|
Městečko
u vody o benátské noci
„Ve svých nejlepších pracích se Hrabal rozhodně neomezil na
nějaký úzce pojatý pojatý ,pábitelský‘ program. Nechává jej
projít nestísněným bohatstvím představených lidských situací
a nalézá teprve v nich jeho potvrzení.“ Slova literárního
historika a kritika Milana Jankoviče ze stati Poetika
„zapisovatele“, kapitola Jarmark života a řeči (1995),
můžeme vztáhnout i na Hrabalovu prózu Bambini di Praga 1947,
kterou jako premiérovou četbu na pokračování od pátku 28.
března vžy v 18.30 odvysílá Český rozhlas Vltava a současně
na CD vydá Radioservis.
V novele Bambini di Praga 1947 (pozor, nezaměňovat s
veršovaným eposem Bambino di Praga z roku 1950!) ze sbírky
próz Pábitelé (1964) sledujeme scény z působení podvodných
pojišťováků. Hlavní část se odehrává v Hrabalově „městečku u
vody“ o benátské noci, čímž je podtržen slavnostní,
karnevalový charakter děje, dále na pražské periferii a
nakonec v zahradě ústavu pro choromyslné v Kateřinkách.
Hlavními oběťmi domnělých pojišťovacích agentů jsou
živnostníci – a spolu s vročením prózy v názvu to naznačuje
nejen soumrak této vrstvy, nýbrž především soumrak
demokracie vůbec.
V doslovu k výboru z Hrabalových próz Automat Svět, který
vyšel roku 1966, napsal překladatel a esejista Emanuel
Frynta pronikavou charakteristiku Hrabalova psaní: „Vraťme
se ale k hospodské historce, k její schopnosti přemáhat
slepě přikázané existenciální danosti. Zcela ve shodě s ní a
touto její schopností traktuje Bohumil Hrabal takzvaný
obyčejný život, když jej nepojímá v jeho povrchové šedi,
nýbrž akcentuje síly, které každodennost před všedností
brání. Toto je velice příznačná a původní kvalita jeho
umění.“
Devítidílnou četbu z novely Bonumila Hrabala Bambini di
Praga 1947 připravil Jiří Vondráček. V režii Aleše Vrzáka
účinkuje Oldřich Kaiser.
Petr Turek, slovesný dramaturg |