Srdce v propasti

Petra Hůlová napsala konečně důležitou knihu. Velmi důležitou. Úplně jinou než předcházejících sedm titulů, které publikovala od roku 2002. Žádná bezúčelná procházka krajinou různorodé stylizace. Žádný vějíř autorských poetik zastřešený jediným jménem. Žádné exotické kulisy, mezi nimiž se valí prudký tok nekoordinované, fantazijně rozčeřené řeči.

Petra Hůlová konečně vyrazila s kůží na trh. A neprodala ji lacino.

Že je Hůlová (1979) suverénní vypravěčka, která má v současné české próze minimální konkurenci, je jasné od její prvotiny. Zároveň ale není jasné, kam svým dosavadním psaním autorka mířila. Co nejdál od sebe, jak naznačuje v novince s pádným názvem Macocha (Torst)? Co nejdál od každodenní reality, v níž musí chtě nechtě nějakým způsobem fungovat? Hrálo její psaní roli záchranné sítě, do níž se spisovatelka vrhala na útěku před sebou samou? Sedm předcházejících knížek jako by nemělo autora. Předváděly se tu univerzální příběhy, které byly možná pěkné na pohled, ale chyběl jim spodní, existenciální tah – chybělo jim výrazné autorské ručení. Chyběl jim prostě život, hluboká existenciální zkušenost. A jedině na té se dá stavět funkční literatura. Nikoli na spekulaci, hře, experimentu, stylizaci.

Revolta na pokraji

Hrdinkou Macochy je žena, která má s autorkou hodně společného. Rovnítko ale mezi ně nedávejme, to bychom textu ublížili. Julii je přes čtyřicet a živí se jako námezdní spisovatelka červené knihovny. Psaní je pro ni vlastně vším. Ačkoli k němu chová ambivalentní vztah: na jedné straně nutnost, na druhé zoufalství.
Postavy, které modeluje, jí sice dávají iluzi, že doopravdy žije, zároveň ale píše pokleslou formu, zoufale stereotypizovaný text. Od psaní ji navíc neustále něco odvádí: manžel, milenec, děti. Její vztahy nefungují, Julie má z emocí strach. A tak se brání: je zlá, bezohledná, sobecká. Holduje alkoholu, cigaretám. Dopřává si nevázaný sex. Zřejmě ji dostihla krize středního věku. Tlak všestranného očekávání. A neschopnost, respektive pudová neochota toto očekávání naplňovat. Její revolta je pak ryze infantilní – peklo jsou vždycky ti druzí. Výsledkem je žena na pokraji nervového zhroucení.
Julie žije v interiérech. V bezpečí domova. V kuchyni, ve své pracovně, a především na balkoně, pod nímž se rozvírá soukromá propast Macocha. Ta se objevuje samozřejmě i na jiných úrovních. Jako text, který musí Julie bez ustání psát, aby měla pocit, že žije. Jako přízračná výčitka směrem k rodičům, kteří zdeformovali její dětství. Jako obava z vlastních dětí, které jí jednou vmetou, že jim provedla to samé. A konečně i jako Juliino pohlaví, kterému věnuje zvýšenou pozornost, protože i to je nástroj, který dokáže vytrhnout z nudy, z života převedeného na banální schéma.
Princip slasti ale v souboji s principem reality nakonec prohrává, a to vlastně dvojnásob, jak svědčí poslední věty novely: „,Srdíčko, jedeš se léčit.‘ Ale já vím, že když to není dobrovolně a člověka do toho takříkajíc natlačí rodina, nemá to pražádnou šanci na úspěch.“

Všanc sebe

Julie možná prohrála, ale Petra Hůlová tentokrát nikoli. Vznikl text, který na čtenáře až neodbytně tlačí. A nejen funkční formou, kdy proud autorčiny řeči jednou vyplavuje na hladinu obrazy málem surreálního střihu a jindy chytne nečekaně silný rytmus, podtržený zřejmě nezáměrným rýmem.
Téma, které Macocha otvírá, se autorky zřetelně dotýká – píše tu možná z velké části sebe. Samozřejmě s licencí, samozřejmě s nadsázkou. Ale syrově, ostře, neslitovně. S odstupem v cynicko-sarkastických barvách i s hlubokou zainteresovaností a pochopením pro věc. Macocha jistě připomene svým záběrem a dějovým vývojem autorčinu druhotinu Přes matný sklo (2004). Jenže tehdy ještě dávala Hůlová všanc druhé. Hlavní postavou byl syn, který zvolna vyklízel své životní pozice. Tentokrát vyrazila autorka s kůží na trh sama. A neprodala ji lacino.

Radim Kopáč, literární a výtvarný kritik

Foto David Novotný


  Rodina je základ státu...  
  Dívejte se
 
  
Srdce v propasti     
  Pořiďte si
 
  Audioknihy získávají na oblibě
  Téma