|
Tacet znamená mlčí
Přestože u nás je pojem „tacet“ používán především mezi
hudebníky pro označení odmlky hlasu nebo nástroje, německý
dramatik a režisér Paul Plamper (1972) jej vrací k původnímu
významu latinského slovesného tvaru. Tereza, hlavní hrdinka
jeho rozhlasové hry, mlčí. Přestane mluvit nečekaně a bez
zjevných příčin. Jedná se o onemocnění? Nebo vědomé
rozhodnutí? A když, tak co jím sleduje? Rodiče, přítel,
spolupracovníci i lékaři se nepřestávají ptát dívky i sebe
navzájem. Tváří v tvář jejímu mlčení se cítí provinilí a
nejistí, proto se ho zoufale snaží prolomit. Tereza však
nepromluví. Ticho odráží proudy slov a usvědčuje jejich
původce z agresivity, lhostejnosti či pokrytectví. A čím déle
trvá, tím zřetelněji vyvstávají otázky pátrající po samotném
smyslu řeči a lidského společenství.
Paul Plamper připsal své hře podtitul Ticho 2, neboť tvoří
pokračování tématu, jehož různými podobami ve svém díle
zabývá. V předcházejícím textu Ticho 1 se jedná o okamžik
náhlého zastavení, výraz určité kolektivní sociální
strnulosti. V díle Tacet (Ticho 2) je ticho výrazem naprostého
odmítnutí mezilidské komunikace. Za Ticho 1 převzal Plamper
v roce 2008 Cenu válečných slepců za rozhlasovou hru.
S inscenací Tacet (Ticho 2) zvítězil na mezinárodním festivalu
Prix Europa 2011.
Tacet do češtiny přeložila Zuzany Augustová a pro Český
rozhlas jej natočil režisér Aleš Vrzák ve spolupráci se
zvukovým designérem Ladislavem Železným. Jako mnohé současné
hry i tento text vyžadoval při realizaci vysokou míru
autentičnosti jak ve zvukovém řešení prostředí, tak ve způsobu
herecké interpretace. Proto se inscenátoři rozhodli netočit
hru ve studiu, ale v prostorách odpovídajících příslušným
zvukovým prostředím hry – ať už se jednalo o místnost, chodbu,
balkon nebo automobil.
Především ale režisér přistoupil k obsazení „ústřední“, němé
role dívky Terezy. „Zahrála“ si ji Šárka Vaculíková,
rozhlasovým posluchačům známá například z titulní úlohy
v Horváthově Neznámé ze Seiny. Tentokrát však nebudou moci
ocenit její něžný hlas ani tvárnost hereckého projevu. Herečka
spolu s hrdinkou mlčí. Přesto se díky vnímavosti a
přesvědčivosti tichého pohledu stala zásadním partnerem pro
své herecké kolegy – Vilmu Cibulkovou a Igora Bareše v úlohách
Tereziných znesvářených rodičů, Jana Dolanského coby jejího
přítele, Jana Vondráčka, Pavlu Beretovou a řadu dalších.
Premiéru rozhlasové inscenace Tacet vysílá Vltava v úterý 24.
září ve 21.30 v Klubu rozhlasové hry.
Klára Novotná, dramaturgyně
Foto Martin Straka a Klára Novotná |