|
Šestkrát koláž ve Smečkách
V pražské Galerii Smečky vystavuje do 24. listopadu šest
kolážistů svoje „cykly“. Švankmajer, Šanda, Kolář, Koblasa,
Holeka plus Fára, abychom je vzali podle abecedy. Co autor, to
různý styl. Co cyklus, to osobitý příspěvek k dějinám téhle
techniky, kterou Pražská plynárenská, jako provozovatel
galerie Smečky, sběratelsky sleduje a soustavně galerijně
prezentuje – doma i po světě.
Instalace je povedená; ostatně jak bývá ve Smečkách dobrým
zvykem. Úvod patří Janu Koblasovi (1932). Na jeho sérii
dubuffetovsky laděných figurálních kreací z roku 1961 navazují
ostrohranné vystřihovánky Michala Šandy (1965). Jeho
příspěvek, sestava hříček a gagů, datovaná převážně letošním
rokem, spadá ovšem spíš pod hlavičku vizuální poezie než mezi
koláž, případně asambláž. Následuje Pavel Holeka (1945) se
svojí Hebrejskou abecedou (2001–2008), cyklem proplétajícím
vcelku invenčně a funkčně poetické motivy, vybrané vesměs ze
starých tisků, s literami titulní abecedy.
Hlavní
slovo má ve Smečkách samozřejmě Jiří Kolář (1914–2002). Jeho
cyklus 12 ročních období (1982) představuje dvanáct objektů,
od masky přes jablko po kuchyňku pro panenky, zabalených do
ústřižků potištěného papíru. Je zvláštní, jak prozaicky,
doslovně, vlastně i trochu nudně na výstavě Kolářovy práce
působí – navzdory jeho světovému renomé a v kontrastu
s dvojicí autorů, kterým patří v galerii podzemí, Liborem
Fárou (1925–1988) a Janem Švankmajerem (1934). Jejich poetika
vyrůstá z imaginativní větvě výtvarného projevu, nejblíže má
k surrealismu, přičemž v prvním případě jej zvláštně
„usměrňuje“ jistou geometrizací, v případě druhém pak rozvíjí
v manýristickém duchu.
A ještě jedno stojí v souvislosti s výstavou Cykly za zmínku.
Fakt, že většina vystavujících přišla ke koláži odjinud:
Koblasa od malby a sochy, Kolář a Šanda z literatury,
Švankmajer od filmu; Fára ji pak pojímal při své tvůrčí
všetečnosti jako jednu z možností. Třeba i proto platí úvodní
zmínka o autorské osobitosti…
Radim Kopáč, výtvarný a literární kritik
Foto archiv Gallery |