Číslo 20 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Davidem Novotným.




 

 

 

 

 

 

 

 


 

Zbyněk Vybíral, psycholog

O snobství

Vzpomínáte, jak Hana Hegerová začíná jednu svou píseň? „Utek mi za plentu – kus mýho talentu...“ Pak se jí – ten kus – v Pohrdání vysmívá: „...říká, že jsem snob...“ Na svém posledním albu se ke snobství vrátila. V textu od Borise Viana a v překladu Jiřího Dědečka se mu vysmála. Sobě. Snobství. Na celé mlýnské kolo.
Snobství. Jedno z nejnedefinovatelnějších posuzování druhých. Aniž přesně víme, co jím říkáme, přímo se nadouváme opovržením. Když o někom řeknete, že je snob, minimálně se nad ním vyvyšujete. Výtvarní snobi, kteří si určitě nenechají ujít vernisáž jen proto, aby na ní byli viděni. Nejde jim o to vidět. Sami se chodí vystavit, stávajíce se na hodinu dvě artefakty. Literární snobi kupují knížky, které „letí“, ale nečtou je. Kolika lidem dnes zavazí v obýváku obří Červená kniha? Snobi patří údajně k věrnému publiku oper, mají abonentky na premiéry (je jedno jaké) a baví se více sledováním rób a účesů. A tak dále. Hovorový výraz „snobárna“. Akce, na které se všichni tváří důležitě, mluví divnou manýrou a servírkám odebírají z podnosů jednohubky. Snobové rádi míří do vyšší společnosti, i když na to nemají. Nevidí si na špičku nosu, nemají na sebe náhled. Předvádějí se.
Ale odkud to o snobech víme? Nevíme to náhodou… na základě vlastního snobství?
Dočetl jsem se loni, že snobové ohrnují nos nad knížkami Michala Viewegha. Nevím. Čtu jiné knížky. Nos nad M. V. trochu ohrnuji, přiznávám. Jsem tedy snob? Přistižen, že jsem kritický, aniž znám? Kulturní glosátor Jiřího Peňás odhodil „literárně-kritickou masku snoba“ a přiznal se, že se mu Biomanželka líbila. Ta maska prý je stejně „dosti obnošená“ a při četbě bioknihy mu na tváři beztak neseděla. Inu, jeden se začte. Proč kolem toho tolik slov?
Říkám si, jestli snobství vůbec je, když skoro nevíme, co to je. Začátkem roku 2010 (to to letí!) sletěli se magnáti zahrát si ve sněhu koňské pólo pod blýskající Tatrou. Ondřej Štindl tehdy glosu o jejich srazu opatřil titulkem „Obrana neexistujících snobů“. Prý že snobství je náročný životní program. Jak jednou naskočíte do sedla, už se to s vámi veze. V sedle snobství pádíte pak i sněhovými pláněmi. Stanete se někým jiným. Autor použil slovo „nesnobové“. Pravý snob má prý v sobě vnitřního křupana. Tolik Štindl.
Tak křupan. V sedle předvádění se. Maskovaný zvědavec. Bibliofil bez citu pro knihy. A stejně to není tak jednoduché. Co třeba ono… operní bučení. Jsou snobové ti, kteří bučí, nebo ti, kteří ne?
Před časem, v Lidových novinách 5. ledna 2008, vyšel článek „Opera po Pavarottim“. Píše se v něm i o bučení. Zpěváci se prý bojí, aby je publikum nevybučelo. Autorka se ovšem dočetla, že v operním světě si lze koupit přízeň (zaplatíš, my ti zajistíme ovace – nezaplatíš, vybučíme tě). To ovšem relativizuje úvahy o snobství. Co když je snobství anebo anti-snobství koupené? Že by vedle snobství pravého bylo i nepravé? A proč se esteticky cítící lidé chovají v publiku jako volové a krávy? A co když někteří chodí na premiéry přece jen kvůli divadlu?
No však jsem říkal, že je to jedno z nejhůře definovatelných slov. Snobství je částí nás samotných. Částí naší slabosti. Většina společnosti se dívá všelijak na hráče golfu i na ty, kdo jezdí drahými auty, na ty, kdo se stravují v drahých restauracích i na ty, kdo si pořizují archivní vína. Jsou to snobi! Oni. My ne.
Kdo to vlastně nadává v oné písničce Haně Hegerové do snobů? Kus jejího talentu. A v tom je ten text krásný! Někteří lidé, s talentem pro vnitřní komunikaci, vedou sami se sebou dialog, v němž tu a tam zazní třeba i otázka: Nejsem já náhodou snob? Poslyš. Odpověz.
Tak rád bych to napsal v první osobě:
Že někteří z nás... vedeme tento vnitřní dialog. Někdy i o snobství.



  Byla jsem tam taky
  Nalaďte si  
 
  Od tragédie ke grotesce

  Navštivte  
 
  Podél cest Pavly Jazairiové
  Téma