Číslo 50 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s filozofem a pedagogem.
Janem Sokolem.

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 


Jan Sokol, filozof a pedagog

Málokterý vysokoškolský učitel humanitních oborů se vyučil zlatníkem, pracoval léta v oboru, poté se věnoval pro změnu počítačům. Sotva to lze považovat za přípravu k univerzitní kariéře, které se věnujete víc než dvacet posledních let – anebo přece?

Tahle moje životní cesta byla do značné míry nedobrovolná, vynucená okolnostmi. Ale práce zlatníka, mechanika i programátora mi byla velmi užitečná. Je dobré, když se člověk pohybuje mezi lidmi z nejrůznějších vrstev, protože se naučí vidět svět jejich očima, mluvit jejich jazykem. Léta strávená mezi těmi, kteří se živí rukama, proto pokládám za svou výhodu. A potom – počítače a matematika vůbec jsou dobré pro výchovu k systematickému myšlení, což má ostatně prastarou tradici. Už Platón byl přesvědčen, že kdo neví nic o matematice, nemá v jeho Akademii co dělat.

Od roku 1963 jste studoval Matematicko-fyzikální fakultu Univerzity Karlovy, ve čtvrtém ročníku jste studia zanechal. Projevilo se v tom už tehdy přesvědčení, že vaše místo bude v jiném vědeckém oboru?

Víte, já jsem tenkrát takhle strategicky nepřemýšlel, ale věděl jsem tři věci. Dálkové studium bylo časově náročné a já musel živit rodinu. Za druhé: bylo mi jasné, že k práci, kterou dělám, diplom vlastně nepotřebuju. Můj strop byl jasně daný a výš jsem se za daných okolností nemohl stejně dostat. A za třetí: tenkrát ještě neexistovalo speciální studium počítačů, nejblíže jim byla numerická matematika a tu jsem si vybral jako svou specializaci. Jenže škola byla tehdy velmi pozadu za vývojem v praxi, techniky, které jsme se tam učili, byly beznadějně zastaralé, takže to pro mě nemělo smysl. Odnesl jsem si z toho poučení o smyslu vysokoškolského studia. V technických oborech je škola vždycky trochu pozadu za praxí. Proto má smysl vzdělávat studenty hlavně v oblastech teoretických a všeobecných. Praxe se učí tím, že se prostě dělá.

Co vás vlastně přimělo změnit tak zásadně profesní orientaci a z programátora se přeorientovat na filozofa? Často se v takových případech hovoří o náhlém prozření, o osvícení, o povolání k nové cestě.

O něčem podobném jsem uvažoval už koncem šedesátých let, když se otevíraly nové možnosti, ale ty pootevřené dveře se zase rychle zavřely a já byl rád, že jsem vůbec mohl zůstat u své práce. Počítače mě bavily, ale jakmile se naskytla možnost obrátit se k širšímu způsobu uvažování o světě, s chutí jsem to udělal. Svou roli v tom sehrála ještě jedna věc. V téhle oblasti, jak známo, vynikají mladí lidé, a mně bylo v roce 1989 čtyřiapadesát let. Do toho přišlo intermezzo s politikou, které bylo vyvoláno vnějšími okolnostmi, a pak už jsem šel jinou cestou.

Před sto lety studovalo na vysokých školách jedno procento obyvatelstva, dnes je to hodně přes padesát procent. Co jako vysokoškolský učitel soudíte o představě, že se v posledních desetiletích rodí patrně více studijně nadaných lidí než kdykoli dříve? Anebo se jednoduše změnila role vysokých škol a namísto poskytovatelů nejvyššího možného vzdělání tu máme přípravky… pro co vlastně?

Gaussova křivka obecných nadání je pořád stejná, nerodí se více ani méně chytrých lidí než kdykoli jindy. Problém je jinde. Pokud člověk před sto lety neuměl číst a psát, byl sice omezený ve svých možnostech, ale mohl ve společnosti docela dobře fungovat. Dnes by to bylo naprosto vyloučené. Lidský život se stále více intelektualizuje. A je tu ještě jedna důležitá věc: ať se nám to líbí nebo ne, mladí lidé osobnostně i intelektuálně dospívají pomaleji než dříve. Často nemají jasno, čemu by se v životě měli věnovat, hledají, zkoušejí různé cesty. A škola se tomu musí přizpůsobit. Tímto směrem jde boloňská reforma, proto preferuje dělené studium. Teprve po několika letech obecných základů přijde čas na specializaci. A má to ještě jeden dobrý důvod. Málokterý vysokoškolák dnes může počítat s tím, že bude vědcem nebo univerzitním učitelem jako kdysi. Daleko pravděpodobnější je, že bude v životě dělat všechno možné. Ubývá míst, kde by člověk vydržel od mládí až do penze. Lidé se musí přizpůsobovat novým a novým podminkách a požadavkům. I tomu musí studium odpovídat. Škola musí klást důraz na schopnost uvažovat v souvislostech, kriticky myslet a rozhodovat se, mluvit a psát v cizím jazyce, spolupracovat v týmu na zadaném problému, zkrátka měla by rozvíjet univerzální schopnosti, samozřejmě aplikované v podmínkách daného oboru.

V mládí jste se vyučil zlatníkem, poznal jste tedy důvěrně české odborné školství. Co soudíte o současnosti a budoucnosti tohoto způsobu vzdělávání?

Není to tak, že by české děti neměly šanci vyučit se, ale nechce se jim. Kromě jiného i proto, že učnovské školy jsou hodně zanedbané. Dlouho se tu tvrdilo, že učňovské školství je zbytečná věc. Tento stav jsem jako ministr kritizoval a dostal jsem od novinářů co proto. Dnes už mnozí vidí, že stav je neudržitelný. Co s tím? Především bychom se měli rozloučit s názorem, že učňovské školství je jakési „zbytkové“ školství pro ty, kdo se nedostali na jiné školy. Některá řemesla mají velmi dobrou budoucnost a potřebují mnohdy velice chytré a nadané lidi. Myslím, že cestou by mohlo být učení u mistra. Řemeslo, a vím to z vlastní zkušenosti, je především věcí praxe, školní „teorie“ mnoho nepřináší. A nejlépe se práci naučíte od dobrého řemeslníka. Těm by se mělo všemožně usnadnit, aby si brali učně. Nebránil bych vůbec tomu, kdyby se na náročná řemesla šlo po maturitě. Rozhodně by to bylo lepší než dnešní učební obory s maturitou.

Milan Pokorný

Foto archiv

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 6. 12..



  Smrt v médiích
  Jak to vidí Radko Kubičko
 
  A nyní o lásce         

  Pořiďte si  
 
  Česko poklepem a poslechem
  Navštivte