Hana
Holišová,
herečka a zpěvačka
Narodila jste se do hudební rodiny, ale nejdřív to vypadalo,
že z vás bude učitelka. Vedli vás rodiče k hudbě, divadlu,
umění?
Rodiče mě vedli ke kultuře, ale určitě ne proto, abych se
jednou profesionálně věnovala umění. Chodila jsem do klavíru
a chvíli i do baletu. Že se budu živit divadlem, to se
začalo rýsovat asi v mých sedmnácti letech a zcela
neplánovaně.
Proč jste po základní škole zamířila zrovna na pedagogickou
školu, a ne na konzervatoř, jak by se asi čekalo?
Nikdo mi neprorokoval uměleckou profesi, ani já nepociťovala
takové touhy, takže o konzervatoři nebyl důvod uvažovat. Na
pedagogickou školu jsem šla spíš z nouze, nějak jsem neměla
tušení, co se sebou. Ale právě tam jsem dostala příležitost
projevit se ve školní folkové kapele. Myslím, že na střední
škole to všechno začalo.
Jste uznávanou muzikálovou herečkou a zpěvačkou, na JAMU
jste však kupodivu nevystudovala muzikálové, ale činoherní
herectví. Našla jste svou parketu až po studiích?
Hlásila jsem se na muzikál i na činohru. Na muzikál mě
nevzali, i když jsem si myslela, že právě tam mám díky zpěvu
větší šanci uspět. Přijali mě ale na činoherní herectví, což
s odstupem času beru jako plus. V praxi jsem chtěla dělat
činohru i muzikál a to se mi poštěstilo, věnuju se obojímu.
Debutovala jste jako Kathy ve Zpívání v dešti, od té doby
jste účinkovala ve většině klasických muzikálových kusů
včetně Kabaretu, Vlasů, Funny Girl, Divotvorného hrnce.
Který z nich vám dal či dává nejvíc zabrat co do té typické
kombinace tance, herectví a zpěvu?
Každý muzikálový kus klade jiné nároky. Jednou zpíváte skoro
klasiku, jindy rock, někdy šanson. Pěvecky nejnáročnější asi
bylo účinkování v muzikálech Jekyll a Hyde a Evita. Po všech
stránkách nejtěžší, ale zároveň jednou z nejkrásnějších rolí
byla Fanny v muzikálu Funny Girl, protože ta postava v
podstatě nesleze z jeviště a skýtá všechny možné herecké i
pěvecké polohy.
Propadla jste muzikálu i jako divačka? Sledujete soustavněji
muzikálovou scénu, líbily se vám filmové verze těch
nejslavnějších titulů?
Nejsem extra fanda zaměřený na muzikál, zajímám se o různé
žánry. Co se hudebních filmů týká, vždycky jsem milovala
pohádku Šíleně smutná princezna stejně jako muzikálovou
klasiku Pomáda. A film Hair Miloše Formana, to je moje
srdcovka. Vždycky si představuju, jak úžasné muselo být
natáčení takového projektu, čiší z něj neskutečná energie.
Za roli Jany v méně známém muzikálu Papežka jste loni
obdržela Cenu Thálie. Věřila jste si na ni?
Takhle jsem o tom nepřemýšlela. Papežka mě zajímala, bavila,
a to po všech stránkách. Nominace na Thálii a později i
získání ceny byly moc příjemným bonusem.
Čím je Papežka jiná než ostatní muzikály, v nichž jste
účinkovala? Je to historickým tématem, nebo snad čerstvostí
inscenace? Sětovou premiéru prý měla teprve předloni.
Téma Papežky je ojedinělé a nesmírně zajímavé, alespoň pro
mě určitě. Je to příběh silné, chytré a talentované dívky,
která se narodila do doby, jež ženám příliš nepřála. A fakt,
jestli Papežka Jana existovala, nebo je jen smyšlenou
postavou, o čemž se stále spekuluje, dělá celý příběh ještě
zajímavějším. Muzikál Papežka je opravdu čerstvou
záležitostí. Vznikl podle bestselleru Donny Woolfolk
Crossové, v roce 2011 měl světovou premiéru v německé Fuldě
a hned potom v roce 2012 u nás v Městském divadle Brno.
V březnu vás čeká premiéra muzikálu Sliby chyby, který
vznikl podle slavného filmu Billyho Wildera Byt. Jakou roli
vám režisér Stano Slovák přisoudil?
