich pro to, co udělali.

Kateřina Rathouská, redaktorka ČRo 3 – Vltava

Foto Tomáš Tesař, Hynek Glos

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 10. 5.



  Byla jsem tam taky
  Nalaďte si  
 
  Od tragédie ke grotesce

  Navštivte  
 
  Podél cest Pavly Jazairiové
  Téma