Číslo 37/ 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Janem Fišarem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jakub Kamberský, publicista

Více autorů Rejnušova typu!

Miloš Rejnuš (1932–1964) patřil k autorům, kteří – nebýt jejich tragické smrti – by toho v díle ještě mnoho sdělili. Můžeme jen spekulovat, nejspíš by mu pomyslně zlomila vaz normalizace sedmdesátých a osmdesátých let, určitě by však měl co říct i k dnešním dnům. Ostatně jeho tvorba je dodnes aktuální, až z toho místy mrazí. A to přitom z jeho rozsáhlého díla je dnes znám opravdu jen zlomek. Hry s historickými náměty, určité fikce typu, co by se stalo, kdyby... Ovidiův návrat (1963), Urhamlet (1969) – a tehdy současný Život s hudbou (1964).
Na nedávné repríze posledně jmenované inscenace (15. srpna) má jednak zásluhu dramaturgie stanice Vltava (konkrétně Hynek Pekárek), jednak i kolega Přemysl Hnilička, který se o hře rozepsal ve svém pravidelném cyklu Panáčkův průvodce rozhlasovou hrou (TR 12/2013). Mám vždy radost, když z éteru zazní, skoro už zapomenutá a navíc kvalitní archivní nahrávka – a to jak obsahově, tak výkony herců.
Hře předcházel Rejnušův portrét, který pro letošní vltavský cyklus Výroční průvodce rozhlasovou hrou citlivě připravil a uváděl dramatik a Rejnušův souputník Milan Uhde. Zmínil autorův široký rozhled a jeho klíčové téma většiny her: boj umělecké svobody s fachidiotismem, zejména úřední moci, abych Uhdeho parafrázoval. Co v Ovidiově návratu bylo pod rouškou historie naznačováno, v Životě s hudbou prosakovalo naplno.
Připomenu stručně pro ty, kteří hru neslyšeli: v malém lázeňském městečku se má konat soutěž varhaníků,v jejíž porotě má být místní varhaník (Ladislav Boháč). Do městečka však zavítá rodák, varhanní virtuos (Vladimír Ráž), toho času předseda poroty, a jedinou větou v rozhovoru pro rozhlas, že se tu nic nezměnilo, snad jen počet kolovrátkářů se zdvojnásobil, možná ztrojnásobil, rozjede kolotoč mnohdy absurdních situací, jejichž důsledky a následky jsou nedozírné. Vedle klavírní soutěže jsme tudíž svědky i tzv. přehrávek kolovrátkářů, jejichž počet má být zredukován na polovinu. Nikdo nemá jasno, podle jakých kritérií posuzovat, tím méně už bezradný varhaník, jež je v podstatě do poroty kolovrátků dotlačen. Odmítá veškerou odpovědnost, ale zároveň si ji při své srdečnosti uvědomuje, ví, že odejmutí licence znamená ztrátu živobytí. Netřeba ani dodávat, že ti, kteří s nápadem komise přišli, a další členové poroty (Miroslav Doležal, František Hanus) nemají o dané problematice ani tuchy, natož lidského citu.
Hra opravdu rezonuje i dnes, kdy jsme svědky nesmyslného odjímání pozic, ano, kdy o kultuře rozhodují současní fachidioti, nemající o kultuře ponětí.
Hra Život s hudbou trvá hodinu a čtvrt, na dnešní poměry téměř nepředstavitelná délka, avšak nikterak nenudí. Udržuje si tempo, režiséru Miroslavu Jarešovi se povedlo dostat z herců maximum. Potěší hlavně Vladimír Ráž, jehož poklidná poloha místy až provokuje, nepřeslechnutelný je Ladislav Boháč, který zde opravdu dostává nevídaný prostor pro škálu mnoha poloh od poklidného vypravěče až k nerudnému porotci, jímž zmítají myšlenky na kolovrátky.
Máme řadu autorů, kteří mají co říct k současnosti, ale odvažuji se tvrdit, že v rozhlasovém prostředí nenajdeme snad nikoho tak výrazného, s takovou pronikavou výpovědí, jakým byl Miloš Rejnuš v letech padesátých a šedesátých. Možná křivdím autorům typu Daniely Fischerové či Jana Vedrala, ale cítím to tak. Rejnuš byl s rozhlasem doslova srostlý a z jeho her to je slyšet.



  Zlatá éra žurnalistiky?
  
Jak to vidí Miloš Čermák
 
  
Co si počít na sociálním dně   
  Dívejte se
 
  Kostlivec a déja vu
  
Navštivte