Číslo 46 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se zpěvačkou.
Idou Kelarovou.

 

 

 

 

 



 


Jakub Kamberský, publicista

Neviditelné herectví v současnosti

K úvaze nad rozhlasovým herectvím mě přivedlo členství v porotě kategorie her na festivalu Prix Bohemia Radio a anketa Neviditelný herec. Obě říjnová klání mnohé napověděla, a to jak v pozitivním, tak bohužel i v negativním slova smyslu.
Do Poděbrad bylo letos přihlášeno pětatřicet her, z toho čtyři ze Slovenska, včetně jedné realizace pro děti a mládež. Realizací pro dětské publikum bylo čtrnáct, což není tak málo. Mohlo jich být i o dvě více, protože sci-fi hra Supertajný večírek je spíš vhodná pro mladistvé publikum, totéž lze říct i o hře Karla Pavla Brycze.
Ukázalo se, že úroveň produkce her pro děti je velmi rozkolísaná. Namísto kvalitní živé hudby se tvůrci uchylují k hudbě syntetické, klasické látky se přepisují do moderní češtiny, pokusy o rodinné hry jsou opravdu pouze pokusy – jako v případě původně televizního scénáře Mileny Mathausové k trilogii Bílá košatinka, Černé korálky a Cár papíru. Jediné, co má váhu, jsou dobrodružné adaptace typu děl Julese Vernea.
Další poznámka se týká ambiciózního projektu Vinohradská dvanáctka (zatím bylo odvysíláno osm her). Jistě, Drábkova Koule zajiskřila, snad i nesoutěžní Lidojedi autorského dua Rudiš a Pýcha zaujali, svým způsobem i ohromili, ale dramaturgie cyklu je nevyvážená. Nechci tvrdit, že všechny hry jsou mizerné. Ale některé dopadly tak, že se hezky poslouchaly, ale nic jsme si z nich bohužel neodnesli.
Přejděme k anketě Neviditelný herec. Loni jsem psal, jakou mám radost, že byli oceněni Tomáš Töpfer za roli Xavera ve stejnojmenném dramatickém opusu Jana Vedrala a Hana Maciuchová za úlohu ve hře Enigma Emy Göring. Měl jsem dojem, že posluchači jdou po podstatě hry. Letos jsem si uvědomil, jak moc jsem se mýlil. Chápu, proč se stala nejoblíbenější hrou čtenářů Týdeníku Rozhlas Drábkova Koule, chápu také, proč na druhém místě skončili její aktéři Pavla Tomicová a Jan Vondráček. Koule totiž vzbudila takový ohlas, že o ní věděl každý, tedy nejen běžný posluchač Vltavy.
Co se dalších oceněných jmen týče, míním Luďka Munzara, Blanku Bohdanovou a Josefa Somra, tady bych hádal částečně na vyslechnutí daných titulů, za něž byli herci nominováni, a částečně na úctu k jmenovaným. Proč ne. Ovšem fakt, že se Neviditelnou herečkou stala Lucie Vondráčková, považuji za projev – čtenáři asi neprominou – posluchačského nevkusu. Je evidentní, že spousta hlasujících šlo po atraktivitě jména. Vondráčkovou jsme mohli slyšet v malých rolích v jednom z dílů seriálu Hříchy pro posluchače rozhlasu a ve sci-fi Supertajný večírek. Velký prostor dostala ve výše trilogii Mileny Mathausové, kde se však ukázalo, že se jedná o špatně napsaný text a herecky topornou práci. Slyšet to bylo i na nerozhlasovém hlasu Lucie Vondráčkové. Jsem z toho smutný, měl jsem za to, že valná většina hlasujících čtenářů Týdeníku Rozhlas patří k těm, kteří hledají kvalitu.
Naproti tomu nejen Pavla Tomicová a Blanka Bohdanová, ale třeba i Tereza Bebarová, Dana Černá a jiní předvedli, že jim rozhlasový mikrofon není cizí. Nasnadě je otázka, kdo skutečně hlasuje. Neobjevuje se i zde podobný nešvar, jaký známe z diváckých anket? Má taková anketa vůbec do budoucna smysl?



  Tasemnice pana spisovatele
  Nalaďte si
 
  Láskyplně o bystré lišce

  Pořiďte si  
 
  Vicente Amigo napříč žánry
  Téma