Číslo 22 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se spisovatelem.
Jiřím Šulcem.


 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


O milionáři, který trhal letecké rekordy

Výstřední milionář Howard Hughes (1905–1976) se uplatnil zejména v leteckém podnikání, ale současně se věnoval i filmovým aktivitám, filmy produkoval a dokonce i sám natáčel. Především však byl posedlý létáním a zvláště překonáváním dosavadních rekordů: svět obletěl nejrychleji ze všech, do vzduchu zdvihl nejmohutnější letadlo, jaké kdy bylo postaveno. Přesto se choval obskurně – při svých leteckých exhibicích se nebál smrti (ani po těžké havárii), ale svazující, ba maniakální strach z mikrobů a špíny jej nikdy neopustil, na sklonku života se uzavřel do dobrovolné izolace.

Scorsese přesvědčivě postihl i nenápadné Hughesovo stárnutí, když Leonarda DiCapria v titulní roli poznenáhlu zbavuje mladistvého zevnějšku

Slovutný americký režisér Martin Scorsese se rozhodl s nádechem dojatého retronahlížení přiblížit jednotlivé etapy hrdinovy životní pouti. Ve filmu Letec (2. 6., ČT1, 20.55) sestavil jakési leporelo jímavých, pastelově zabarvených výjevů, v nichž Hughes nabývá donkichotských rysů: urputně vstupuje do zdánlivě prohraných střetů, nedbá finančních ztrát, jen aby uskutečnil své smělé vize. To se týká letectví i filmů. Například jednoho z hollywoodských magnátů šokuje nikoli žádostí o zapůjčení dalších kamer, ale sdělením, že dosavadních čtyřiadvacet, které již má, mu nepostačuje.
Scorsese svým způsobem obdivuje Hughesovu tvrdohlavost, dokonce jej velebí jako průkopníka boje za rovnou příležitost v podnikání, když zmařil chystaný zákon o monopolizaci letecké dopravy. Zazní idea pracovitosti: Hughes neváhá vmést zpychlé a zahálčivé smetánce do tváře, že na rozdíl od ní se musí usilovně snažit, aby vydělal potřebné finance. (I když popravdě řečeno, Hughese zaštiťuje hlavně obrovské rodinné jmění, které zdědil po rodičích.)
Letec zachycuje zhruba dvě desetiletí hrdinova života – od dvacátých do čtyřicátých let – a pro snazší orientaci připojuje i podrobnější časové údaje o jednotlivých událostech. Scorsese přesvědčivě postihl i nenápadné Hughesovo stárnutí, když Leonarda DiCapria v titulní roli poznenáhlu zbavuje mladistvého zevnějšku.
DiCaprio vyhmátl Hughesovu umanutost bez zbytečného zveličování, i v mluvě podchytil narůstající psychické problémy, počínaje ustavičným mytím rukou (což tvoří jednu z motivických dominant, které se průběžně vracejí) a konče složitými rituály, které Hughes koná při pobytu v uzavřené místnosti, kam nikdo nemá přístup. A hlavně oceníme režisérovu pokoru, s jakou ke zvolenému tématu přistupuje, snad až pietní přístup, aniž by přitom zastíral hrdinovu rozpornou, svéhlavou povahu.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Čtení ve věku sdílení
  Jak to vidí Miloš Čermák
 
  Maxi, mini, uvnitř, venku

  Navštivte  
 
  Každá knížka má svůj osud
  Nalaďte si