|
Jak z trosek povstala architektura a hudba
Katedrála sv. Michaela v Coventry slaví letos „zlaté jubileum“
nazvané Pokoj a smíření. Uplynulo totiž padesát let od chvíle,
kdy Její Veličenstvo královna slavnostně požehnala nové
katedrále, která vyrostla na troskách té původní, zničené za
druhé světové války.
Uskutečňuje se proto řada koncertů, výstav a dalších
slavnostních akcí. Nejvýznamnější z nich je provedení
Brittenova Válečného rekviem, skladatelova vrcholného díla, a
to ve středu 30. května, rovných padesát let po tamní
premiéře. Na stanici Vltava záznam zazní už 4. června, zatímco
v den výročí, přesně v čase koncertu, je katedrále a „její“
skladbě věnována vltavská Akademie.
Ještě víc než nový kostel v Coventry slavil Symfonický
orchestr města Birminghamu, jehož jméno bude v obou pořadech
figurovat. Vznikl roku 1920, pouhá tři desetiletí poté, co zde
mělo slavnou premiéru Dvořákovo Requiem. Od těch dob, kdy
k centru průmyslové revoluce patřil ještě nezbytný zimní smog,
se už mnoho změnilo. Zmizely tramvaje, ale aut je nepočítaně.
Dálnicí M6 projedete z Londýna na sever relativně dobře, ale
zkuste odbočit do města... Dnešní birminghamská aglomerace je
po Londýně v Británii nejdůležitější a nejrušnější.
Symbol smíření
Zhruba dvacet mil – tedy kolem třiceti kilometrů – východně od
Birminghamu a přibližně sto mil – tedy asi sto šedesát
kilometrů – severozápadně od metropole leží město Coventry. Má
za sebou značně pohnutou novodobou historii. Jako významné
centrum zbrojního průmyslu bylo v noci ze 14. na 15. listopadu
1940 více než deset hodin bombardováno německou Luftwaffe. Na
čtyři stovky bombardérů zničily jeho značnou část včetně
krásné středověké katedrály sv. Michaela. O postavení nové
anglikánské katedrály se začalo uvažovat hned po válce.
S ohledem na tragickou minulost měla symbolizovat smíření a
bylo stanoveno, že vyroste vedle zbytků starého chrámu. Z něj
byly ponechány věž a obvodové zdi, které tvoří vstup do nového
prostoru. Základní kámen byl položen roku 1956 za přítomnosti
mladé královny Alžběty II., která tehdy byla na trůně teprve
čtyři roky. Katedrála se stavěla šest let a vysvěcena byla
rovněž za přítomnosti panovnice roku 1962, tedy dvaadvacet let
po hrůzném náletu.
Autorem návrhu nové katedrály byl architekt Basil Spence.
Bronzovou sochu sv. Michaela srážejícího démona, stojící hned
u vchodu do chrámu, vytvořil jako jedno ze svých posledních a
nejlepších děl Jacob Epstein. Tapiserii mimořádných rozměrů s
názvem Kristus ve slávě, která vznikala deset let a je
umístěna v chrámové lodi, navrhl Graham Sutherland. Působivá
katedrála patří mezi přední díla architektury 20. století a
vyniká řadou dalších pozoruhodných prvků, jako je třeba Kaple
jednoty.
Mše za zemřelé
K vysvěcení katedrály bylo objednáno nové hudební dílo od
Benjamina Brittena. Uznávaný skladatel pro svůj opus 66 zvolil
básně Wilfreda Owena, důstojníka pěchoty, který padl ve
Francii v roce 1918. O jejich zhudebnění uvažoval již dříve.
Verše, realisticky líčící děsivé zkušenosti z bojišť první
světové války, vložil skladatel do latinského liturgického
textu mše za zemřelé. Téměř hodinu a půl trvající Válečné
rekviem je tak vlastně jakousi koláží nejen textů, ale i
hudebních ploch zpívaných třemi sólisty, smíšeným a chlapeckým
sborem a hraných velkým a komorním orchestrem. Vznikla
monumentální freska s katarzním vyzněním, jedno z největších
děl hudby 20. století. O Brittenovi se hovoří jako o
syntetikovi moderny a tradic, o výrazném melodikovi a umělci
s mimořádnou zvukovou představivostí dotýkajícím se velkých
témat a přesvědčeném o tom, že umění musí být užitečné. Jeho
Válečné rekviem si už od tichých vstupních tónů podmaňuje
publikum soustředěnou atmosférou, kombinující obřad s poezií,
a dojem z liturgie ve velkém prostoru s civilním žalozpěvem.
Při oslavách devadesáti let existence městského orchestru,
jemuž Angličané milující zkratky říkají CBSO, zaznělo
v Birminghamu hned několik jmen: skladatele Edwarda Elgara,
který řídil vůbec první koncert, i dirigujících hostů počínaje
Jeanem Sibeliem a konče Valerijem Gergijevem. Na předním místě
mezi jedenácti šéfdirigenty pak muselo zaznít i jméno Simona
Rattlea, dnešního šéfdirigenta nejproslulejšího orchestru
světa, Berlínských filharmoniků. Když stanul v roce 1980
v čele tělesa, bylo mu teprve pětadvacet. Za osmnáct let
vybudoval orchestru jedinečné jméno a pomohl mu nejen k
mezinárodní proslulosti, ale také ke zbrusu nové koncertní
síni s více než dvěma tisíci místy.
Za
řízení autora
Do zmíněné řady dirigentů CBSO ovšem patří i jméno Benjamina
Brittena. Coby bytostný pacifista se pro otevření chrámu
v Coventry rozhodl vytvořit protiválečné dílo a věnoval ho
památce svých čtyř přátel, kteří ve válce padli. Skladbu psal
pro konkrétní umělce: sopránový part pro Galinu Višněvskou,
ženu Mstislava Rostropoviče (z politických důvodů však nakonec
premiéru nezpívala), tenorový pro Petera Pearse, svého přítele
a spolupracovníka, a barytonový pro Dietricha
Fischera-Dieskaua. Premiéru sám dirigoval. V pořadu Akademie
zazní ukázky z vůbec první nahrávky Válečného rekviem, která
byla natočena právě v tomto původně uvažovaném obsazení, a to
hned roku 1963 a opět za řízení samotného autora.
Také letos se při příležitosti uvedení skladby sešlo špičkové
obsazení – sólisté Kristine Opolaisová, Mark Padmore a Hanno
Müller-Brachmann, Smíšený sbor, Sbor mladých a – jako před
padesáti lety – Orchestr města Birminghamu. S nimi dirigent
Andris Nelsons. O Válečném rekviem, svým hudebním vyzněním
zapadající mezi Brittenovy krásné opery, se hovoří jako o
uchvacující hudbě. Vzpomeňme si na to při klidných sólech a
duetech, při andělských zpěvech zaznívajících odkudsi shora z
kůru, ale třeba i při ohromujícím sborovém Dies irae.
Jana Slimáčková, spolupracovnice ČRo 3 – Vltava
Petr Veber, vedoucí Redakce vážné hudby ČRo 3 – Vltava |