Je Kajínek vinen či nevinen?

Debutující Petr Jákl ml. stvořil Kajínkem (14. 10., Nova, 20.20) thriller zdařile napodobující hollywoodské vzory. Dunící, bušivá zvuková kulisa doplňuje útočnost vypravěčského uchopení, které se vyžívá v pohybech protokolárně zdrsnělé kamery F. A. Brabce – jakoby nenadále zrychlena co chvíli doslova poskočí v rámci jinak nepřerušovaného záběru. Zaujme inscenační expresivita prosycená násilím, tvůrci se nezastaví ani před brutálními detaily. A záměr přitáhnout publikem beze zbytku vyšel: v celoročním návštěvnickém žebříčku se film umístil na třetím místě, vypravilo se na něj kolem osmi set tisíc diváků.

Ruský herec Konstantin Lavroněnko propůjčil své postavě zdrženlivost, obdařil ji sebezpytnou oduševnělostí, ale také všedypřítomným vzdorem

Snaha upozornit na těsné propojení zločineckých struktur s mocenským aparátem je zjevná (však odkazuje na početné zahraniční příklady), avšak převážně proklamativní. Nejspornějším bodem celého příběhu je ovšem postava Kajínka, jakkoli jej mistrně, v nemluvných, do sebe uzavřených pohledech ztvárnil ruský herec Konstantin Lavroněnko. Inspirace skutečným – a dodnes nevyjasněným – případem samozřejmě nevadí. Problémem není ani samotný záměr poukázat na zločinnost rozhodnutí uvěznit člověka za skutek, který nespáchal, a veřejnosti tak předhodit ideálního pachatele (toto schéma zužitkoval už před osmdesáti lety klasický americký snímek Jsem uprchlý galejník). Avšak balancovat na hraně mezi strhující rekonstrukcí hrdinových osudů a inscenačně ne vždy přesvědčivou fikcí, vztaženou k povrchně napsaným i zahraným postavám, ať již kladným nebo záporným (advokáti, soudci, policisté), to ve výsledku zpochybňuje uvěřitelnost výpovědi.
Pokus v očích diváků beze zbytku rehabilitovat jednoho konkrétního zločince, jenž svou kriminální minulost nijak netají, avšak k nájemným vraždám se nikdy nepřiznal, je sporný hlavně svou idealizací hlavního hrdiny. Kajínek tak v posledku vychází jako „jediný spravedlivý“, jenž si i za mřížemi uchoval smysl pro čest.
Lavroněnko propůjčil své postavě zdrženlivost, obdařil ji sebezpytnou oduševnělostí, ale také všedypřítomným vzdorem. Jeho Kajínek sebevědomě spoléhá na vlastní síly, ovládá jej nepoddajnost, vedoucí k opakovaným útěkům z vězení (vylíčení posledního z nich, kdy policii dlouho unikal, má být až dokumentárně věrné!). Hrdě nese svůj úděl, věří, že jednou se dočká spravedlnosti. A režisér nás vyzývá, abychom mu věřili stejně, jako mu bezmezně věří začínající advokátka (Tatiana Vilhelmová), naprosto pohlcená jeho osobnostní výjimečností. Věř, kdo můžeš...

Jan Jaroš, filmový publicista



  6x koláž ve Smečkách
  Navštivte
 
  Za večerů s marihuanou 

  Nalaďte si  
 
  Ta, co se v mapách nevyzná     
  Pořiďte si