Číslo 46 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se zpěvačkou.
Idou Kelarovou.

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Rudolf Matys, básník

Informační společnost? Společnost vědění?

„Informační společnost“ a „společnost vědění“, to jsou dva spolu související emblémy, které si země našeho civilizačního okruhu v posledním desetiletí vetkly do štítu jako svá určující znamení. Nelze ale nevidět celou řadu skeptiků, kteří takové „fandění“ zásadně zpochybňují. Nikdo z nich však nemůže zpochybnit nárůst informačních možností, jaký přinesl boom nových digitálních médií – informace se valí v zahlcujících záplavách a my je musíme strávit a zapomenout, abychom mohli konzumovat další. Jak oni skeptici podotýkají, jen málokteří si však umějí vybrat to důležité, a ještě méně jich umí zařadit přijímanou zprávu do patřičných souvislostí. Jen tehdy se informace může stát spolehlivým východiskem pro vytváření názoru a postoje, za nímž si pak takto inteligentně (intelego=rozlišuji!) vnímající čtenář, posluchač, divák či internetový surfař může stát. Množství nabízených informací rozhodně není v přímé úměře ani k jejich kvalitě, ani k relevantní „využitelnosti“. Zvlášť to platí o informacích ze světa politiky – a zejména ekonomie. V nich už totiž nejde jen o schopnost žurnalistů podávat informace pohotové a spolehlivé, ani o schopnost řadových vnímatelů je vůbec přečíst v jejich správných relacích – sama podstata ekonomických dějů, zejména v současné krizi, budí i ve své zpravodajské prezentaci a publicistické reflexi dojem čehosi neuchopitelného, až chaotického. Odborně nekvalifikovaná veřejnost o ní může nanejvýš říct, jak se jim jeví, o tom, jaká ale skutečně je, o tom ví o málo víc než nic, a že by se v jejích mechanismech skutečně vyznaly ekonomické elity a vládní úředníci, o tom mám vážné pochyby.

Z mediálních informací nám vychází, že nevypočitatelnost vývoje v ekonomické a finanční sféře si v ničem nezadá s nepředvídatelností zemětřesení – ovšem s tím rozdílem, že zemětřasné katastrofy vznikají především v seismicky křehkých oblastech. Jak podivně korespondují například apely naší vlády, ale i bruselských institucí na racionální ekonomické chování s tak častou informací o změnách „nálad na trhu“ – pouhé „nálady“ jsou tedy tak důležité, že mají rozhodovat i o materiálním osudu milionů lidí?!. A také netuším, jak je možné, aby se celá Evropa chvěla před několika „áčky“, doprovázenými případnými plusy či minusy, jimiž trestá, či naopak odměňuje jednotlivé státy některá z autoritativních raitingových agentur.

Bude hůř, varuje ministr Kalousek, zato jeden z věhlasných amerických investorů je naopak z krize nadšený, neboť očekává velké zisky, a proto vyzývá k mocným investicím. Žijeme na území tekutých písků a budeme si muset na tuto vratkost zvyknout. Je ale někde vidět ono příslovečné světélko na konci tunelu, bez něhož se žít nedá? Mohl bych tu ocitovat těšivá tvrzení některých politologů, že i ve srovnání s řadou západoevropských zemí na tom nejsme ještě tak špatně, že dokonce může jít o jakousi importovanou „psychickou infekci“, pod jejíž vlivem se u nás škrtá víc, než by se nutně muselo, ale tato doufání jsem ponechal stranou – našel jsem totiž úplně jiné „poslábí“, jinou posilu. Platí především pro ty, kteří už v devadesátých letech nesouhlasili s Václavem Klausem, když prohlásil, že pro něj je „hodnota jen ekonomická kategorie“, a kteří tedy věří, že existují i jiné hodnoty, které se v minulosti už mnohokrát osvědčily jako účinná posila v životě jednotlivců i celých pospolitostí. Patří k nim hlavně budování harmonických, nesobeckých mezilidských vztahů a mám tu vůbec na mysli hodnoty účinné lásky, jaké znají křesťané (ateisté jí můžou říkat třeba solidarita) – a pak je tu k dispozici taky obrovská oblast hodnot kulturních. Nemůžeme ovšem očekávat, že naše současná politika, která se ocitla v naprostém zajetí ekonomiky, na ně vůbec kdy pomyslí a lidem je případně doporučí. Tuhle cestu si musí najít každý sám.

Jedno soukromé rádio ohlašuje svou zpravodajskou relaci zvukovým logem „zprávy, které se vám budou hodit“. Co když mezi taková užitečná připomenutí patří i předcházející odstavec tohoto článku – nabízí přece jakýsi ochranný plášť do toho všeobecně předpovídaného ekonomického a sociálního nečasu? A patříme-li už k oné „společnosti vědění“, měli bychom vědět, že slovo krize neznamená jen tíseň, ale nese i pozitivní významy: třeba „rozhodná chvíle“ a „obrat“. Nestálo by zato přečíst si to slovo i v tomhle hodnotovém nasvícení?



  Tasemnice pana spisovatele
  Nalaďte si
 
  Láskyplně o bystré lišce

  Pořiďte si  
 
  Vicente Amigo napříč žánry
  Téma