Číslo 29 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s malířem.
Františkem Hodonským.

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

Pocta ztracené generaci

Promyšlená, invenční dramaturgie, suverénní interpretační výkon. A samozřejmě silná hudba výrazové originality a myšlenkové hloubky. Tak lze stručně charakterizovat CD Tribute to a lost generation s díly českých skladatelů 20. století pro hoboj a klavír (Radioservis). Představují je hobojista Vilém Veverka a pianista Daniel Wiesner. Deska vznikla z iniciativy Českého rozhlasu: hudební redaktorka Dagmar Henžlíková vyzvala oba hudebníky, aby aktualizovali nejzásadnější poválečné skladby pro hoboj a klavír. A odtud už vedla logická cesta k albu, které představuje pět skladatelů, jejichž společným údělem byla nepřízeň komunistického režimu. Karel Boleslav Jirák (1891–1972), úspěšný dirigent a za první republiky dlouholetý ředitel rozhlasového hudebního vysílání, nenašel po válce doma uplatnění a zůstal v zahraničí; dlouho byl v nemilosti režimu a jeho díla se tu až do roku 1989 neuváděla. Miloslav Kabeláč (1908–1979), jeden z nejvýznamnějších českých tvůrců symfonické i komorní hudby, rovněž pracoval v rozhlase jako hudební režisér, byl autorem osmi symfonií a řady dalších orchestrálních, komorních a sborových skladeb. Odmítal skládat „angažovanou“ hudbu pro komunistický režim a čelil opakovaným zákazům. Nevraživosti komunistů neušlo ani dílo Jana Hanuše (1915–2004); jemuž režim zazlíval mimo jiné sakrální tvorbu. Z hudebního vydavatelství Panton ho propustili a poté jej všelijak omezovali. Rovněž Klement Slavický (1910–1999), původem z moravské muzikantské rodiny, pocítil tíhu oficiální kultury; jeho skladby byly označovány za formalistické (vydání jeho Tří skladeb pro klavír skončilo ve stoupě). Pro Jana Klusáka (1934), nejmladšího z autorů, se stala tvůrčí inspirací druhá vídeňská škola a tzv. nová hudba, což nebylo pro režim přijatelné, kromě toho v šedesátých letech složil hudbu k několika trezorovým filmům. Společných rysů autorů hobojových sonát však lze najít víc. Především je to už zmíněná vysoká kvalita skladeb. Jak uvádí hobojista Vilém Veverka, „z mého pohledu ty nejzásadnější skladby pro hoboj – buď přímo koncerty, nebo komorní skladby – pocházejí z druhé poloviny 20. století. Vnímám-li hoboj jako sólový nástroj, pak je logické, že zásadní je právě hudba tohoto období. Po roce 1945 zažil hoboj jako sólový nástroj obrovskou renesanci.“ Jistě i proto se sólista soustavně tomuto období věnuje, byť se stejným nasazením hraje Telemanna i Mozarta.
Jirákova třívětá Sonáta pro hoboj a klavír z roku 1954 má posmutnělý ráz, zvláště melodie první věty, procházející celou skladbou, je meditativně zasmušilá. Miroslav Kabeláč vložil do své Sonatiny pro hoboj naléhavost výrazu a bohatství významů s vitálně pozitivním vrcholem ve finále. Sonata quasi una fantasia Jana Hanuše zaujme kontrastními tématy a stylovou uvolněností. Suita pro hoboj a klavír Klementa Slavického nabízí sólovému hoboji skvělé možnosti pro předvedení technických a především výrazových možností. Skladbu Priápeia per oboe doprovodil komentářem sám autor Jan Klusák: „Satyrský tón hoboje se zdá evokovat cosi jako mužskou touhu po ženě. Odtud i název, který v antické poezii označoval stručnou básnickou formu lascivního obsahu.“

Veverka podal vynikající výkon. Bravurně ovládá práci s dechem i barvu svého nástroje, hraje nadoraz, a přitom jakoby lehce, má skvělou dynamiku. Jeho hoboj zpívá i laškuje, je jímavě vroucí, vybízí k meditaci, vyjádří hloubku myšlenky i hravost tématu. Velké uznání zaslouží také pianista Daniel Wiesner. Zdaleka není pouhým doprovázečem, jeho hra umí využít příležitostí (a je jich bohatě), které skladatelé jeho nástroji poskytli. Hobojové sonáty českých skladatelů přinášejí sedmdesát minut dobré hudby.

Agáta Pilátová, publicistka



  ...cizinci vnímají Japonsko
  Dívejte se   
 
  Ostravské barvy...
  Navštivte
 
  Před sto lety, den po dni
  Téma