Číslo 32 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou.
Lucií Bergerovou.

 


 

Jiří Vejvoda, publicista

V obleku před rádio

„Ležím se sluchátky na uších a do nočního ticha bije z dálky jazzband,“ liboval si před devadesáti lety při poslechu z krystalky Miloš Čtrnáctý: „A co ten šumot po každém kuse? To cizí ruce tleskají, ruce vzdálených posluchačů tam za hranicemi. V té chvíli jako by vám narůstala tykadla, jimiž hmatáte tepnu vzdáleného velkoměsta...“ První šéfredaktor časopisu Radiojournalu nemohl tušit, kam vývoj ve světě i u nás dospěje. Technologicky, dramaturgicky, mezinárodně.

Počet veřejnoprávních vysílatelů, kteří pod rozhlasovou střechou založili a udržují symfonické orchestry, se pod ekonomickým tlakem zmenšuje. Přesto však mnozí dosud obhajují názor, že rozhlas je kromě jiného též kulturní institucí, jejíž vlastní těleso natáčí, koncertuje, spolupracuje s významnými sólisty. Výsledky se průběžně zúročují ve vysílání. Například Radio France má svoje symfoniky, které v minulosti dirigovaly veličiny jako Munch, Celibidache, Maazel, Mazur. Všechny večery jejich koncertních sezon už od roku 1934 Franouzský rozhlas přenáší i zaznamenává. A má tak k dispozici archiv nahrávek, digitálně vylepšených a často reprízovaných. BBC zase může díky svému orchestru, v jehož čele uspěl Jiří Bělohlávek, pořádat letní přehlídku BBC Proms, vrcholící celonárodní oslavou hudby, jíž se v Royal Albert Hall i na prostranstvích od Hyde Parku po zeleň irských, skotských a velšských měst zúčastňují statisíce lidí.
Stranou nezůstává ani Symfonický orchestr Českého rozhlasu. Vladimír Válek jej kdysi vyvedl z příšeří nahrávacích studií na naše i světová jeviště. A zatímco píšu tyto řádky, doprovází skvostného tenoristu Jonase Kaufmanna na zahajovacím koncertu 23. MHF Český Krumlov. Přenos takových vystoupení je nabídnut světu prostřednictvím výměnné sítě Evropské vysílací unie. A tak si je mohou vychutnat i ti, kteří by se na ně kvůli vzdálenosti či ceně vstupenek nedostali. „Víte, my si doma uděláme při takových příležitostech sváteční večer,“ napsali mi jednou manželé z odlehlého městečka. „Převlékneme do do obleku, do pěkných šatů, posadíme se před stereo z rádia, zhasneme a vžíváme se do nálady koncertního prostředí. Připadá nám, že jsme tam!“ Není to nejpádnější důkaz smysluplnosti veřejné služby na rozhlasových vlnách?



  Cirkus jako podobenství
  lidského údělu

  Dívejte se   
 
  Muž, který byl určen
   k likvidaci

  Nalaďte si
 
  Člověk se nikdy
   nesmí brát vážně

  Pořiďte si