Číslo 13 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou a zpěvačkou.
Hanou Holišovou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Miloš Čermák, publicista

Kudy vede cesta do pekel

Bylo pondělí, kdy televizní moderátoři oznámili odchod. Martin Veselovský potvrdil, že přestane moderovat prestižní večerní Události na České televizi. Jako důvod uvedl personální i organizační změny v produkčním týmu. A britský moderátor Piers Morgan řekl deníku New York Times, že v dohledné době skončí – kvůli nízké sledovanosti – jeho večerní pořad na stanici CNN.

Těžko si představit rozdílnější osobnosti než tyhle dva. Veselovský je typem seriózního televizního novináře, který umí klást správné otázky i naslouchat odpovědím. Morgan je showman s darem improvizace, chytrý a bezprostřední. Ovšem hrozí mu, že když se zaměří na vážné a důležité téma (jako je třeba regulace držení zbraní v USA), může působit až nedůvěryhodně. Neznamená to, že by Morgan nebyl dobrým moderátorem. Je ovšem novinářem z jiného těsta, než jakého v CNN potřebovali. I proto mnohé překvapilo, když televize sáhla po něm, aby nahradil osmdesátiletého Larryho Kinga. Co vzbuzovalo rozpaky, byla Morganova někdejší kariéra šéfredaktora bulvárních novin a účinkování v zábavných soutěžních pořadech. Zejména účast v porotě soutěží Británie má talent a Amerika má talent udělala z Morgana celebritu prvního řádu. Otázka ovšem byla, jestli někdo takový může zachránit televizi CNN. A CNN zachránit potřebuje, to není jen nafouknuté konstatování z novinového článku. Co se týče sledovanosti, má za sebou jeden z nejhorších měsíců za poslední dvě dekády. Dostává na zadek od svých mladších, ve světě méně známých konkurentů, zejména od Murdochových Fox News. Larry King se svým pořadem, který začínal v devět večer, míval sledovanost v řádech milionů. Když se ho CNN před třemi lety rozhodla vyměnit, pohybovala se někde kolem sedmi set tisíc. Zdálo se, že provokativní Brit s tím snadno „zacvičí". Ale sledovanost spadla na polovinu. Kde udělali pánové v Atlantě chybu?
CNN je na mezinárodní úrovni příkladem média, které zapínáme v době světových krizí, konfliktů a katastrof, globálních úzkostí. Stanice vznikla v roce 1980, reportovala o konci studené války a pádu Berlínské zdi, první válce v Perském zálivu, teroristických útocích v roce 2001, válce v Afghánistánu i Iráku. Cynicky řečeno, války a pohromy jsou tím, co téhle televizi „svědčí". Nesvědčí jí snaha učinit nedramatické zprávy atraktivnějšími. Tím se vracíme k neúspěchu Pierse Morgana. Ani showman první kategorie nepřitáhne CNN diváky. Ta televize potřebuje přísně se tvářícího moderátora, pokud možno s nějakými šedinami, který bude perfektně připravený. Larry King nebyl žádný moderátorský génius, ale uměl z lidí dostat to podstatné. Když to napíšeme s nadsázkou, CNN by do „okénka“ po Kingovi a Morganovi potřebovala někoho, jako je v Česku Martin Veselovský.
Piers Morgan v CNN „nevybouchl“ proto, že by mu Američané nerozuměli. Reportér New York Times David Carr vtipně napsal, že jednou z jeho hlavních chyb bylo, že uznává pouze kulatý fotbalový míč (a jak známo, americký fotbal se hraje s šišatým). Ale to je opravdu bonmot, Američané „svému“ Morganovi rozuměli. A bavil je. Ale v tom to právě je. CNN celebritu nepotřebuje.
Ještě před pár lety se média dělila v zásadě na dva druhy: na ta seriózní a na bulvární. Lišila se formálně i obsahově, rozdíl byl patrný na první pohled. Dnes toto dělení stále platí, ale zásadní dělící čára už vede jinudy. Jsou média, kam jdeme, když cítíme úzkost, obavy a starost. Takovým médiem je CNN. A pak jsou média, která ukojují naši zvědavost, krátí nám chvíli. Ta obvykle nevyhledáváme, ale jejich obsah si najde nás. Nejčastěji na Facebooku, Twitteru či dalších sociálních médiích.
CNN je metaforou staromódní, solidní žurnalistiky, která dnes tak zoufale postrádá publikum i obchodní model. A která – protože zoufalá média dělají zoufalé věci, jak víme – hledá řešení v tom, že si vypůjčuje formáty, metody i osobnosti z „facebookové“ žurnalistiky úspěšnější konkurence. Ale je to cesta do pekel, jak ukázal neúspěch Pierse Morgana. Jediným motorem návštěvnosti médií typu CNN jsou naše obavy a úzkosti. Jasné důkazy jsme dostali poslední týdny, kdy eskalace ukrajinské krize přinesla téhle zpravodajské televizi po delší době nárůst sledovanosti. Svět řítící se do potíží, to je však hodně smutný byznysplán.



  O berlích    
  Zpěvník Jana Buriana
 
  
Útěk nic nevyřeší...
  Dívejte se
 
  Nežil jsem nadarmo! Jsem...
  Téma