Petr Pavlovský, kritik

Čajovna s Kateřinou – o hře i opeře

Čajovna. Hudba a styl nové generace – tak zní titul a podtitul hodinového pořadu, který zní večer co večer od devatenácti hodin na stanici Vltava. Teoretiku umění i estetikovi zní takový název poněkud nesourodě. Hudba je druh umění, zatímco slovo styl je taxon estetické taxonomické řady a užívá se souřadně s pojmy jako sloh, směr, škola, hnutí. Když hudba, proč ne třeba básnictví nové generace, filmy, obrazy, divadlo?
Bohudík v pořadu, v jehož přípravě a uvádění se střídá hned několik mladých redaktorů, běžně dochází nejenom na hudbu (ta ovšem zastává též funkci předělů mezi jednotlivými dialogy s „lidmi od kumštu“), ale i na ostatní druhy umění. Kupříkladu divadlo obstarávají Kateřiny: externě redaktorka dvouměsíčníku Loutkář Dolenská-Lešková nebo, jako 6. října, redaktorka ČRo 3 Rathouská.
V první polovině rozprávěla s uměleckou dvojicí SKUTR – Martinem Kukučkou a Lukášem Trpišovským, dramatikem a režisérem. Tentokrát spolu neprobírali ani tak jejich autorské divadlo jako hostování v Národním (přesněji řečeno Stavovském) divadle, kde v červnu měla premiéru jejich inscenace opery oper, Dona Giovanniho.
Chopí-li se inscenování opery divadelník, pracující běžně s jiným druhem divadla, je výsledek začasté velice zajímavý. Z posledních let známe u nás například operní režie J. A. Pitínského, Niny Vangeli, Vladimíra Morávka, bratří Formanů. Některé samozřejmosti si sice musí teprve objevit (zde zaznělo: „temporytmus představení je už předem dán skladatelem“), ale na druhé straně jeho pohled není svázán tradicí „opery jako krajního případu hudby“, tedy opery, kterou diváci vnímají spíš jako posluchači koncertu. Oba hosté Čajovny mají oprávněnou ctižádost, aby jejich představení vnímali diváci především jako divadlo, tedy včetně případných autentických smíchových reakcí, které jsou slyšitelným potvrzením dobře fungujícího kontaktu mezi jevištěm a hledištěm. Samozřejmě, k tomu se většina oper nehodí, protože jejich libreta jsou umělecky hluboko pod úrovní hudby. Ovšem, jak správně zdůraznil SKUTR, Don Giovanni je jedna z mála oper, kde jsou hudba a libreto vyrovnané. Jistě, Lorenzo da Ponte byl stejnou hvězdou mezi libretisty jako Mozart mezi komponisty.
Ve druhé půlhodince byla hostem pořadu pracovnice Národního divadla Marta Ljubková, dramaturgyně a publicistka. Řeč se vedla kolem potřeby kvalitních původních českých her. Mnoho povolaných, málo vyvolených, tak nějak to vyznělo. Her se píše spousta, ale moc málo je těch zdařilých. Ve třetím tisíciletí byly uvedeny nejnovější hry Václava Havla a Milana Uhdeho, ale pak už je to slabé. Nejvíce píší režiséři, kteří si své texty sami inscenují. Málokterý z těchto textů je pak ale standardně fixován tak, aby mohl sloužit jinému režiséru jinde, jak je u standardní hry normální.
Chápal jsem, že se nemluví o dramatizacích, i když některé jsou zdařilé do té míry, že se přinejmenším funkčně běžnými dramaty stávají – inscenují se nezávisle na sobě v různých divadlech (Rok na vsi). Víc mě udivilo, že šla řeč pouze o autorech již zavedených (Lenka Lagronová, Petr Zelenka, David Drábek), ale nebyl zmíněn jediný opravdu nový, mladý talent, ačkoli tu jsou (například Petr Kolečko, píšící i pro rozhlas). Mě například o svém výrazném talentu loni na podzim přesvědčila osmnáctiletá Barbora Hančilová hrou KAI/ABE 2011, uvedenou ve Studiu Švandova divadla.



  6x koláž ve Smečkách
  Navštivte
 
  Za večerů s marihuanou 

  Nalaďte si  
 
  Ta, co se v mapách nevyzná     
  Pořiďte si