|
Štefan
Kocán, operní pěvec
Jak dlouhá a složitá je cesta z Dolného Dubového u Trnavy až
na pěvecký Olymp? Vždyť vy už jste zpíval nejen v MET, ale i
na dalších prestižních operních scénách: ve Vídeňské státní
opeře, v mnichovské Bavorské opeře, v Národní opeře v
Paříži, v Lyrické opeře v Chicagu či v La Scale v Miláně...
Může to znít divně, ale s trochou nadsázky – sám nevím.
Víte, nikdy jsem se za ničím nehnal. V cizině jsem se musel
probíjet sám, bez jakékoli podpory, jako příslušník národa,
který v podstatě nemá žádnou operní tradici, jež by stála za
řeč. A hlavně jako zpěvák, který se mnohde, především v
německy mluvících zemích Evropy, jež zažily mé počátky,
vymykal všeobecnému tamějšímu vkusu.
Vezměte to, prosím, popořádku...
Tak dobrá. O hudbu jsem se, ani nevím proč, začal zajímat už
v raném dětství. Postupně a neplánovaně. Rodiče ji
nepěstovali, ale občas o ní mluvili a já to vnímal. Pak jsem
zaslechl, nejspíš v rádiu, Prodanou nevěstu a Rusalku. V
sedmi letech jsem začal chodit na klavír, od deseti jsem
zpíval a hrál na varhany v místním kostele. To všechno
budovalo mé, abych tak řekl, hudební základy. Poté jsem si
dodal odvahy a zkusil absolvovat přijímací zkoušky na
konzervatoř. A ono to vyšlo! Dokonce jsem pak vystudoval i
Vysokou školu múzických umění v Bratislavě. Ale naštěstí
jsem se následně dostal na další studia ve Vídni...
Naštěstí? O co šlo?
O něco docela zásadního. Věřte nebo ne, ale v Bratislavě mě
na Vysoké škole múzických umění mylně zaškatulkovali jako
barytonistu! Nastěstí jsem se tedy pak dostal do Vídně, kde
jsem prožil jakési „basové prozření“. Dostal jsem se tam do
péče věhlasného profesora Jevgenije Nestěrenka. Sám býval
slavným pěvcem nejen doma v moskevské Velké opeře, ale
shodou náhod i v newyorské Metropolitce, kam jsem se později
probojoval také. Kromě zpěvu dbal rovněž na herecký projev
na scéně. Když ukončil kariéru, stal se vyhledávaným
pedagogem. A velice mi pomohl najít sám sebe. Ale výhodný
byl můj vídeňský pobyt i z jiného důvodu. Pobývat nějaký čas
v takové kulturní Mekce, jakou Vídeň bezesporu je, považuji
dodnes za velmi inspirativní.
Vyhledáváte doposud péči pedagoga?
Nikoli. Dnes už hlasového mentora nemám, přestože se mohu na
Mistra Nestěrenka kdykoli obrátit – a občas toho využívám.
Pochopil jsem však, a snad to nevyzní pyšně, že svému hlasu
po letech rozumím už asi nejlíp já sám. Jinou věcí je, že
člověk musí na sobě neustále pracovat. Vzdělávat se. To
přirozeně nezanedbávám.
Uspěl jste na mnoha významných pěveckých soutěžích. Kterého
z vavřínů si ceníte nejvíc?
Těžko říct. Možná svého výkonu na soutěži P. I. Čajkovského
roku 2002 v Moskvě. Tam jsem sice získal jen nemilované
čtvrté místo, které se ovšem na této soutěži rovněž oceňuje
a honoruje. Jenže jsem to dokázal za příšerných podmínek.
Během prvního kola jsem kvůli špatné hygieně v hotelu
onemocněl salmonelou. A tak jsem druhé kolo i finále
odzpíval naprosto vysílený, oslabený nezbytným čtyřdenním
půstem. Jak jsem se cítil, to vám snad ani nemusím
popisovat.
Je účast v soutěžích opravdu tak zásadní, jak se traduje?
Jak pro koho. Obecně platí, že se stává důležitým odrazovým
můstkem pro další pěvcovu kariéru. Nemusí se namáhavě, krok
za krokem a den za dnem, probíjet dál. Pokud v soutěži
uspěje, povšimnou si ho totiž zástupci operních divadel i
umělecké agentury, což mu velice pomůže. Jenomže v mém
případě to tak nebylo.
Proč?
