Číslo 46 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se zpěvačkou.
Idou Kelarovou.

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Ida Kelarová, zpěvačka, pedagožka

Paní Ido, prozradíte něco málo o svém původu?

Tatínek byl slovenský Rom z Horných Salib, maminka byla ryzí Moravanka od Uherského Brodu. Sešli se v cimbálové kapele, vzali se a narodily se jim tři sestry Bittovy – Ida, Iva a Regina. Snoubí se ve mně dva hlasy, dva světy, dvě kultury. Snoubí a perou zároveň. Ať chci nebo ne, je ve mně temperament, spontánnost a tvůrčí síla romského národa a zároveň i hloubka a dar národa českého. A mým nelehkým úkolem je přijmout sebe ve svém celku, se všemi klady i zápory, které jsem dostala do vínku z obou kultur. Rozhodla jsem se jít za pravdivým hlasem, s pokorou a vědomím, že velmi riskuji. Žít v pravdě není lehká cesta, ale provedla mě kusem mého života. Poznala jsem lásku, štěstí, bolest, smutek, radost i strach, hněv i vášeň, touhu i hluboké zklamání, naději, světlo. Našla jsem život a vše, co k němu patří. Občas se ale mé dva vnitřní světy neshodují. Pak se peru sama se sebou, donucena neustále vnímat své nejniternější potřeby.

Musela jste romský původ v sobě hledat a objevovat?

To byl zajímavý moment v mém životě. Ve chvíli, kdy jsem se dozvěděla zprávu o otcově úmrtí, začala se ve mně probouzet romská duše, obrovská síla, kterou bych v sobě nečekala. Můj žal po otci způsobil, že jsem se ke svému původu postavila hrdě čelem a začala se k romské národnosti hlásit. Když jsem se pak před patnácti lety vrátila do Čech a poprvé jsem veřejně řekla, že jsem Romka, mnozí se ode mě na čas odtáhli.

Proč jsou Romové tak muzikální?

Myslím si, že vzhledem k jejich pohnuté historii, snad až prokletí, jim bylo takto naděleno, aby vše dokázali přežít. Kdysi jsem slyšela zpívat malého kluka, v jehož hlase bylo vše, co život obsahuje a přináší. Ve svých šesti letech věděl, co je bolest a utrpení, štěstí i láska. A dokázal to podat svým zpěvem tak, že jsem slzela. Proto říkám, že integrace Romů do většinové společnosti je fajn, ale neměli by nikdy zapomínat na své kořeny, na své obrovské vnitřní bohatství. Některé romské děti dnes neumí zazpívat jedinou romskou písničku, zato zazpívají třeba písně Whitney Houston lépe než ona sama.

Odvážíte se hudbu charakterizovat?

Hudba je univerzální jazyk. Neznám silnější komunikaci než dorozumívání se právě hudbou. Nedá se ke slovům vůbec přirovnat. Zpěv je ten nejkrásnější a nejsilnější komunikátor, který na této planetě existuje. Jsou věci, které nemůžeme nebo neumíme vyslovit a vyjádřit pouhými slovy. Můžeme je však vyzpívat. Zpěv je jazykem, kterému nemusíme rozumět, přirozeně ho cítíme. Hudba a zpěv jsou obrovské dary, které jsme dostali a které musíme užívat s obrovskou pokorou.

Co dává hudba a zpěv lidstvu?

Hudba dokáže člověka pohladit, roztesknit, rozplakat, rozradostnit, dokáže ho i rozpomenout se na minulost, dokonce umí člověka i vyléčit. Má nesmírnou moc a sílu. Je to v přeneseném slova smyslu i zbraň.  Jsem přesvědčená, že kdyby všichni lidé zpívali, nezažívali bychom války. Logicky vzato, pokud se v člověku akumuluje napětí, stres, strach a další negativní lidské vlastnosti, nadělají pochopitelně neplechu nejen v jeho nitru, ale i navenek. Pokud by se z toho každý takový člověk vyzpíval, pak by se zlo hudbou a zpěvem přetransformovalo v dobro. Jenže dnes se projevení citů pokládá za slabost. Proč bych si nemohla svobodně zaplakat nebo projevit velkou radost? Na takového člověka se dnes svět dívá jako na blázna! Ale kam tedy máme ventilovat své emoce a vnitřní dynamiku? Vždyť vše je s emocemi spojené. Proto i já, když učím druhé lidi zpívat, nepoužívám k jejich vedení odborné výrazy, ale mluvím k nim tak, abych jim navodila ten správný pocit. A k tomu se často báječně hodí expresivní výrazy. V tomto případě osvobozují a otevírají lidskou duši, srdce i hrdlo, které začnou zpívat o životě. Pak je slyší celý svět. To je úžasná cesta k uzdravení. Věřím tomu, že jsme nebyli stvořeni pro to, abychom ničili.

Zastáváte tedy názor, že hudba dokáže změnit svět?

Pokud jsme tady všichni pro to, abychom tvořili hodnoty, pak je vaše otázka zbytečná. Jde jen o to, že někdo se rozhodl pro vytváření hodnot, jiný zase pouze pro jejich konzumaci. Osobně nepotřebuji ke svému životu koncertování nebo pocit, že jsem slavná diva. Moje potřeba zpívat je opřena o vlastní životní zkušenost. Když jsem se odstěhovala do zahraničí s tím, že končím s uměleckou kariérou, myslela jsem si, že budu žít klidný, normální život jako každá jiná žena. Po čase jsem se začala cítit špatně, byla jsem z toho rádoby „klidu“ až nemocná. Přestala jsem být pozitivním člověkem, dokonce jsem zažívala depresivní stavy, kdy mě začaly napadat i sebedestruktivní myšlenky. Byla jsem jako časovaná bomba. Ve chvíli, kdy jsem si to uvědomila, rozhodla jsem se ke zpěvu vrátit. Na prvním koncertu jsem byla jako utržená ze řetězu, všechno, co jsem v sobě léta dusila, ze mě začalo lítat ven a já se tím uzdravovala na duši i na těle. Vykročila jsem opět na svoji cestu, která mně byla určena a ze které jsem neměla předtím vůbec ustoupit. Dnes vím, že kdybych opět přestala zpívat, tak – bez nadsázky – umřu.

Pavel Sršeň, publicista

Foto Tomáš Tesař

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 8. 11.



  Tasemnice pana spisovatele
  Nalaďte si
 
  Láskyplně o bystré lišce

  Pořiďte si  
 
  Vicente Amigo napříč žánry
  Téma