Číslo 37 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Václavem Neužilem.

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

Milan Kruml, mediální analytik

Co čekat od virtuálního zpravodajství?

Zkuste si to představit. Válečný konflikt kdesi na Blízkém východě, moderátorka večerního televizního zpravodajství popisuje nejnovější vývoj a pak vyzve diváky, aby si nasadili speciální brýle. Následuje rekonstrukce důležité události, při níž se díky virtuální realitě diváci ocitnou přímo uprostřed dění. Mají možnost nejen sledovat, co se stalo, ale všímat si i detailů, podrobností na místě, které by při běžném zpravodajském šotu nebo i přímém vstupu vůbec nepostřehli. Rekonstrukce události končí, lidé u obrazovek snímají brýle a sledují dál, co přinesl uplynulý den.

Připadá vám to jako utopie? Vězte, že není. Způsobem, jak využít virtuální realitu (VR) pro potřeby televizního zpravodajství, se už sedm let zabývá bývalá korespondentka týdeníku Newsweek Nonna de la Pe?a která v současnosti pracuje pro deník The New York Times. Před dvěma lety vytvořila první takový virtuální televizní šot. Je založen na události, k níž došlo při rozdělování jídla chudým Američanům před budovou First Unitarian Church v Los Angeles. Ve frontě se zhroutil starší muž, podle všeho omdlel z nedostatku pořádného jídla. Na místě byla i novinářka-elévka. Měla s sebou digitální záznamník, který nechala zapnutý. Byl u toho i fotograf. Tím měla de la Pe?a nejen příběh pro reportáž, ale i potřebný materiál, díky němuž se událost dala virtuálně rekonstruovat. Na základě zvuků a snímků a pozdějšího detailního nasnímání prostředí, kde se vše odehrálo, vznikl „snímek“ Hlad v Los Angeles, s nímž před dvěma lety slavila novinářka úspěch na filmovém festivalu Sundance. Především ale mohla demonstrovat potenciálním zájemcům – televizím, poskytovatelům vizuálního obsahu, výrobcům softwaru a dalšího zařízení – možnosti, které virtuální realita nabízí.
Virtuální realita se už řadu let využívá v nejrůznějších oblastech od medicíny až po reklamu. Nicméně aby se člověk stal její součástí, tedy vstoupil přímo do prostředí, které je takto vytvořeno, to bylo spíše doménou zábavního průmyslu – především nejrůznějších her. Využít ho v televizi, a ještě k tomu ve zpravodajství je přece jen něco nového a pro spoustu novinářů stěží představitelného. Nejde o technologii – ta se vyvíjí velmi rychle a investují se do ní značné sumy. Například v březnu letošního roku koupil Facebook za dvě miliardy dolarů společnost Oculus Rift, výrobce speciálních brýlí, díky nimž se uživatel dostane do počítačového světa. Potíž může být v tom, do jaké míry taková reportáž může být manipulativní a zda vůbec bude splňovat základní novinářské standardy.
Na jedné straně si můžeme říci, že nebezpečí manipulace faktů z různých důvodů přináší každý způsob, jakým novináři zpracovávají informace. Někdy z nepozornosti, jindy z lenosti, ale občas i úmyslně. V tom se VR od ostatních mediálních obsahů nijak neliší. Třírozměrná vizualizace vyžaduje naprostou přesnost – ať už z hlediska zobrazení místa, kde se událost odehrála, tak i co se týče protagonistů. Zdánlivě bezvýznamná nepřesnost rekonstrukce může vést k tomu, že se významně zkreslí role některých účastníků události. Nevýhodou či rizikem může být i to, že divák, který prostřednictvím VR vstoupí do rekonstruovaného děje, ztratí potřebný odstup, zapomene na souvislosti a okolnosti události, a dá se s ním proto mnohem lépe manipulovat.
Požadavky na přesnost, pečlivost a podrobné rešerše, spojené s virtuální realitou, jsou přesně tím, co média v současnosti pod tlakem požadavků na rychlost a nekomplikovanost, postrádají. Nicméně je nutno dodat, že vytvoření takové VR reportáže je velmi drahé. Příklad z úvodu tedy není utopií, ale ještě dlouhou dobu bude pro diváky výjimečným, využívaným spíše jsou součást velkých reportáží než pro potřeby běžných zpravodajských příspěvků.
Nonna de la Pe?a nyní pracuje na dvou projektech: první, nazvaný Syria, je financován Světovým ekonomickým fórem a má zachytit každodenní život uprchlíků ze Sýrie, druhý – Use of Force – je věnovaný migraci a policejnímu násilí na mexicko-americké hranici.



  ...hrdinové Radka Brzobohatého
  Dívejte se   
 
  Lovci pokladů...         
  Nalaďte si
 
  Tři bratři otce a syna    
  Navštivte