Číslo 31 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Miroslavem Krobotem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Šedesát tři dny a šedesát tři noci boje

První srpnový den si Polsko připomene významné výročí – uplyne sedmdesát let od vypuknutí Varšavského povstání. Události je zasvěcen i Páteční večer na stanici Vltava, jehož autorům se přímo ve Varšavě podařilo získat unikátní svědectví a autentický materiál.

O dramatických dnech před sedmdesáti lety vyprávějí zdravotnice Wanda Grzeszkowiak-Tycer a skaut Jerzy Kaszprzak  O dramatických dnech před sedmdesáti lety vyprávějí zdravotnice Wanda Grzeszkowiak-Tycer a skaut Jerzy Kaszprzak

Dne 31. července 1944 v podvečerních hodinách vydal vrchní velitel povstalecké Zemské armády Tadeusz „Bór“ Komorowski svým jednotkám stručný rozkaz: „Zítra v 17.00 zahájit ve Varšavě operaci Bouře.“ Tato bojová iniciativa, která už nějaký čas probíhala ve východních částech země, byla posledním zoufalým pokusem polského podzemí uchránit svou vlast před důsledky Stalinova plánu na poválečné uspořádání Evropy. V sázce bylo jak uchování politické nezávislosti i územní celistvosti Polska, tak osudy příslušníků Zemské armády bojujících v partyzánské válce proti Hitlerovým jednotkám. Příslušníky polské povstalecké armády totiž na dobytých územích postupně zatýkala a odzbrojovala sovětská tajná služba NKVD a na výběr měli buď pokračování v boji v řadách polských armádních jednotek ovládaných komunisty, nebo stalinský koncentrák.

Mezi Stalinem a Hitlerem

První den povstání však skončil drtivou porážkou povstalců. Německé vedení se o jejich plánu předem dozvědělo od svých konfidentů. Dobývání dobře opevněných strategických objektů bylo nesmírně náročné, mimo jiné i proto, že povstalci disponovali pouze ručními zbraněmi. Mezitím i sovětské vedení, které ještě v polovině července 1944 prostřednictvím Rádia Moskva vyzývalo obyvatele Varšavy k povstání, stačilo změnit rétoriku a vůdce Zemské armády označilo za „hrstku mocichtivých zločinců“. Rudá armáda opevněná na druhém břehu Visly nechala město vykrvácet. Hrdinný boj povstalců proti početné a dobře vyzbrojené německé přesile přesto trval celých třiašedesát dnů. Kapitulaci vedení Zemské armády podepsalo 2. října 1944.
Bilance byla úděsná a dodnes se v Polsku vedou spory o tom, zda Varšavské povstání mělo vůbec nějaký smysl. Odhaduje se, že během bojů padlo kolem šestnácti tisíc příslušníků Zemské armády, kolem dvaceti tisíc bylo raněných, z toho pět tisíc těžce. Do německého zajetí se jich dostalo kolem patnácti tisíc. Počet obětí mezi civilním obyvatelstvem se odhaduje na zhruba čtvrt milionu. Půl milionu obyvatel Varšavy muselo opustit svůj domov. Nenávratné materiální škody utrpělo město jako takové. Po porážce povstání vydal Hitler rozkaz, aby Varšava byla „beze stop srovnána se zemí“. Zcela zničeno bylo i její historické centrum včetně chrámů, historických budov, po staletí shromažďovaných kolekcí soch, obrazů, nábytku, knih a vzácných rukopisů. Žádné jiné město v Evropě nebylo během druhé světové války zdevastováno tak systematicky jako Varšava. Nebyl to pouze projev barbarství, ale předem naplánovaný, vědomý akt totalitního sociálního inženýrství.

Muzeum povstání

Výjimečnou institucí, která se v posledních letech snaží velmi živě zpřítomňovat paměť povstání, je Muzeum Varšavského povstání. Nejen samotnou interaktivní muzejní expozicí, která je po celý rok plná návštěvníků, ale také ediční, vědeckou a kulturní činností, ke které v poslední době patří třeba podíl na vzniku strhujícího filmu mladého režiséra Jana Komasy Varšavské povstání, sestaveného z oživených dokumentárních záběrů.
Dariusz Gawin, historik a zástupce ředitele tohoto muzea, připomíná, že povědomí o varšavském povstání se i díky činnosti této instituce mění: „Například když na začátku devadesátých let ve Varšavě promlouval německý prezident Herzog, popletl si Varšavské povstání s povstáním ve varšavském ghettu. Ta neznalost pramení mimo jiné i z toho, co následovalo po válce. Komunisté zavírali povstalce do vězení a dávali jim nálepku fašistů. Později se snažili vymazat jakoukoli vzpomínku na povstání. Potřebovali nějakou ‚zakladatelskou lež‘. Takovou lží pro polské komunisty byla Katyň a Varšavské povstání. O Katyni se nesmělo mluvit vůbec a o povstání jen v tom smyslu, že se idealistická mládež nechala zneužít pro zájmy buržoazní londýnské vlády.“
Podle Dariusze Gawina šlo na Západě do jisté míry i o pocit viny – o to, že takový osud potkal město, které se jako první postavilo Hitlerovi. A v jistém smyslu i o to, že šlo rovněž o první město, které se postavilo Stalinovým plánům. „My jsme se stali cenou, kterou Západ zaplatil Stalinovi za pomoc v porážce nacismu. V roce 1944 se Varšava ocitla mezi Hitlerem a Stalinem. I kdyby k povstání nedošlo a přišli Sověti, Stalin by musel nějakým způsobem naši Zemskou armádu zničit. Ve Varšavě bylo čtyřicet tisíc jejích příslušníků a organizovaná struktura. Hitler ale nakonec Stalina tohoto problému zbavil. Osud Varšavy a Polska v roce 1944 byl v pravém smyslu toho slova tragický,“ dodává historik.

Po porážce povstání vydal Hitler rozkaz, aby Varšava byla „beze stop srovnána se zemí“

Smrt i naděje

Mottem varšavského muzea jsou výstižná slova Jana Stanisława Jankowského, delegáta londýnské vlády pro území Polska, která pronesl v roce 1944: „Chtěli jsme být svobodní a za tu svobodu vděčit sami sobě.“ A právě z této perspektivy je sestaven i rozhlasový Páteční večer, vysílaný ve výroční den 1. srpna ve 20.00 Natáčelo se letos na jaře přímo ve Varšavě a autorům se podařilo shromáždit autentický materiál. O svých dramatických zkušenostech z povstání, o životě se smrtí i s nadějí, o bojích v ulicích, zachraňování raněných, zvířecké surovosti Němců, o průlezech kanály i pohřbívání mrtvých vypovídají tři bojovníci Varšavského povstání: zdravotnice Wanda Grzeszkowiak-Tycer, skaut Jerzy Kaszprzak a voják Zbigniew Rylski.
Jejich otevřené, sugestivní a syrové výpovědi a reflexe doplní básně Tadeusze Gajcyho a Anny Swirszczyńské, inspirované Varšavským povstáním. Básnířčiny verše propůjčily celému komponovanému pořadu název: „Oplakáváme šedesát tři dny a šedesát tři noci boje. A hodinu, kdy všecko skončilo. Kdy místo, kde žilo milion lidí, stalo se pustinou po milionu lidí...“

Miloš Doležal, Jaroslav Šubrt, autoři pořadu



  Rozhovor o literatuře
  Zpěvník Jana Buriana   
 
  Návraty
 
  věčně navztekaného mužíčka

  Dívejte se
 
  Srdce je v džungli
  Navštivte