|
Věra
Nosková,
spisovatelka
Kde sídlí duše a bohové
Sigmund Freud: „Náboženství je kolektivní neuróza, funkce
individuální psychiky, jež produkuje bohy, kteří mají za
úkol těšit a uspokojovat dětinské touhy dospělého.“
František Koukolík: „Všichni zdraví lidé na světě jsou
nositeli nějaké míry spirituality. V různých náboženstvích
ji lidé nazývají jmény svých bohů. Ateisté spiritualitu
obvykle prožívají jako přírodu nebo vesmír.“ Všudypřítomnost
a podobnost všech náboženství z různých míst na planetě se
asi podařilo vysvětlit Stevu Kellymu. Psycholog z University
of Strathclyde šíří teorii, že náboženství souvisí s
duševními procesy, které nám v pravěku umožňovaly přežít.
Bohové sídlí ve vesmíru našeho mozku stejně tak jako naše
vědomí sebe sama, naše povaha, názory, emoce, naše já – tedy
obrazně řečeno duše. Je znepokojivé, že naše výsostné já lze
ovládat zvenčí. Nejen manipulací, propagandou, sliby nebo
hrozbou, ale i mechanicky. Je-li například spánkový lalok
stimulován neobvyklým způsobem, člověk prožívá mocné bouře
pocitů, často i extázi, a poté vypovídá o hlubokém vnitřním
prozření a mystických zkušenostech. Elektrické podráždění
horní a střední části spánkového laloku vyvolává sluchové
halucinace, zážitky deja vu a snové stavy. Stavy uchvácení a
duchovní fascinace jsou reálné. Jako důkaz mohou posloužit
tomografické snímky, které ukazují, že mystické prožitky
odpovídají biologickým procesům v mozku. Spánkové laloky
jsou uložené za spánkovou kostí a vnitřním uchem v obou
mozkových hemisférách. Obsahují centra, která se podílejí na
vzniku pocitů a pracují s dlouhodobými vzpomínkami. Spojují
se se základními hnutími, jako jsou pocit hladu, sexuální
pud a strach, a také s životní historií jedince. Vědci
zkoumající mozek označili tuto oblast mozku za strážce u
brány vědomí. Prožitky lze tedy vyvolat i uměle. K těmto
účelům používá neuropsycholog Michael Persinger
elektromagnetickou přilbu, kterou nazývá „boží stroj“. Při
jednom z pokusů aktivizoval magnetostimulací své vlastní
spánkové laloky. Poté vypověděl, že zažil, jaké to je, být
bohem. Pokus opakoval na patnácti dobrovolnících. Devět z
nich mu vyprávělo o podobných prožitcích.
Existuje málo známý jev, jemuž neurologové a
neuropsychologové říkají labilní spánkové laloky. S krajním
zjednodušením lze říci, že spánkový lalok je křižovatkou
soustav podílejících se na tvorbě dlouhodobé paměti, pocitů
úzkosti, hrůzy, blaha, v souvislosti s tím nepřímo na řízení
poměrů vnitřního prostředí organismu a také na mechanismech
řeči a jazyka. U lidí s labilními spánkovými laloky se
jejich labilita neboli odlišná činnost projeví například v
průběhu REM fáze spánku spánkovou svalovou obrnou. Mají
pocit naprosto bdělé mysli, přitom se nedokážou pohnout a
stav doprovázejí sny, které postižení považují za
skutečnost. Zde by mohly být kořeny tvrzení o únosu
mimozemšťany, zatímco unesený se nedokázal pohnout. Nebo
středověké přemisťování bezmocných na sleziny čarodějnic.
Vzhledem ke všemu, co bylo o prehistorii a významu
náboženství pro jednotlivce i společnost řečeno a napsáno
teology, vědci či psychology, vyvstává otázka, jak je možné,
že se leckdo bez náboženství obejde. A navíc nevykazuje
žádný nápadný příklon k amorálnosti, cynismu, bývá stejně
soucitný či slušný, pracovitý a laskavý jako lidé věřící...
Nebo naopak vykazuje podobné vady charakteru a povahy jako
mnozí z nich. Způsobuje nám vytržení, nadšení a pokoru
představa evoluce nebo přírodních zákonů obecně? Důmyslnost
a krása přírody? Láska? A co lidé střízliví a věcní, kteří
vytržení a spiritualitu vlastně neznají, a přesto se od
ostatních téměř neliší, dokonce se o nich říkává, že jsou
sůl země? Jak by se asi projevilo podráždění jejich
spánkového laloku? Ateistů je ve světové populaci menšina,
která ovšem početně roste. Jak to máme se spánkovým lalokem?
Bůh ví. |