Číslo 43 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s operním pěvcem.
Štefanem Kocánem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jak vyprávět příběh zvukem?

Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava (23. až 28. října) patří mezi největší události autorského dokumentárního filmu ve střední a východní Evropě. Český rozhlas zde už potřetí pořádá přehlídku Radiodokumentu – poslechy těch nejzajímavějších rozhlasových dokumentů z české produkce i ze zahraničí. A protože zastřešujícím tématem letošního ročníku festivalu je „továrna“, zazní v době jeho konání na Vltavě také dokument Marie Hammerich-Maierové s názvem Mecenáš Karl Wittgenstein a jeho Poldi.

Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava patří mezi největší události autorského dokumentárního filmu ve střední a východní Evropě. Český rozhlas zde už potřetí pořádá přehlídku Radiodokumentu.

Díky Českému rozhlasu zavítali v minulých letech do Jihlavy špičkoví tvůrci rozhlasových dokumentů jako jako Jens Jarisch (Německo) nebo Alan Hall (Velká Británie). V neformálních poslechových seminářích měli návštěvníci možnost nahlédnout do jejich způsobu tvorby.

Dánská česky mluvící autorka Brit Plieštik-Jensen se v dokumentu Anatomie jedné moravské vesnice rozhodla proniknout do mikrokosmu malé vesnice na VysočiněNatočte si dokument?

Rozhlasový dokument bude letos v Jihlavě hostem poslední říjnový víkend – a kromě dvou poslechových seminářů je pro zájemce připravena i tvůrčí dílna. Co nás tedy čeká? Aleš Stuchlý a Vít Schmarc z Radia Wave chystají filmový exkurz do skandinávského filmu a dokumentu. V české premiéře v něm zazní i dánský rozhlasový dokument Lisbeth Jessen After The Celebration/Efter Festen – Po oslavě, odkrývající reálný předobraz kultovního filmu režiséra Thomase Vinterberga Rodinná oslava. A protože dokument tentokrát nezazní v éteru, ale „naživo“, ve festivalové kavárně Respekt Café, budou si dokument moci návštěvníci vychutnat v originálu s českými titulky podobně jako u filmu.
To, co spojuje oba dokumenty, zařazené na nedělní dopoledne 26. října, je fakt, že je jejich autoři natočili při pobytu v cizí zemi: zatímco dánská česky mluvící autorka Brit Plieštik-Jensen se ve svém dokumentu Anatomie jedné moravské vesnice rozhodla proniknout do mikrokosmu malé vesnice mezi svými novými sousedy ve vesnici Písečné na Vysočině, Jiří Slavičínský svůj dokument Last Summer in Grand Bruit natáčel v prostředí tradiční rybářské vesnice na pobřeží kanadského Newfoundlandu. Kdysi nekonečná loviště tresky tu byla zdecimována průmyslovým rybolovem a obyvatelé byli donuceni svou vesnici opustit.
Pro všechny, kteří mají chuť poznat, co tvorba rozhlasového dokumentu obnáší, nebo by jej rádi sami chtěli natočit, je určen workshop nazvaný Jak vyprávět příběh zvukem?. Na komentované audioukázky a tipy, týkající se způsobů nahrávání, naváže praktické cvičení v terénu. Vyzkoušet, jak lze mikrofonem zachytit realitu a vyprávět příběh, si do Jihlavy můžete přijít i vy! Přehlídka rozhlasového dokumentu se uskuteční v jihlavském Respekt Café v prostorách Hanáckého divadla v sobotu 25. a v neděli 26. října. Program najdete na: rozhlas.cz/vltava/dokument.

Pro všechny, kteří mají chuť poznat, co tvorba rozhlasového dokumentu obnáší, je určen workshop Jak vyprávět příběh zvukem?Továrna na webu

Zastřešujícím tématem letošního ročníku Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava je „továrna“. „Továrna je pro nás mnohovrstevnatou metaforou dnešního světa i znakem, který ukazuje, jak se naše společnost za posledních sto dvacet let proměnila,“ rozvíjí záměr letošní koncepce ředitel festivalu Marek Hovorka a pokračuje: „Byl-li konec Rakousko-Uherska dobou zakládání muzeí a období první republiky budováním škol, jsou znakem dnešní doby právě nově projektované tovární haly, skladiště a nákupní centra. Skutečnost, že majitel zmíněné továrny již nebydlí naproti ní či ve stejné zemi, ale často ve vzdálenosti tisíců kilometrů nebo přímo kdesi v daňových rájích, je zajímavým fenoménem, který proměňuje jeho vztah k vlastním zaměstnancům i roli vlastní firmy v daném místě.“
Na portálu Vltavy vzniká speciál, ve kterém si bude možné poslechnout audia několika „industriálních“ dokumentů, které v posledních letech v Českém rozhlase pro pořad Radiodokument vznikly. V době konání jihlavského festivalu to bude – i ve vysílání – repríza dokumentu Marie Hammerich-Maierové, která se se zaměřila na životní příběh dravého podnikatele, ale i mecenáše a sběratele Karla Wittgensteina. Repríza dokumentu s názvem Mecenáš Karl Wittgenstein a jeho Poldi zazní v rámci Radiodokumentu ve středu 22. října (více v dalším článku na této stránce).

Eva Nachmilnerová, dramaturgyně

Foto Michal Bureš, Jiří Plieštik a Eva Nachmilnerová

Mecenáš a jeho Poldi

Osobnost, jež vybudovala jeden z nejmocnějších ocelových kartelů své doby. Mecenáš, který drahými zakázkami podporoval progresivní mladé umělce vídeňské secese. Velkorysý sběratel umění. Milovník zabijačkových hostin. Šikovný, neústupný a vytrvalý manažer. Tvrdý a bezohledný podnikatel. Nelítostný otec a sobecký manžel. Obdivovaný společník. Kdo byl Karl Wittgenstein (1847–1913)? Napoví pořad, který Český rozhlas Vltava vysílá 22. října v 21.45 v rámci Radiodokumentu.
Syn asimilovaného židovského obchodníka z městečka Gohlis u Lipska se jako malý přestěhoval s rodinou do Vídně. Už jako dítě utekl ze školy a skončil na policejní stanici. Později bez vědomí rodičů odcestoval do Ameriky a byl rok nezvěstný. V New Yorku se protloukal jako barman nebo kormidelník.
Spořádaný a zabezpečený život vídeňské buržoazie ho nelákal. Když jej však švagr pozval do ocelárny na Teplicku, aby projektoval tovární halu, vypracoval se rychle do pozice provozního ředitele. Oženil se s dcerou židovského obchodníka Leopoldine Kalmusovou. Poté, co dravými obchodními metodami získal průlomový patent na výrobu oceli a založil v Kladně vlastní ocelárnu, vyzdobil firemní logo Poldinou podobiznou. Poldi Kladno se stala základním kamenem ocelového impéria, jemuž Wittgenstein vládl až do roku 1897.
Průmyslový magnát a sběratel umění Karl Wittgenstein šel nekompromisně za úspěchem. Holdoval darwinismu a pohrdal slabými. S Poldi měl osmi dětí, tři synové si dobrovolně vzali život. Jméno Wittgenstein proslavili nejmladší synové: světoznámý filozof Ludwig Wittgenstein a věhlasný jednoruký pianista Paul Wittgenstein.

Maria Hammerich-Maier, autorka dokumentu



  Písničky Petra Skoumala
  Zpěvník Jana Buriana 
 
  Pohádkový svět Radiotéky
  Pořiďte si
 
  Člověk fotí člověka   
  Navštivte