Číslo 39/ 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou.
Janou Strykovou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Milan Šmíd, mediální analytik

Předvolební rébus veřejnoprávních médií

Prázdninová politická krize, která vyústila do předčasných voleb, vnesla do našeho veřejného života několik novinek. Jednou z nich je poměrně krátká předvolební kampaň, při níž politické strany a hnutí budou muset v průběhu pouhých dvou měsíců přesvědčit své voliče, že ony jsou tou nejlepší politickou volbou. Rozhlasový komentátor Ivan Hoffman tuto novinku ocenil nejen proto, že „v té krátké kampani nebudou zvýhodněni ti, kteří na ni mají nejvíc peněz“ a že „velké strany nás nebudou půl roku válcovat svými slogany“, aby si zvýšily volební preference, ale také z důvodů estetických: „Budeme méně trpět, méně nás otráví těmi řečmi, které jsou stále více účelové.“
Předčasné volby s krátkou předvolební kampaní však staví nejen politiky, ale také média do zcela nové a neočekávané situace. Některé osvědčené modely předvolebního zpravodajství možná nebudou k potřebě, a to nejen kvůli zkrácené době kampaně, ale také vzhledem k složité a proměnlivé situaci na politické scéně. Tradiční velké politické strany včetně koaličních nováčků ztratily důvěru části voličů. O slovo se hlásí nové politické subjekty, které podobně jako před třemi lety Věci veřejné slibují, že to budou dělat lépe.
O bouřlivých pohybech na politické scéně svědčí fakt, že téměř čtvrtina z osmdesáti osmi politických stran a téměř polovina z šedesáti osmi politických hnutí registrovaných na webových stránkách ministerstva vnitra vznikla až po posledních volbách v květnu 2010. Ne všechny strany a všechna hnutí půjdou do voleb. Ale ti, kteří přihlásí své kandidátky a zaplatí příslušné poplatky, se budou snažit o to, aby se zviditelnili, nejlépe v médiích. Volební zákon sice ukládá médiím veřejné služby, aby vyhradila čtrnáct hodin vysílacího prostoru pro předvolební spoty, přičemž tento čas se mezi politické strany a hnutí dělí rovným dílem. Zkušenosti z minula však ukazují, že reklamní spoty vysílané ve vedlejších vysílacích časech nikoho nezajímají. A tak se politické strany budou snažit prosadit svou agendu do předvolebních debat či jiných hlavních zpravodajských a publicistických pořadů. Nelze předpokládat, že jim je nabídnou soukromé rozhlasové a televizní stanice, které by si tím jen snižovaly poslechovost či sledovanost, zvláště kdyby se měly zabývat problémy malých a nevýznamných stran a hnutí. Odpovědnost za informování o programech a kandidátech tedy bude opět ležet na médiích veřejné služby.
Jako před každými volbami stojí ČRo a ČT znovu před řešením rébusu, jak zajistit, aby každý občan měl možnost seznámit se s nabízenými programy a kandidáty v celé šíři politického spektra, aby se volič stal informovaným voličem. Obávám se, že dosavadní model, podle něhož se do hlavních politických debat dostávaly jen ty politické strany, jejichž kandidáti měli na základě zjištěných volebních preferencí šanci postoupit do parlamentu, bude muset doznat nějakých úprav. Jednak proto, že loňské krajské volby prokázaly nespolehlivost volebních modelů tam, kde až čtyřicet procent voličů nevědělo, zda k volbám půjdou a koho budou volit. A také proto, že sociologické průzkumy asi nebudou schopny zachytit poslední přesuny na politické scéně.
Jak se tedy zachovat? V roce 1985 si Evropská komise objednala u Evropského ústavu pro média (EIM) studii o úloze médií ve vztahu k demokratickým volbám. Studie nabídla novým východoevropským demokraciím zkušenosti ze západní Evropy a v závěru formulovala některá doporučení. V jednom z nich se konstatuje, že „proporcionální přístup k vysílacím médiím by měl brát v úvahu předchozí volební výsledky a současnou politickou sílu stran“. Česká veřejnoprávní média až dosud získávala údaje o současné politické síle výhradně ze sociologických průzkumů. Není vyloučeno, že letos to nepostačí, že do rozhodování o rozsahu přístupu k vysílacím časům a pořadům se budou muset zapojit ještě nějaká další kritéria. Jaká? Aniž bych chtěl radit, osobně bych sázel na analýzu důvěryhodnosti volebních programů doplněnou vyhodnocením osobnostní integrity kandidátů.



  Psí hodinář
  
Zpěvník Jana Buriana
 
  
Prodáte-li svůj obraz,
  prodáte i duši?   
  
Navštivte
 
  Příběh z časů (bez)moci rozhlasu
  
Téma