Číslo 39/ 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou.
Janou Strykovou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

Tacet znamená mlčí

Přestože u nás je pojem „tacet“ používán především mezi hudebníky pro označení odmlky hlasu nebo nástroje, německý dramatik a režisér Paul Plamper (1972) jej vrací k původnímu významu latinského slovesného tvaru. Tereza, hlavní hrdinka jeho rozhlasové hry, mlčí. Přestane mluvit nečekaně a bez zjevných příčin. Jedná se o onemocnění? Nebo vědomé rozhodnutí? A když, tak co jím sleduje? Rodiče, přítel, spolupracovníci i lékaři se nepřestávají ptát dívky i sebe navzájem. Tváří v tvář jejímu mlčení se cítí provinilí a nejistí, proto se ho zoufale snaží prolomit. Tereza však nepromluví. Ticho odráží proudy slov a usvědčuje jejich původce z agresivity, lhostejnosti či pokrytectví. A čím déle trvá, tím zřetelněji vyvstávají otázky pátrající po samotném smyslu řeči a lidského společenství.

Ve hře Tacet je ticho výrazem naprostého odmítnutí mezilidské komunikace. Němou roli dívky Terezy si „zahrála“ Šárka Vaculíková (na snímku z natáčení vpravo), její matku hraje Vilma Cibulková.     

Paul Plamper připsal své hře podtitul Ticho 2, neboť tvoří pokračování tématu, jehož různými podobami ve svém díle zabývá. V předcházejícím textu Ticho 1 se jedná o okamžik náhlého zastavení, výraz určité kolektivní sociální strnulosti. V díle Tacet (Ticho 2) je ticho výrazem naprostého odmítnutí mezilidské komunikace. Za Ticho 1 převzal Plamper v roce 2008 Cenu válečných slepců za rozhlasovou hru. S inscenací Tacet (Ticho 2) zvítězil na mezinárodním festivalu Prix Europa 2011.
Tacet do češtiny přeložila Zuzany Augustová a pro Český rozhlas jej natočil režisér Aleš Vrzák ve spolupráci se zvukovým designérem Ladislavem Železným. Jako mnohé současné hry i tento text vyžadoval při realizaci vysokou míru autentičnosti jak ve zvukovém řešení prostředí, tak ve způsobu herecké interpretace. Proto se inscenátoři rozhodli netočit hru ve studiu, ale v prostorách odpovídajících příslušným zvukovým prostředím hry – ať už se jednalo o místnost, chodbu, balkon nebo automobil.
Především ale režisér přistoupil k obsazení „ústřední“, němé role dívky Terezy. „Zahrála“ si ji Šárka Vaculíková, rozhlasovým posluchačům známá například z titulní úlohy v Horváthově Neznámé ze Seiny. Tentokrát však nebudou moci ocenit její něžný hlas ani tvárnost hereckého projevu. Herečka spolu s hrdinkou mlčí. Přesto se díky vnímavosti a přesvědčivosti tichého pohledu stala zásadním partnerem pro své herecké kolegy – Vilmu Cibulkovou a Igora Bareše v úlohách Tereziných znesvářených rodičů, Jana Dolanského coby jejího přítele, Jana Vondráčka, Pavlu Beretovou a řadu dalších.

Premiéru rozhlasové inscenace Tacet vysílá Vltava v úterý 24. září ve 21.30  v Klubu rozhlasové hry.

Klára Novotná, dramaturgyně

Foto Martin Straka a Klára Novotná



  Psí hodinář
  
Zpěvník Jana Buriana
 
  
Prodáte-li svůj obraz,
  prodáte i duši?   
  
Navštivte
 
  Příběh z časů (bez)moci rozhlasu
  
Téma