Číslo 13 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou a zpěvačkou.
Hanou Holišovou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Muzikantské srdce Daniely Šounové-Broukové

„O Daniele Šounové-Broukové mohu mluvit pouze pozitivně. Udělala krásnou kariéru v pražském Národním divadle. Byla vynikající pěvkyní, její hlas byl zejména vhodný pro český národní repertoár v lyrickém oboru. Zpívala však také Verdiho, Webera a v operách 20. století. Účinkovala úspěšně v koncertním kantátovém repertoáru, jako jsou Dvořákova Svatá Ludmila, Te Deum a podobně. Dirigenti ji považovali za velice spolehlivou, protože přesně intonovala a byla muzikální.“ Těmito slovy shrnul hudební publicista a operní redaktor Ivan Ruml uměleckou osobnost pěvkyně, když jsme ho požádali o stručné zhodnocení. Jeho názor plně potvrzuje invenční, dramaturgicky velmi kvalitně připravené album Vokální recitál Daniely Šounové-Broukové (Radioservis), sestavené s citem a invencí. Obsahuje reprezentativní výběr pěveckých výkonů významné představitelky české operní scény včetně ukázek z dalšího bohatého repertoáru vynikající sopranistky.

Umělkyně získala hudební vzdělání na Pražské konzervatoři u profesorky Vlasty Linhartové. Prvními působišti, kde se uplatnila jako sólistka, byly operní soubory v Olomouci a Ostravě. Roku 1970 byla angažována do opery Národního divadla v Praze. Brzy se tu prosadila zejména v lyrických a mladodramatických rolích, například v operách Bedřicha Smetany, jako Rusalka a Terinka (Jakobín) v Dvořákových dílech. Později úspěšně ztvárňovala i významné dramatické postavy světového repertoáru a byla vynikající interpretkou janáčkovských postav. Rozsáhlá byla rovněž její koncertní činnost; do svého repertoáru zahrnula Dvořáka, Verdiho, Beethovenovu Devátou symfonii a Missu solemnis, Haydnova oratoria Stvoření a Čtvero ročních období, Mahlerovy symfonie a jiné. Často spolupracovala s rozhlasem a televizí, vystupovala a nahrávala s rozhlasovými symfoniky, s Českou filharmonií, byla zvána do zahraničí. S Národním divadlem se rozloučila v sezoně 2002–2003 Paní revírníkovou v Janáčkově Lišce Bystroušce.
Mnozí posluchači si vryli hluboce do paměti nezapomenutelně vřelý, emotivní výkon v Dvořákově oratoriu Svatá Ludmila na Pražském jaru 1984 či její sopránový part v Dvořákově Te Deum při inauguraci prezidenta Havla v roce 1989 v chrámu sv. Víta. Bohatý repertoár, velké výkony a krásný, vroucí hlas dokládá i výběrové CD: od Mozartova Cosi fan tutte přes pastorelu Jakuba Jana Ryby, Ukolébavku ve Smetanově Hubičce, Alžbětu ve Verdiho Donu Carlosovi až k Dvořákově Svaté Ludmile či Svatební košili... Na přípravě alba se podstatně podílela dcera paní Šounové-Broukové Ivana Bilej-Brouková, která vyjádřila uznání vydavatelství i rozhlasovému archivu: „Velký dík patří realizačnímu týmu Radioservisu za jeho erudovanost a ochotu ke spolupráci.“ O práci na desce dodala: „Měla jsem seznam všech archivovaných zvukových záznamů Českého rozhlasu s maminkou. Ona sama se o jednotlivých nahráváních rozpovídala, upozornila, které stojí za poslech. Pečlivě jsem pak tuto první předvolbu v archivu zkontrolovala. K výběru jsem měla pestrý seznam nahrávek, všechny jsem si poslechla již s jistým dramaturgickým záměrem. Oceňuji i pomoc velmi ochotné vedoucí archivu paní Zuranové.“
Výjimečně kultivovaný, krásný soprán Daniely Šounové-Broukové ozdobil téměř osmdesát rolí; patrně nejdéle měla na repertoáru Donu Elvíru v Donu Giovannim. „Na dotaz, které měla nejraději, mi bez váhání odpověděla: ‚Mimi v Bohémě a Jenůfu v Její Pastorkyni,‘“ říká dcera, která se také vydala na pěveckou dráhu. Paní Ivany Bilej-Broukové se tedy nešlo nezeptat, co získala od maminky nejcennějšího. „Maminka byla v začátcích mým pedagogem,“ odpověděla, „naučila mne, že to hlavní v interpretaci, vedle techniky samozřejmě, je muzikálnost a srdce.“

Agáta Pilátová, publicistka



  O berlích    
  Zpěvník Jana Buriana
 
  
Útěk nic nevyřeší...
  Dívejte se
 
  Nežil jsem nadarmo! Jsem...
  Téma