Číslo 28 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s filmovým režisérem.
Zdeňkem Jiráským.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 


Je člověk člověku liškou?

Irsko bylo pro leckoho zemí zaslíbenou, tedy aspoň do doby, než i tam dorazila hospodářská krize. Máme Irsko spojené s proslulou písničkářskou romancí Once, záhy přetvořenou na broadwayský muzikál, později přibylo – místy až psychopaticky vyhrocené – drama Lištičky (11.7., ČT2, 21.55). Mira Fornay, jež je natočila v koprodukci Irska, Česka a Slovenska, se zaměřila na několik slovenských dívek, které se snaží v Irsku, kam původně přijely za prací, trvaleji zakotvit, nejlépe sňatkem s někým z místních.

Hlavní hrdinka se podobá toulavým liškám, na jejichž výskyt v Dublinu upozorní i náhodně vyslechnutá zpravodajská relace...

Režisérka se soustředí na Alžbětu (Réka Derzsi), rozháranou, všemi směry výbušnou bytost, neschopnou ocenit vstřícnost, a její sestru Tinu (Rita Banczi), která se jí marně snaží pomáhat, narážejíc ustavičně na přezíravou, sobeckou vzpurnost a snad i závistivost, vztaženou k předpokládanému štěstí někoho jiného. Alžběta, herecky mistrně vymodelovaná jak v afektovaných pohybech a gestech, tak v umanutě konfliktní mluvě, splňuje příznaky deprivantství, jak je vytyčil neuropatolog František Koukolík. Citově zakrněla a nikdy nedosáhla zodpovědnosti, vyhasla regulující funkce svědomí, převážila ničivost vůči všemu hodnotově odlišnému.
Přitom Lištičky nebudují protiklad mezi sestrami jako střet záporu a kladu. I Tina, herecky neprůkazná a mělce uchopená, různě selhává, vedena touhou „užít si“, když svého nastávajícího podvádí. Dokonce lze tvrdit, že v prostředí, kde se obě protagonistky (a nejen ony) pohybují, bují pochybné klima, upřené na okamžité uspokojení druhořadých potřeb (to jsou všechna posezení v „cizineckém“ baru se živou slovenskou nebo českou hudbou).
Režisérka se převážně věnuje přistěhovalecké komunitě, kde také bují xenofobní postoje: například přiopilý Polák, pokoušející se jak Alžbětu, tak Tinu přimět k povolnosti, nadává sprostě a s rasovým podtextem pakistánskému kamarádu, jenž dívky zachrání před dalším násilím.
Alžbětu sledujeme při bludné pouti nočními ulicemi: střídá příležitostná přenocování, vnucuje se do přízně případných milenců. Nedokáže se rozhodnout, co by vlastně chtěla, odmítá si připustit, že ono „vnucování“ je v konečném důsledku neplodné. Je deptána a sama deptá, zraňuje své nejbližší, potlouká se jako bezradná šelmička selhávající ve většině svých odhadů – podobna toulavým liškám, na jejichž výskyt v Dublinu upozorní i náhodně vyslechnutá zpravodajská relace...

Jan Jaroš, filmový publicista



  Génius a bouřlivák   
  Nalaďte si
 
  Korán v komiksu     

  Pořiďte si  
 
  Od Bohdalky po Krause
  Téma