Číslo 46 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se zpěvačkou.
Idou Kelarovou.

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 


Hořký úsměv smíchovského kabaretu

Touha po velkém divadelním kabaretu přivedla tvůrce ze Švandova divadla na Smíchově k nápadu využít pro jeho náplň historii vlastní scény: l. října tomu totiž bylo přesně sto třicet let, kdy se otevřela. Dodo Gombár, současný umělecký šéf divadla, a dramaturgyně Lucie Kolouchová napsali scénky, které mnohé klíčové momenty oné historie zpřítomňují. A propojili je písněmi (hudbu k nim složil Marko Ivanović), jež pak spolu s výstupy kabaretiéra scelují Smíchoff/on, jak inscenaci nazvali, do tvaru nepostrádajícího – i díky režisérce Natálii Deákové a živé hudbě na jevišti – gradaci ani žádoucí proměny nálad a tempa.

Hercům ztělesňujícím Barda, Preciozku a Milovníka – Miroslavu Hruškovi, Petře Hřebíčkové a Filipu Čapkovi – naštěstí Smíchoff/on nabízí i lepší scény, než je groteskní ukázka vlastenecké rytírny uváděné ve Švandově divadle kdysi před sto třiceti lety.

Jen ten kabaretiér v podání Tomáš Pavelky je jaksi méně rozjásaný, než by se u rezonéra narozeninových oslav očekávalo. Zpočátku se zdá, že jeho lehce unylá ironie a sarkasmus jsou především prostředkem k vyvolání žádoucího odstupu od „obrázků z minulosti“. Zvláště té vzdálenější, která je interpretována snad až s příliš karikující groteskností (vlastenecké rytírny uváděné na počátku existence divadla či trapné výjevy milostného sbližování Karla Čapka s Olgou Scheinpflugovou). Hlubší motivaci získává kabaritérův přístup, jakmile jsou zobrazovány události v souboru po roce 1945 a na konkrétních osudech umělců (například režiséra Karla Palouše, Miroslava Macháčka, Josefa Vinkláře či Jiřiny Štěpničkové) demonstrován líc a rub jejich vycházení či potýkání s vládnoucí mocí. Svého vrcholu pak kabaret dosahuje ve chvílích, kdy dramatické či tragické ladění života některých osobností (Věra Kubánková, Jana Rybářová) přesáhne svým významem horizont konkrétních individuí a stává se emblémem tíhy lidské existence. Právě v těchto momentech se také naplno rozžíhá mistrovství herců, kteří své někdejší kolegy ztělesňují a neplní už jen zobecňující roli Heroiny (Kristýna Frejová), Preciozky (Petra Hřebíčková) , Ředitele (Marek Pospíchal) či Milovníka (Filip Čapka).

Řetězec spletený nahořkle rozmarným žánrem kabaretu z osudů umělců spojených se smíchovským divadlem pozvolna v divákovi probouzí pocit soucitu nad oním věčným koloběhem slávy i ponížení, v němž divadelníci kolotají přece jen častěji než my ostatní. A když se v samém závěru dovíme, že jedna etapa Švandova divadla se právě opět uzavírá a rozhodnutím magistrátu vypsat výběrové řízení na nového ředitele již brzy usednou do existenciální houpačky i ti, kteří nám závrať z jejího kyvadlového pohybu právě sugerovali, pak teprve plně pochopíme i unavený úsměv kabaretiéra.

Bronislav Pražan, publicista

Foto Irena Vodáková



  Tasemnice pana spisovatele
  Nalaďte si
 
  Láskyplně o bystré lišce

  Pořiďte si  
 
  Vicente Amigo napříč žánry
  Téma