|
Lucie
Bergerová, herečka
Již loni jste se dostala do širší nominace Thálií za roli
Kněžny v Lucerně. Co jste si pomyslela letos, když jste se
dověděla, že jste se s Báthoryčkou dostala až do užší
nominace?
Loňskou širší nominaci jsem nijak výrazně neprožívala. Možná
i proto, že jsem nebyla přesvědčena o výjimečnosti svého
výkonu. Letos to však bylo něco jiného. Už když jsme začali
Báthoryčku zkoušet, všichni jsme cítili, že vzniká něco
mimořádného. Vítězství nebylo až tak podstatné. Sama užší
nominace byla pro Těšínské divadlo velkým vyznamenáním naší
společné práce. Dosud se hercům našeho divadla podařilo
získat „jen“ širší nominaci. Jaromíře Brettové za roli
Chůvy v Romeovi a Julii a Janě Ondruškové za roli Nanette v
Dědečku automobilovi.
Měla jste ve chvíli, kdy zaznělo vaše jméno, čas srovnat
si v hlavě své pocity?
Všechno, co se odehrávalo kolem Thálií, bylo mimořádné a
nezapomenutelné. Protože jsem s vítězstvím absolutně
nepočítala, nebyl čas vůbec na nic. Na svou děkovnou řeč
jsem se musela podívat v televizním záznamu, abych zjistila,
co jsem ze sebe v tom šoku vysypala.
Teď máte příležitost vyslovit se bez stresu a nervozity.
Kterým osobnostem, které se na inscenaci podílely, byste
chtěla poděkovat a proč?
Cesta Báthoryčky na prkna Těšínského divadla nebyla
jednoduchá. Že vše dopadlo dobře a hra měla v září 2013
premiéru, o to se zasloužili hlavně dramaturg a překladatel
Ivan Misař a šéf České scény Těšínského divadla Miloš Čížek.
Největší dík patří Jaroslavu Moravčíkovi, režiséru a
choreografovi, díky němuž je Báthoryčka výjimečným
představením. Poděkovat ale musím všem, kdo se na tomto
představení podílejí. Role Alžběty Bathoryové klade poměrně
velké nároky jak na pěvecké, tak i herecké schopnosti
představitelky. Postava prochází vývojem od mladé dívky přes
váženou a důstojnou panovnici, vášnivě zamilovanou ženu, až
k nešťastné, zoufalé a stárnoucí osobě. Poznala týrání ze
strany manžela, velké zklamání v lásce ze strany milence a
nakonec přicházejí vrásky, se kterými se nechce smířit. Líbí
se mi, že Báthoryčka není prvoplánová krvelačná bestie. Je
to možná trochu naivní podání, ale já jsem věčný romantik. I
muzika mě uchvátila na první poslech. Její autor, Henrych
Leško, napsal velice působivé, žánrově pestré dílo.
Jak jste se vlastně dostala na scénu Těšínského divadla?
Už během studia na ostravské Janáčkově konzervatoři, kde
jsem studovala operní zpěv, jsem hostovala v operetě
Národního divadla moravskoslezského. Byla to láska na první
pohled. Nebyla jsem tím správným prototypem operní zpěvačky,
táhlo mě to k muzikálu. Hodně mě tehdy ovlivnili moje
profesorka zpěvu Hana Hradilová-Zlámalová, sólistka operety
NDM, a profesor Vlastík Ondruška, klavírista, hudební
skladatel a improvizátor, který mi poodhalil kouzlo jazzu a
šansonu. Konzervatoř jsem končila s krásným bříškem, byla
jsem v 7. měsíci těhotenství. Rok jsem byla s malou Eliškou
doma, když přišla nabídka učit na své „domovské“ ZUŠ zpěv.
Tato práce mě velmi bavila, ale něco mi pořád chybělo. Pak
mi jednoho dne zavolal šéf České scény Těšínského divadla
Miloslav Čížek na doporučení právě Vlastíka Ondrušky a
nabídl mi roli Julie v připravovaném muzikálu Zdeňka Bartáka
Romeo a Julie. Můj vztah k této scéně trvá již sedm let.