Já už v tomto titulu jednou hrála, v roce 2007 v pražském
Divadle pod Palmovkou. Hrála jsem hlavní roli Fran
Kubelikové v příjemné společnosti Ondry Kavana, Ládi
Županiče, Vladimíra Brabce a dalších. Jsem ráda, že si teď
můžu zahrát roli Marge MacDougallové. Je to komická, lehce
opilecká poloha, takovou v repertoáru ještě nemám, tak se
moc těším.
Představení přicházejí a odcházejí. Koncem února z vašeho
repertoáru zmizel muzikál Pokrevní bratři, kde jsme vás
mohli vídat v tragické roli paní Johnstonové. Jak budete na
toto představení vzpomínat?
Tak už to u divadla chodí – jak říkáte, role přicházejí a
odcházejí. Některé člověku přirostou k srdci víc, což je
případ právě Pokrevních bratrů. Bylo to jedno z mých
nejoblíbenějších představení. Takové hořkosladké a hodně
emocionální. Některé hlášky mých divadelních synů z tohoto
kusu se staly součástí našeho běžného divadelního slovníku.
Jaký je to vlastně pocit, když se na dlouho, možná i na celý
zbytek života, loučíte s postavou, s níž jste žila dlouhé
měsíce i roky?
Pokud jde o hru, která patří do těch srdečních, tak je to
loučení samozřejmě těžké. Ale tak už to je a nezbývá než se
těšit z toho, že na představení třeba budou stejně jako my
vzpomínat i naši diváci.
Máte za sebou zkušenost z představení Kudykam, „lyrikálu“
Michala Horáčka, který u odborné kritiky příliš nezabodoval,
často se u ní setkal až s pohrdáním. Ti samí lidé vás letos
vyzdvihli v Cenách Thálie. Jaký význam přikládáte tomu, co o
vaší práci napíší novináři?
Pro mě je nejpodstatnější názor lidí, kterých si profesně
nebo osobně vážím. Lidí, kteří sami v oboru něčeho dosáhli,
nebo jej aspoň na vlastní kůži poznali. Cenu Thálie, kterou
jsem dostala, uděluje Kolegium Herecké asociace, kritici
udělují Ceny Alfréda Radoka...
V Kudykamovi jste hrála roli Martiny v alternaci s Janou
Strykovou, Lucií Šoralovou, Petrou Hřebíčkovou... tudíž
silná konkurence. Motivují vás silné alternující osobnosti,
hlídáte si, jak vaši roli pojímají kolegyně?
V Městském divadle Brno, což je moje domovské divadlo, máme
alternované všechny muzikálové role. Je to hlavně z důvodů
provozních, jelikož máme dvě scény, činoherní a muzikálovou,
a na obou scénách se každý večer hraje, bez alternací by to
šlo zvládnout stěží. Takže jsem na alternace zvyklá. Je to
často motivující. Ve své alternaci se můžete nechat
inspirovat a máte šanci ověřit si, co funguje a co ne.
Oproti muzikálovým úlohám je seznam vašich filmových rolí
nepoměrně chudší. Zahrála jste si v drsném Braku, v
retrosnímku Anglické jahody a v pár televizních filmech.
Chtěla byste víc natáčet? Na jakém místě je film v žebříčku
vašich uměleckých priorit?
Samozřejmě bych ráda natáčela víc. Ale v posledních letech
jsem se intenzivně věnovala divadlu, takže na to ani nebyl
čas. Budu doufat, že se nějaká zajímavá příležitost
naskytne.
Všeobecně známou jste se stala účinkováním v seriálu Velmi
křehké vztahy, kde jste hrála zdravotní sestru Annu
Peškovou. Jaká je vaše seriálová zkušenost? Šla byste do
nějaké další „nekonečné“ soap-opery?
Doufám, že v paměti televizních diváků nezůstanu jen jako
Anička Pešková z Velmi křehkých vztahů, ale zkušenost to
byla velká a neměnila bych. Dnes je seriálů tohoto typu
opravdu mnoho, lidé je vnímají jako odpočinkový žánr. Já
bych ráda točila třeba nějaký komediální seriál, na kterém
by se pracovalo tak, jak se to dělávalo dřív, kdy se
věnovalo daleko víc času přípravě.
Milan Šefl, publicista
Foto Martin Pekárek
Kompletní verzi interview najdete v tištěném vydání Týdeníku
Rozhlas, vychází 17. 3. |