Číslo 39/ 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou.
Janou Strykovou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

Jaroslav Vanča, pedagog FAMU

O umění nedělati umění

„Umění budou jednou dělat všichni!“ Vzpomeňme tohoto druhdy provokativního hesla avantgardistů, oněch „klasických modernistů“, kteří si budoucnost představovali – tak jako ostatně i sebechytřejší futurologové – jak Hurvínek válku. Ať to myslili, jako to myslili, dozajista si nepředstavovali umělecké milieu, v němž dnes žijeme. Kdekdo se může po svém projevit a tak také činí, čím hloupěji, tím hlasitěji. Může nablble čmárat po historických architekturách, může rýt do skel dopravních prostředků své nanicovaté šifroznaky, může si vzít mikrofon a dát zaznít svému falešnému zpěvu prostřednictvím karaoke, může otravovat své bližní vlastními videy, tak jako kdysi promítáním dovolenkových diapozitivů. Pro jinde odmítané pisálisty jsou zde kurzy tvůrčího psaní (hledaje obživu, také jsem je nějaký čas vedl a skoro nic z toho), pro samozvané výtvarníky všelijaká malířská či sochařská sympozia (taky jsem je svého času kurátoroval), po kterých začasté zbývá jen rozpačitý počinek neskladné umělecké veteše. Chybí pokora jak před materiálem, tak před veřejným prostorem. Když na to nemám, tak se do toho necpu, tak nějak musel už v paleolitu uvažovat jeskynní člověk, po kterém nezůstal téměř žádný nepodarek, neboť celou věc přenechal povolanějším – Altamira i Věstonická venuše jsou toho nehynoucími svědky.
Největší boom uměleckého amatérismu nastal však evidentně ve fotografii. Digitální fotoaparáty neboli digoše, jak jim říká kamarád profesor jedné z našich výtvarných akademií, udělaly umělce doopravdy z každého, soudě alespoň podle toho, jak usilovně hledají jednotliví příslušníci turistických davů onu nejsprávnější kompozici, tu přibližujíce se k motivu, tu zas od něj poodstupujíce, cupitajíce tanečními kroky doleva doprava. Tou kompozicí je míněno, že se do formátu vejde partner, rodinný příslušník a k tomu historická architektura, přírodní zajímavost či třeba – co já vím – velbloud anebo člověk za velblouda převlečený. Autorem takového díla – jak dovozuje významný filozof, pražský rodák Vilém Flusser, je spíše sofistikovaná technologie fotoaparátu (s kritickým důrazem na sociologický pojem „aparát“) než člověk – fotograf.
Vy mi to, milí čtenáři, nebudete věřit, ale já mám jednou za semestr na své domovské škole, na FAMU, takový vedlejší seminářík pro studenty oboru fotografie (povídáme si v něm o stavbě fotografovaného příběhu), a přitom nevezmu fotoaparát do ruky, jak je rok dlouhý. Proč fotit to, co mi může lépe zprostředkovat ten vyvolený mezi povolanými, říkám si, od toho je dobrá pohlednice či monografie, nemusím se kvůli tomu sám podílet na plevelení vizuálního prostoru. Schvaluje to i mých několik kamarádů, uměleckých fotografů par exellence, kteří si nyní zoufají nad neprofesionalitou, výrazovou a významovou laciností mnoha dnešních mediálně nekriticky podchycených fotografických výstav, najmě oněch „celebritoidních“. I kvůli těmto přičinlivým voluntaristickým „kreativcům“ odmítám hrát tuto hru, či lépe toto hraní si na někoho, kým vskutku nejsem.
Vedle skutečně umělecké fotografie mám rád i tu, jež se dnes vrací do ohniska zájmu kunsthistoriků, starou fotografii, která se ještě nepovažovala za umění, a přesto se jím nakonec – tak jako ony jeskynní kresby v Altamiře – díky profesionalitě a soustředěné práci anonymních autorů nakonec stala. Často za ní stáli příslušníci dnes již vymizevší kasty fotografických páriů, nabízejících třeba na pouti snímeček rodinky před kolotočem včetně děťátka upatlaného od cukrové vaty. Takováto fotografická svědectví minulosti se dnes v reprodukcích po právu stávají i výzdobou veřejných místností a třebas venkovských hospod. Může se vám pak stát třeba to, co se nedávno přihodilo mně: přijdete uondáni výletem svlažit vyprahlý hltan a poblíže pípy kápnete na cosi nečekaného až neuvěřitelného. Mezi zvěčnělými výjevy toporných konstelací místních hasičů a čutálistů naleznete snímek vlastní – asi tak pětileté – mámy s babičkou, které právě takový potulný fotograf kdysi zvěčnil na nyní již k nepoznání proměněné vesnické návsi. Nejde tu jen o můj sentimentálně melancholický pocit: ta fotografie přetrvala i proto, že ukazuje ztracený svět žité skutečnosti, a navíc není – alespoň technicky – špatná. Jakkoli tedy tehdy ještě umění zdaleka nedělali všichni, i to pouhé řemeslo se alespoň ocitalo v povolaných rukou…



  Psí hodinář
  
Zpěvník Jana Buriana
 
  
Prodáte-li svůj obraz,
  prodáte i duši?   
  
Navštivte
 
  Příběh z časů (bez)moci rozhlasu
  
Téma