Šestkrát koláž ve Smečkách

V pražské Galerii Smečky vystavuje do 24. listopadu šest kolážistů svoje „cykly“. Švankmajer, Šanda, Kolář, Koblasa, Holeka plus Fára, abychom je vzali podle abecedy. Co autor, to různý styl. Co cyklus, to osobitý příspěvek k dějinám téhle techniky, kterou Pražská plynárenská, jako provozovatel galerie Smečky, sběratelsky sleduje a soustavně galerijně prezentuje – doma i po světě.

Jiří Kolář: Z cyklu 12 ročních období – Březen (1982, chiasmáž, 65 x 50 cm)

Instalace je povedená; ostatně jak bývá ve Smečkách dobrým zvykem. Úvod patří Janu Koblasovi (1932). Na jeho sérii dubuffetovsky laděných figurálních kreací z roku 1961 navazují ostrohranné vystřihovánky Michala Šandy (1965). Jeho příspěvek, sestava hříček a gagů, datovaná převážně letošním rokem, spadá ovšem spíš pod hlavičku vizuální poezie než mezi koláž, případně asambláž. Následuje Pavel Holeka (1945) se svojí Hebrejskou abecedou (2001–2008), cyklem proplétajícím vcelku invenčně a funkčně poetické motivy, vybrané vesměs ze starých tisků, s literami titulní abecedy.
Jan Švankmajer: Z cyklu Přírodopis (1973, kolorovaný lept, 76 x 54 cm)Hlavní slovo má ve Smečkách samozřejmě Jiří Kolář (1914–2002). Jeho cyklus 12 ročních období (1982) představuje dvanáct objektů, od masky přes jablko po kuchyňku pro panenky, zabalených do ústřižků potištěného papíru. Je zvláštní, jak prozaicky, doslovně, vlastně i trochu nudně na výstavě Kolářovy práce působí – navzdory jeho světovému renomé a v kontrastu s dvojicí autorů, kterým patří v galerii podzemí, Liborem Fárou (1925–1988) a Janem Švankmajerem (1934). Jejich poetika vyrůstá z imaginativní větvě výtvarného projevu, nejblíže má k surrealismu, přičemž v prvním případě jej zvláštně „usměrňuje“ jistou geometrizací, v případě druhém pak rozvíjí v manýristickém duchu.

A ještě jedno stojí v souvislosti s výstavou Cykly za zmínku. Fakt, že většina vystavujících přišla ke koláži odjinud: Koblasa od malby a sochy, Kolář a Šanda z literatury, Švankmajer od filmu; Fára ji pak pojímal při své tvůrčí všetečnosti jako jednu z možností. Třeba i proto platí úvodní zmínka o autorské osobitosti…

Radim Kopáč, výtvarný a literární kritik

Foto archiv Gallery



  6x koláž ve Smečkách
  Navštivte
 
  Za večerů s marihuanou 

  Nalaďte si  
 
  Ta, co se v mapách nevyzná     
  Pořiďte si