Jak už jsem naznačil, údajným problémem bylo to, že můj hlas
byl značně osobitý, vymykal se dobovému vnímání toho, jak
„má bas znít“. Mnohokrát mi bylo na soutěžích řečeno: „Je to
dobré, zajímavé, ale mělo by to znít jinak, třeba jako ten
či onen...“ Trvalo proto nějaký čas, než jsem prorazil.
Začalo se mi postupně dařit vlastně až po třicítce.
Měl jste a máte pěvecké vzory?
Tím byl a je každý, od koho se mám co přiučit. Zpívání je
vlastně neustálým poznáváním vlastního hudebního nástroje,
kterým není jen hlas, ale celé tělo. To se navíc během
života vyvíjí, mění, takže je na to nutno citlivě reagovat.
Proto si vážím velkých jmen, která to dokázala. Cesare Siepi,
Tancredi Pasero, Giulio Neri, Giorgio Tozzi, Ezio Pinza. Ale
taky Nikolaj Gjaurov, Boris Christoff. Nebo Piero
Cappulccilli, Giuseppe Giacomini... Samozřejmě velikáni jako
Enrico Caruso či Giuseppe di Stefano. Obdivuju ale i
pěvkyně. Mirellu Freni, Fiorenzu Cossotto a další.
Jak byste popsal dnešní svět opery?
Jako vše kolem nás je velmi globalizovaný. Specifika
jednotlivých operních domů se vytrácejí, dbá se na
„všeobecný vkus“, takže najdete v této branži plno klonů.
Pěveckých, hudebních, režisérských. Kdekdo rád poučuje, jaká
má inscenace být, ale má na mysli jen aktuálně populární
trend, nic víc.
Čím to je?
Má na to vliv doba, v níž žijeme. Kdysi lidé chodili na
operu za vzrušením, dnes převážně za odpočinkem, oddychem od
vystresovaného života. Za společenským „vyžitím se“.
Publikum přestává mít vlastní názor, řídí se propagací,
reklamou, PR. Tím, co je často balamutí. Jak trefně říká
americká mezzosopranistka Dolora Zajick, které si velmi
vážím, diváci se stávají „cvičenými lachtany“. Na
objektivní, fundovanou, profesiální kritiku narazíte jen
málokdy. V médiích působí pouze hrstka lidí, kteří vědí, o
čem píší. Ti jsou pro nás, výkonné umělce, pravým
požehnáním. Zbytek jen ohlupuje svými výsostně subjektivními
názory, a přitom si troufá vynášet soudy nad něčím, čemu
vůbec nerozumějí.
To nezní příliš povzbudivě...
Rozhodně nechci zevšeobecňovat. Jen varuji. Jsou ale operní
domy, které se snaží svou jedinečnost zachovat. A před těmi
se skláním.
Kde zpíváte nejradši?
Nechci upřednostňovat, ale kdybych už musel volit, pak
zmíním Metropolitní operu v New Yorku. Všechno tam funguje
jako hodinky, na vysoké úrovni, zcela profesionálně. Každý
zúčastněný, od dirigenta po techniky, musí podávat maximum,
prvotřídně pracovat. Výmluvy na slabý den či chyby jiných
jsou projevem slabosti a nepatří tam. Může to znít tvrdě,
ale přináší to ovoce.
Co vás v nové sezoně čeká a jak se udržujete v kondici?
Mám před sebou čtyři zcela odlišné debuty. Mefistoteles ze
stejnojmenné opery Arriga Boita v pražské Státní opeře a
Leporello jak v antverpské, tak bratislavské inscenaci
Mozartova Dona Giovanniho. Dále v Římě basový part ve
Stravinského Svatbě a v Praze světova premiéra opery jednoho
českého autora. Do newyorské MET se pak vrátím jako Ramfis
ve Verdiho Aidě a v Česku a na Slovensku budu mít několik
zajímavých koncertů různého typu. Měl jsem ještě zpívat
anglicky Kecala v MET, ale z finančních důvodů byla tato
produkce bohužel zrušena. A co dělám pro to, abych byl fit?
Správně se stravuji. Hodně spím. Relaxuji v přírodě, lehce
plavu, běhám, cvičím. Poslouchám hudbu různých žánrů. A
snažím se stýkat s přáteli, které však kvůli svému
neustálému cestování bohužel často nevídám.
Jiří Vejvoda, publicista
Foto Ste-el Studio New York; Mary Sohl/MET New York
Kompletní verzi interview najdete v tištěném vydání Týdeníku
Rozhlas, vychází 13. 10.
|