Číslo 43 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s operním pěvcem.
Štefanem Kocánem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

František a jeho ženy

Jan Prušinovský se zařadil mezi osvědčené tvůrce komedií (je podepsán pod Okresním přeborem – jak televizním, tak filmovým) a jeho nasměrování prozrazuje již debut s nadějným názvem František je děvkař (pondělí 20. října, 15.40, Nova Cinema). Hned úvodní kavárenská mozaika nám hlavního hrdinu představuje jako věčně zaneprázdněného svůdníka, jenž se svých milenek zbavuje trudnomyslným vymýšlením nejrůznějších důvodů, proč se už s nimi nemůže scházet.

Jan Prušinovský, jenž si napsal i scénář, nezastírá úmysl vytvořit oddechovou komedii

Obsazení Josefa Poláška do titulní role je sporné, protože svého Františka buduje spíše jako ňoumovitého smolaře, na něhož se hrne jedna pohroma za druhou a jehož si sotva představíme jako neodolatelného sukničkáře. I kdybychom přijali za bernou minci, že by něžné pohlaví vůbec nemusel dobývat, neboť by se na něho samo lepilo, přece jen postrádá přiměřené charisma (stačí připomenout jiné proutníkovské historie, třeba pětačtyřicet let mladou veselohru Já truchlivý bůh s tragikomicky úchvatným Milošem Kopeckým, abychom pochopili důležitost vhodného obsazení).
Prušinovský, jenž si napsal i scénář, nezastírá úmysl vytvořit oddechovou komedii. Dominují tu inscenačně zveličené výjevy, třeba když František, původní profesí psychiatr, marně shání nějakou práci (po milostném maléru s jednou z pacientek byl soudně zbaven možnosti dál své povolání vykonávat), než se – a to ještě bratrovou zásluhou – uplatní jako učitel jízd v autoškole.
Největší zátěž přirozeně doléhá na herce. A snadno zjistíme, že po této stránce se film noří do estrádního televizního humoru. Jedinou výjimkou je suverénní Zdena Hadrbolcová, jež svou obětavou Františkovu maminku, vytrvale a nehledě na jejich přání opečovávající své dávno již dospělé děti, sehrála s obdivuhodnou graciézností, aniž by sklouzla ke karikatuře. Hadrbolcová se obešla bez sebemenšího mimického pitvoření, velice střídmě postihla i okamžiky zklamání, když si připadá, že děti její péči dostatečně neoceňují. Hýří početnými odstíny v hlasovém nasazení, s mluvou se dokáže vysloveně mazlit, když jednou vemlouvavě, podruhé dotčeně přesvědčuje o správnosti svých stanovisek. Do nejmenších podrobností vykresluje stárnoucí rozvedenou ženu, která si ani na okamžik nepřipustí, že by svými nátlakovými řečmi mohla syny nějak omezovat. Zpola směšně, zpola mrazivě vyzní zjištění, že jim dokonce po celá desetiletí zapírala otce: vždyť kdyby se s nimi stýkal, jistě by zvlčily. Tak se nikoli Polášek, nýbrž Hadrbolcová stává zářivou hvězdou tohoto příběhu…

Jan Jaroš, filmový publicista



  Písničky Petra Skoumala
  Zpěvník Jana Buriana 
 
  Pohádkový svět Radiotéky
  Pořiďte si
 
  Člověk fotí člověka   
  Navštivte