Číslo 46 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se zpěvačkou.
Idou Kelarovou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 


Když každého svírala neviditelná pouta

Filmové průhledy do pozdně komunistické éry se vinou v zásadě dvěma směry: jednak po linii aktivních odpůrců režimu, jednak přes přiblížení reprezentantů represe, kteří režim zabezpečovali a pomáhali udržovat v chodu. Do druhé skupiny spadá rovněž snímek Radima Špačka Pouta (čtvrtek 17. listopadu, ČT1, 21.40).

Pouta mapují ubohost celé tehdejší společnosti

Spatříme, jak příslušník tajné policie Antonín Rusnák (Ondřej Malý), pověřený usměrňováním opozičních struktur zde zastoupených básníkem Tomášem Sýkorou (Martin Finger), prožívá bolestný rozvrat. Nezavinily ho pochyby či dokonce prohlédnutí (jak tomu bylo například v německém filmu Životy těch druhých), nýbrž neuvědomované vyprchání životních vyhlídek, provázené rostoucí nespokojeností a agresivitou.
Scenárista Ondřej Štindl na své hrdiny nahlíží bez zbytečného sentimentu, upřednostňuje strohý přístup, který se vyhýbá idylizaci i démonizování. Je to pohled v mnohém deziluzivní, neboť mapuje svého druhu ubohost celé tehdejší společnosti, ať již jakkoli rozvrstvené: důležitou postavou se rovněž stává spolupracovník bezpečnosti z řad disentu, marně před sebou hájící mravní selhání.
Je zvláštní, že estébáka i jeho politického protivníka paradoxně spojuje bezradnost i bezohlednost v nakládání s láskou: Antonín svou poddajnou ženu doslova vykazuje ze svého bytu, natolik se mu zošklivěl její spořádaně laskavý smysl pro rodinné zázemí, notně sebestředný Tomáš podvádí svou ženu, která s ním trpělivě snáší častou šikanu, s tuctovou Klárou (Kristína Farkašová), která přitahuje i Antonína. Ten dokonce Tomášově ženě zašle anonymní list, že její muž má milenku.
Náročná vypravěčská struktura filmu spíše odrazovala, v kinech snímek vidělo zhruba dvacet tisíc lidí. Přesto mají Pouta – odkazující jak k viditelným, tak hlavně těm neviditelným okovům, svírajícím nitro – svůj význam. Tvůrci chtěli postihnout každodennost totalitního systému, šedivost vedené existence a ostražité sledování vynuceného pořádku.
Dobové bezčasí režisér (i jeho kameraman Jaromír Kačer) postihuje bez jakékoli okázalosti, vystačí si s několika auty, oblečením chodců a sirými fasádami domů, aby poukázal na poměry počátkem osmdesátých let, kdy pod zdánlivě nehybným povrchem již znatelně probleskují příznaky zahnívání, které doléhá bez rozdílu na celou společnost.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Tasemnice pana spisovatele
  Nalaďte si
 
  Láskyplně o bystré lišce

  Pořiďte si  
 
  Vicente Amigo napříč žánry
  Téma