První vystoupení však nebylo – pokud vím – v roli Julie,
ale záskok v Těšínském niebu Jarka Nohavici…
Ano, v tomto slavném představení jsem alternovala kolegyni
Kristýnu Maléřovou. Těšínské niebo bylo velkým fenoménem
naší scény. Měla jsem velký strach, zda to zvládnu a jak mě
kolegové přijmou. Byla to však jedinečná zkušenost a s
představením mám spojených spoustu nezapomenutelných
zážitků. Jarka Nohavicu vnímám jako národní poklad. V jeho
písních je všechno – poezie, láska, život i smrt. Nohavica
dokáže dojmout i pobavit, přinutí člověka k zastavení a
zamyšlení.
Je to váš vzor? Chtěla byste se přiblížit jeho talentu
ovlivňovat posluchače?
Necítím potřebu se nějakému vzoru podobat. Ostatně Jaromír
Nohavica je skladatel a básník, já pouze interpret. Když nad
tím tak přemýšlím, asi jsem nikdy žádný vzor neměla. Je ale
spousta umělců, jejichž práci obdivuji a nesmírně si jich
vážím. Pro mě budou vždy nejlepšími zpěvačkami například
Marie Rottrová nebo Věra Špinarová, velký hlas má také Lucie
Bílá. V poslední době mě uchvátila Hana Fialová v roli Edith
Piaf v představení Národního divadla moravskoslezského Edith
a Marlene.
Pomýšlíte na jeviště nějakého většího divadla?
Toužím po tom, abych měla vždy možnost dělat svou práci.
Hrát, tančit a zpívat. Nebráním se tomu, jít sbírat
zkušenosti i někam jinam. Necítím to však jako nutnost.
Těšínské divadlo je moje první angažmá. Z vlastní zkušenosti
mohu říci, že k velkým rolím bych se na velkých scénách
nedostala. V Těšíně jsem si zahrála Kněžnu v Lucerně,
Shakespearovu Julii, Kateřinu v Bratrech Karamazových, ráda
vzpomínám také na Margueritu Gautier v Dámě s kaméliemi
(byla to moje první, ryze činoherní „hauptka“), nebo na
Denisu de Flavigny v Mamzelle Nitouche. Krásné bylo také
období se Zuzankou z Figarovy svatby a fyzicky asi
nejnáročnější s Diagnózou. Každá role, kterou nastuduji, mi
přináší nové herecké a pěvecké zkušenosti a stává se
nedílnou součástí mého života. Oceňuji odvahu šéfa a
režisérů, kteří obsazují do velkých rolí nezkušené herce. Na
druhou stranu, kde jinde by měl mít herec možnost ty
zkušenosti získávat než na jevišti…
Neobjevily se po Thálii nějaké nabídky z větších scén?
Cena Thálie je ohodnocení vaší práce, ale vůbec nic
nezaručuje. Bylo by zjednodušující myslet si, že vám takové
ocenění uhladí cestičku ke skvělé kariéře. Zatím se žádná
významná nabídka z velkého divadla, z televize, filmu nebo
rozhlasu neobjevila. Netrápím se tím. Co se týče angažmá,
nebráním se změně, jsem však v Těšíně spokojená.
Prý máte blízký vztah k Havířovu?
Havířov, to jsou vzpomínky, rodina, přátelé. Narodila jsem
se tu a žiji tady dodnes.Toto město mi nabídlo, krom
základního vzdělání, také spoustu mimoškolních aktivit,
které jsem jako zvídavé a neposedné dítě hojně využívala.
Skoro každé odpoledne jsem trávila v ZUŠce. Pocházím ale z
rodiny bez uměleckých kořenů. Moje maminka je kadeřnice, po
ní jsem zdědila schopnost vykouzlit na hlavě z vlasů
cokoliv. Po tátovi, který je zedníkem, jsem zase manuálně
zručná, takže mi nečiní potíž vyměnit žárovku, opravit
vodovodní odpad nebo nasadit na kola zimní řetězy. Jako
umělec jsem v rodině průkopník. Rodičům jsem vděčná za to,
že mě na mé cestě za uměním podporovali. Museli ovšem
prokázat neobyčejnou trpělivost a shovívavost.
