Číslo 7 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s violistkou.
Jitkou Hosprovou.

 

 

 

 

 


 

 

Jakub Kamberský, publicista

Čekání na nečekané

První letošní dramatickou premiérou na stanici Vltava byla 14. ledna původní rozhlasová hra Lenky Lagronové Čekanka. Inscenaci pro vysílání připravila tvůrčí skupina Brno za dramaturgického dohledu Hany Hložkové. Režisérka Martina Schlegelová obsadila do komorně laděného příběhu, umístěného do prostředí kavárny, Ditu Kaplanovou, Evu Novotnou, Martina Syničáka a Janu Bouškovou. U posledně jmenované toto angažmá velmi potěšilo, protože s herectvím Bouškové se na rozhlasových vlnách často nesetkáváme.
V půlhodinové hře sledujeme příběh čtyř lidí, kteří hledají východisko ze svízelných traumat pramenících z otázek po smyslu bytí na tomto světě, a zároveň marně čekají na jakýkoli životní zvrat, který by je někam posunul. Autorka šikovně střídá dialogy postav s jejich vnitřními pochody. Nutno říct, že pasáže, kdy máme možnost sledovat zmíněné vnitřní pochody, či kdy spisovatelka Jana nahlas diktuje svůj román, jsou nejsilnějšími místy hry. Přes všechny frustrace, všechna utrpení zbyde ve hře prostor i na humor, povětšinou cynický či ironický. Příkladem budiž scéna, kdy se ne zcela odhodlaný veterinář Jakub rozhodne, že pro jednou nenechá uspat nemocné kotě, ale někomu z hostů je nabídne, a kdy se jak Rita, majitelka domácké kavárny, vzniklé po vzoru filmu Amélie z Monmartru, tak spisovatelka Jana, prožívající vnitřní bitvu s uměním, snaží Jakubovi tento záměr kategoricky rozmluvit. Vpodstatě jde o smutnou záležitost, nicméně nekonečné vrstvení argumentů a protiargumentů učiní z celé situace frašku.
Čekanka je ve všech směrech dobře vystavěný příběh, považuji ji za zdařilou hru. Přesto v ní lze nalézt některé nedostatky. Je určitě dobře, že dialogy a vnitřní promluvy jsou zvukově rozpoznatelné, ovšem prostor kavárny nepůsobí věrohodně, spíš vzbuzuje akustický pocit rozlehlé chodby. Ten, kdo se setkal s brněnskými inscenacemi poprvé, by mohl podlehnout dojmu, že to tak snad má být, ale opak je pravdou. Slyšel jsem už nejednu hru z Brna, kde interiéry zněly stejně. Chápu, že akustiku studia nelze příliš měnit, ale proč se třeba neinspirovat kolegy, kteří často právě kvůli pocitu autentičnosti a uvěřitelnosti vyrážejí točit do terénu (například Aleš Vrzák či Ivan Chrz)? Tato hra si jistě žádá dávku stylizace, ale určitě ne přehnanou teatrálnost. S tou se setkáme u postavy Rity v pojetí Dity Kaplanové. Přehrávaný patos při líčení dojmů z filmu Amélie z Montmartru působí křečovitě a jako nechtěná – anebo možná chtěná? – parodie.
Kladně hodnotím hudbu Zdeňka Krále, jehož klavírní reminiscence podtrhují atmosféru rodinné kavárny. Největším překvapením však je spisovatelka Jana Jany Bouškové. Její výkon lze bez nadsázky označit za herecký koncert, který ční nad ostatními výkony. Boušková na malém prostoru stihne vystřídat množství poloh, od nadšení přes sebevýsměch, sebestřednost až k naprosté vyčerpanosti. Rozhodně jí hraní v rozhlase svědčí mnohem víc než například „pitvoření“ se v televizních pořadech o vaření. Jsem přesvěčen o tom, že bude-li jí rozhlas nabízet častěji kvalitnír ole, určitě si s nimi poradí se ctí a bravurou.



  Na Poříčí dítě křičí...    
  Zpěvník Jana Buriana
 
  
Šlitrovi k devadesátinám
  Nalaďte si
 
  Zoubek bilancuje: Odkud a kam
  Navštivte