Číslo 4 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou.
Danou Černou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zoufalé hledání rozkoše

Režisérka Jitka Rudolfová obohatila, či spíš rozšířila existenciální téma svých hrdinů o další rozměr. Zatímco v autorčině prvotině Zoufalci hledali smysluplné místo v životě, v Rozkoši se protagonistka, filmová střihačka Milena, úporně, se sebezraňující posedlostí pachtí za marnou láskou, za naplněním vztahu, jenž z vůle partnera probíhá hlavně prostřednictvím esemesek.

Filmu Rozkoš dominuje herecký výkon Jany Plodkové

Hrdinka se profesně i společensky pohybuje v převážně uměleckém prostředí, spolu s kolegy řeší tvůrčí problémy; což je mimochodem další rozšíření zorného úhlu autorky – komunita jejích uměleckých přátel má spoustu trablů. Zoufalou snahu po seberealizaci i veřejné prezentaci, hledání kompromisů, na druhé straně touhu po originalitě a niterný debakl, když citlivý jedinec zjistí, že je kolem něj i v něm samém prázdno. Milena to s nimi probírá, i když jako úspěšná profesionálka tyhle problémy v podstatě nemá. Trápení ostatních vnímá spíš jako cosi, co probíhá mimo ni, sama je posedlá něčím jiným.
Titul filmu lze přijmout jako jistou ironii, neboť hlavní postava ani ostatní figury žádnou rozkoš neprožívají, jen po ní touží. I když poněkud překvapivý a do ironického humoru vyhrocený závěr snad napovídá, že hrdinka jakéhosi uspokojení dosáhla. Ale děj – ostatně dost jednoduchý, místy trochu rozvleklý – není až tak důležitý.
Filmu dominuje sympatický herecký výkon Jany Plodkové i dalších (Jan Budař), přesvědčivá atmosféra a vytříbená forma. Autorce se podařilo zachytit – a zkarikovat – prostředí, poloprázdné hovory, pod nimiž pulzují nevyřčené problémy a bolesti, funkčně zapojit představy a sny. Jazyk je filmařsky čistý, s výtvarným citem. Bohužel se však občas vytrácí smysl pro uměřenost. Snad máme pochopení pro Milenino citové zranění, ale její posedlost působí přece jen trochu vyšinutě. Některé motivy (i postavy) filmu vyznívají do ztracena, jiné zůstávají jakoby ve vzduchoprázdnu, jak se, ehm, na „artový“ film sluší.

Agáta Pilátová, filmová publicistka

Foto Cinemart



  Jak občan Havel
  vstoupil do politiky

  Dívejte se
 
  
Zoufalé hledání rozkoše
 
  Navštivte
 
  Dětská detektivka
  v rytmu hip hopu

  Téma