Číslo 37/ 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Janem Fišarem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

Co si počít na sociálním dně

Málokdy vídáme nepředpojaté průhledy do sociálního rozvrstvení naší společnosti, zvláště pak do prostředí postižených nezaměstnaností a chudobou. Cenná zjištění přinášela taková díla jako Sluneční stát nebo některé snímky Bohdana Slámy (Štěstí, nejnověji Čtyři slunce), patří k nim i debut Zdeňka Jiráského Poupata, který ve středu 11. září ve 22.05 uvede ČT2.

Rozhodující pozornost si v Poupatech určitě zajistí Vladimír Javorský v ústřední roli hradláře Jardy

Režisér se rozhodl jakoby v sociologickém odstupu vniknout do hlubin poměry ubíjené lidské psýchy. Vše se odehrává v jedné z nejchudších, zjevně zdevastovaných průmyslových oblastí s dominující vizuální rolí železnice. Až dokumentaristickým zevnějškem se vyznačuje mozaikovitě poskládané prostředí i kresba postav s ním spojených.
V kruhu sociálního vyloučení nacházíme nejen jednotlivé české protagonisty, ale i vietnamskou rodinu, živící se stánkovým prodejem. Každá z postav tak po svém řeší svůj nezáviděníhodný osud, na němž stěží co dokáží vlastními silami změnit: spatříme zde závislost na hracích automatech, vedoucí k těžkému zadlužení, uklízečku, která spolu se svými vrstevnicemi neuměle secvičuje dávnou spartakiádní skladbu Poupata, těhotnou dívku prahnoucí uniknout ze stísňujících poměrů i naivního hocha, jenž se zaláskuje do vyzývavého děvčete, které se živí předváděním striptýzu v podřadných hospodách. Aneta Krejčíková tu načrtla portrét navenek obhroublé, ale ve skrytu duše citlivé mladé ženy natolik sugestivně, že bychom si měli její tvář i jméno určitě zapamatovat.
Avšak rozhodující pozornost si určitě zajistí Vladimír Javorský v ústřední roli hradláře Jardy. Dlouhovlasý, povětšinou zamlklý, vyzáblý muž, pohlcovaný stále silněji hráčskou vášní, tají před rodinou valící se pohromy – jak dluhy hrozící ztrátou střechy nad hlavou, tak ztrátu zaměstnání. Javorský se zde vzepjal k jednomu ze svých životních výkonů, plně soustředěný na nenápadné prohmatávání pohnutek i rozpoložení svého smolařského hrdiny. Všimneme si vetché chůze, roztěkanosti, kalného, místy až duchem nepřítomného pohledu a žadonivě přiškrceného hlasu, upnutého hlavně na sehnání mincí pro automat. To vše jeho Jardu povyšuje na mnohovrstevně strukturovanou postavu, která se vymyká obvyklým hodnotovým schématům, rozehrána souběžně v polaritě oběti i viníka, aniž by poskytovala jednoznačné odpovědi.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Zlatá éra žurnalistiky?
  
Jak to vidí Miloš Čermák
 
  
Co si počít na sociálním dně   
  Dívejte se
 
  Kostlivec a déja vu
  
Navštivte