Číslo 29 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s malířem.
Františkem Hodonským.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 



Zvířectvo kolem silnic zcepenělé

Třetím dílem pokračuje ve Víkendové příloze stanice Vltava v sobotu 19. července, v 9.20 cyklus Polní pošta. Nabídne kompozici z dopisů a deníků českých vojáků z front první světové války, které rozhlasu poskytli sami posluchači.

Polní pošta od českých vojáků v Orientu za první světové války

„Přišlo to, jako když hrom uhodí. Přes noc. V noci ze dne 31. července na 1. srpna 1914 měli jsme na pivovaře plakátovanou všeobecnou mobilizaci všech ročníků až do 42 let. Pěkné překvapení pro mě, i každého. Během 24 hodin hlásit se u doplňovacího velitelství. Uspořádal jsem si všechno doma a v 11 hodin dopoledne unášel mě vlak přes vlárský průsmyk na Moravu,“ vzpomínal na začátek války Ladislav Wagner.
V Rakousku-Uhersku se v prvních dnech války šířily podivné fámy. Na začátku srpna 1914 byla monarchie paralyzována zprávou, že na její území pronikly automobily vezoucí do Ruska francouzské a anglické zlato. Kontroly provozu na silnicích zbrzdily dokonce přesun rakouských vojsk na frontu. V té době se Rakušané obávali záškodnických akcí srbských vyzvědačů. O této vypjaté atmosféře vypovídá zápis z kroniky města Jaroměře ze 4. srpna 1914: „Rozkřiklo se po městě, že došly dva telegramy, že skrze Jaroměř pojedou srbští vyzvědači. Vojsko zdejší obsadilo ihned všechny mosty a vchody do města, silnice zatarasilo vozy. Hlídky na silnici stály vždy několik kroků od sebe na kus cesty za městem. Vyzvědači měli přijet autem, bylo tedy každé auto prohledáno a mosty hlídány po celé noci.“
Rakouská vojska se už v srpnu utkala na řece Drině se Srby. Tragický obraz války vystupuje ze zápisu Františka Častalovice: „Po přechodu přes Drinu započal nyní pochod do vnitra Srbska, plný útrap, za stálých bojů. Silnice, dlouhými dešti proměněné v tekoucí potoky bláta, skýtaly jedinečný pohled. Prchající srbské obyvatelstvo zanechávalo vše na silnicích ležeti, co mu bylo na útěku zbytečným zatížením. Nejenom věci domácího zařízení, nýbrž i hladem a útrapami vysílené domácí zvířectvo leželo kolem silnic zcepenělé. Vrchol bídy zračil se v tom, že mezi mrtvolami podél silnice bylo často zříti matky, předčasně porodivší v důsledku námah na neschůdných cestách. Děcka i s kolíbkou zanechávaná svému osudu nebyla ničím zvláštním. Starce, stojící po pás v blátě zabořené, bylo lze zříti denně.“
Pošta z bojišť podléhala přísné cenzuře, a tak se k lidem v zázemí zprávy o krutých střetech na frontě zatím nedostávaly. Prvním šokujícím setkáním se skutečnou tváří války byly příjezdy vlaků se zraněnými. „Přijel druhý, již větší transport raněných,“ zapsal městský zapisovatel do jaroměřské kroniky 4. září 1914, „odváženi byli z nádraží v autech, kočárech, stolových vozech. I hasičský vůz ze Smiřic a několik povozů ze Dvora Králové tu bylo. Obsluhu vykonávaly dámy Červeného kříže, sanitní vojáci, ale nejvíce hasiči z Jaroměře a ze Smiřic. Raněných bylo 370.“

Jiří Kamen, redaktor ČRo Vltava

Foto Břetislav Tureček



  ...cizinci vnímají Japonsko
  Dívejte se   
 
  Ostravské barvy...
  Navštivte
 
  Před sto lety, den po dni
  Téma