Číslo 50 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s filozofem a pedagogem.
Janem Sokolem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 


Získat si důvěru rockerů není snadné

Snímek Na pokraji slávy, který v úterý 13. prosince po 23. hodině uvede ČT2, můžeme zařadit mezi dokumentárně laděné, ale přitom smyšlené průhledy do drsného světa rockové hudby. Avšak po „zdivočelých“ filmech jako Hard Core Logo či Sametová extáze může překvapit, nakolik je uhlazený a zjevně idealizovaný. Jen považte: všichni hanbáři se posléze zastydí za své prohřešky a porušená čestná slova, napraví se i rodinná nedorozumění.

Příběh je zasazen do roku 1973 a využívá tehdejších reálií, odeznívání ideálů protestující generace šedesátých let

Do tohoto laskavého rámce je zasazen příběh mladičkého Russella (Billy Crudup), jehož zájem o hudbu záhy přeroste v zasvěcené psaní o ní. Počíná si natolik suverénně, že přesvědčí renomovaný časopis Rolling Stone – ten skutečně existuje – že zvládne sepsat velký článek o skupině Stillwater (ta je samozřejmě fiktivní a nemá nic společného se stejnojmennou kapelou). Russell s ní prožije celé turné, souběžně pronásledován péčí své matky, nabádající jej, aby nebral drogy a choval se mravně.
Příběh je zasazen do roku 1973 a využívá tehdejších reálií, odeznívání ideálů protestující generace šedesátých let. Dovedně splétá zmínky o reálných osobnostech s fikcí, zkoumá fenomén bezvýhradného fandovství zejména u dívek, ochotných jezdit za svými idoly doslova po celé zemi. Jakýmsi rádcem se chlapci stává redaktor jednoho provinčního časopisu, do něhož začal posílat své první příspěvky. Radí mu, aby se příliš nepřátelil s těmi, o nichž chce psát, aby se nenechal svazovat skutečným či jen předstíraným přátelstvím, aby si uchoval nezávislost – schopnost vyslovovat spravedlivé, ale neústupné soudy. Ale poradí mu též, jakých frází by měl použít při jednání s redakcí Rolling Stone.
Mladík poznává zvyklosti panující uvnitř hudební skupiny i příchylná děvčata, vždy se vyskytující v hojném počtu poblíž, vzájemnou řevnivost, únavnost nekonečné šňůry koncertů, šílení davu. A neskrývá zklamání, když rockeři odmítnou autorizovat text, který podle svého nejlepšího vědomí a svědomí sepsal o všem, čeho byl svědkem.
Režisér Cameron Crowe vynalézavě pracoval s množstvím hudebních nahrávek, které jistě tvoří nejatraktivnější součást vyprávění, ale přitom si ponechává melodramatické, jednou dojemné, jindy humorné ladění a početná klišé. Stačí pohledět na zveličeně ráznou matkou, která svými nabádavými řečmi vyděsí i otrlého rockera. Ale největší předností je nepochybná autenticita celého vyprávění, která prozrazuje dobrou, byť do idylizujících žánrových konvencí vtlačenou znalost zvoleného prostředí.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Smrt v médiích
  Jak to vidí Radko Kubičko
 
  A nyní o lásce         

  Pořiďte si  
 
  Česko poklepem a poslechem
  Navštivte