|
Prodáte-li svůj obraz, prodáte i duši?
Polský spisovatel Stanisław Lem (1921–2006) poskytl námět ke
zpola hranému, zpola animovanému snímku Futurologický kongres.
V izraelské produkci – ovšem se širokou mezinárodní podporou –
jej natočil režisér Ari Folman, od něhož si vybavíme
protiválečně orientovaný Valčík s Bašírem, uváděný v kinech i
na televizní obrazovce.
Futurologický kongres sice vychází z Lemovy povídky, která
líčí fiktivní svět vytvářený v lidské mysli na bázi chemických
látek, avšak výpověď rozšiřuje a aktualizuje. Hrané zarámování
totiž odkazuje k současným poměrům ve filmovém průmyslu, kde
díky počítačové výbavě lze živého herce úspěšně nahradit
animatronickým výtvorem: ne náhodou se vývoj pohyblivých
obrázků dělí na dobu před Avatarem a po něm.
Snímek zachycuje situaci, kdy filmová společnost Miramount
(odkaz na dva reálné předobrazy, Miramax a Paramount) žádá po
svých hercích jediné – aby se nechali počítačově naskenovat. S
takto pořízeným záznamem pak získají nejen věčné mládí, ale i
libovolné množství filmů, aniž by v nich museli osobně
vystupovat. Také hrdinka příběhu po značném váhání nakonec
souhlasí a obrazy svého těla prodá studiu.
Po dvou desetiletích se vypraví na kongres uspořádaný pro
všelijaké celebrity při příležitosti zavedení nově prožívané
existence – stačí se nadechnout zázračného plynu z ampulky,
aby se člověk ocitl v odlišné (animované) realitě. Teprve od
tohoto okamžiku se počíná odvíjet výchozí Lemův námět, byť s
odlišnou protagonistkou, která sem vchází z předchozího dění.
Místy až jakoby ze snu vyvěrající výtvarné pojetí, barevnou
hýřivostí i expresivitou připomínající beatlesovskou Žlutou
ponorku, vcelku nápaditě evokuje „změněné vědomí“, ale také
připomene čarovnou zemi Oz. Najdeme i odkazy na jiné filmy,
třeba na závěrečnou „pumovou“ epizodu z Kubrickova groteskně
mrazivého podobenství Dr. Divnoláska.
Vyprávění získává až děsivou uvěřitelnost: Robin Wrightová
(zazářila ve Forrestu Gumpovi) tu ztělesňuje samu sebe coby
neúspěšnou, zamindrákovanou herečku, jež dvojsečnou nabídku
posléze přijme jako poslední příležitost. Projekt ji zaujal
natolik, že se podílela na jeho financování. Hrdinčina
manažera představuje s výřečnou manipulativností Harvey
Keitel, role lékaře se zhostil Paul Giamatti.
Jan Jaroš, filmový publicista
Foto Aerofilms |