Chodila jste ráda do kina, do divadla, na koncerty? Co
jste jako mladá četla?
Ke čtení jsem jako dítě příliš důvěrný vztah neměla, což mě
dodnes velmi mrzí. Snažím se to alespoň trochu dohánět a
hlavně k četbě vést své děti. Při každé příležitosti jsem
utíkala do divadel – k „Bezručům“, do Národního divadla
moravskoslezského. Ráda jsem poslouchala muziku. Vyrostla
jsem na písních Vlasty Rédla, Jarka Nohavici, Marie Rottrové,
Zuzany Navarové, Edith Piaf, Barbry Streissandové, ale třeba
i Pala Habery nebo Nirvany.
Zpěvu jste se věnovala odmalička?
Na hodiny jsem chodila do ZUŠky, ale nezůstalo jen u zpěvu.
Učila jsem se i hrát na klavír. Nejvíc ze všeho mě ale bavil
tanec. Chtěla jsem být baletkou, a tak jsem tenhle obor
začala studovat na konzervatoři v Hradci Králové. Škola se
však zavřela, a já se musela vrátit na základní školu. V 9.
třídě jsem se přihlásila k přijímačkám na Janáčkovu
konzervatoř, na herecký obor mě ale nepřijali. Zato mi vyšel
zpěv. Vzhledem k věku mi bylo jasné, že baletka ze mě už
nebude, ale tance jsem se nikdy nevzdala. V muzikálu si své
taneční ambice plním alespoň zčásti.
Na Základní umělecké škole Bohuslava Martinů v Havířově
učíte dodnes – právě zpěv a tanec. Co vám tato zkušenost
přináší?
Když jsem začala učit, byla jsem nucena převést nabyté
vědomosti a pěvecké dovednosti do praxe a srozumitelně je
dětem vysvětlit. Důsledkem bylo, že jsem se v ovládání
techniky stále více zdokonalovala i já. Dalším důležitým
mezníkem v mém profesionálním životě bylo zpívání v show-revivalové
kapele. Byla to moje první zkušenost s mikrofonem a
reprodukovaným zvukem na pódiu. Díky této „škole“ jsem dnes
schopna s přehledem fungovat i na jevišti.
Měla jste jako mladá studentka představu o tom, na jakou
scénu se dostanete, kde budete hrát a vystupovat?
Nejvyšší muzikálovou metou jsou pro mě dodnes například
Hudební divadlo v Karlíně nebo Městské divadlo Brno. Ale
upřímně: na škole jsem si absolutně nedokázala představit,
že bych měla to štěstí a nějaké angažmá vůbec získala…
Vidíte, a po sedmi letech jste v Národním divadle
přebírala Cenu Thálie! A vedle vás seděly na pódiu skvělé
kolegyně Martina Šnytová a muzikálová hvězda Monika
Absolonová! Vnímala jste je jako soupeřky?
Soupeřky ne… Už samotný fakt, že jsem tam mohla sedět, a
navíc vedle nich, pro mě bylo ohromné vítězství. Martinu si
vybavuji ještě z konzervatoře, kde studovala zpěv o rok nebo
dva níž než já. Už na škole patřila k šikovným, talentovaným
zpěvačkám. Byla nepřehlédnutelná. Do užší nominace se
dostala díky roli Heleny v Offenbachově Krásné Heleně v
Národním divadle moravskoslezském. Moniku znám – jako
většina lidí – pouze z televize. Obě dámy jsou velmi milé a
sympatické.
Monika Absolonová prý o vás prohlásila, že vypadáte jako
Natalia Oreiro. Sledovala jste filmy a seriály, v nichž vaše
hvězdná dvojnice hrála?
Byla doba, kdy jsem doslova hltala každý díl seriálu Divoký
anděl a přiznám se, že již před těmi více než patnácti lety
ve mně mé okolí spatřovalo jakési její rysy. Když to Monika
vyslovila, bylo to jako vzpomínka na dětství – úsměvná.
Milan Švihálek, publicista
Foto Martin Straka
Kompletní verzi interview najdete v tištěném vydání Týdeníku
Rozhlas, vychází 28. 7. |