Číslo 52-1 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s muzikantem.
Jiřím Pavlicou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Světový kumšt v metropoli na Dunaji

Cesta do Vídně připomene poutníkovi z Prahy vždycky jasně jedno: Vídeň je Praha, která funguje. Pokud jde o běžné služby i kulturní, v našem případě konkrétně výstavní provoz. Ve Vídni je navíc všechno na jednom místě: Kunsthistorické muzeum, Albertina, Kunstforum, Museums Quartier. Aktuálně jsou tam k mání následující kusy: Diego Velázquez (do 15. února 2015), Joan Miró (do 11. ledna), Henri de Toulouse-Lautrec (do 25. ledna), Alberto Giacometti (do 26. ledna).
Čtyři mohutné retrospektivy, kterých se v Čechách nikdy nedočkáme. Čtyři retrospektivy, na něž je v metropoli Rakouska denně takový nával, že by člověk nakonec možná i jednu dvě oželel.

Vejít jinam

Třeba Velázquez (1599–1660). I když si člověk přivstane, před muzeem je fronta. A co teprve v muzeu, v jednotlivých sálech: před jediným plátnem dvacet třicet lidí. Neproniknutelný hrozen. Jeden to nakonec zvládne, španělský mistr výtvarného baroka ho samozřejmě zajímá, jenže na konci cesty stojí před otázkou: Co je na těch v jádře realistických portrétech nehezké aristokracie, malovaných notabene na zakázku, vlastně zajímavého? Umělecká i estetická hodnota sotva. Zbývá náhoda: když divák vejde, aby si vydechl od návalu velázquezofilů, do vedlejší, aktuálně nevýstavní, překvapivě prázdné místnosti. A ní visí vedle sebe Brueghel a Bosch. Výjimka, která potvrzuje pravidlo: zajímavé jsou výjimky, nikoli pravidla.
S Toulouse-Lautrecem (1864–1901) to nebylo vlastně jinak. Fronta na půl hodiny. V Kunstforu nával. Proměny výtvarného rukopisu až příliš spořádané a logické. Podobně omezené téma. Od impresionismu k secesi vede ta nejkratší cesta, podobně od interiérů divadla, revue, kabaretu k portrétům hereček, tanečnic, semimondén. Má to všechno v sobě jistou smyslnost, danou v mistrově případě možná i pocitem méněcennosti, a tedy nedostupnosti řady těch, které maloval. Respektive kreslil – kresba je Lautrecova doména. Chce se skoro říct skica, nikoli hotové dílo, zprofanovaný plakát. Umění ve stavu zrodu, ta chvějící se, nervózní materie, na kterou tak skvěle pasovala technika postimpresionismu. A dál?
     

Joan Miró: Metamorphose, 1936, Albertina, Wien – Sammlung Batliner Henri de Toulouse-Lautrec: Moulin Rouge – La Goulue, 1891
Foto © Fotostudio Heinz Preute,
Vaduz © Successió Miró 2014/Bildrecht,
Wien, 2014
Foto © Albertina, Wien

Jít dopředu

U Miróa (1893–1993) měl člověk štěstí, že nastoupil výstavu z opačného konce – proti proudu času, a tedy i diváků. Pozdní práce z padesátých a šedesátých let jsou úžasně harmonické skladby minima tvarů i barev, redukce skutečnosti na samý základ, na samotnou ideu. Miró pracoval se zkratkou, znakem, symbolem, rozebíral viděné po způsobu kubismu na jednotlivé části, které vysílal samostatně na plavbu indiferentním prostorem. Měsíc, slunce, hvězdy, moře. Modrá, červená, zelená, žlutá. Ve třicátých letech nápadná blízkost s Picassem. Zkraje dvacátých let pak realistické východisko. Nebo surrealistické? Jde o výjevy z farmy. Humor Miróovi nechyběl. Přispíval k výjimečnosti jeho stylu.
A nakonec Giacometti (1901–1966). Kdo se obdivuje Olbramu Zoubkovi, měl by znát pozdního Giacomettiho. Kdo se obdivuje pozdnímu Giacomettimu, měl by poznat jeho předcházející období ve znamení surrealismu a kubismu, místy i v dotyku s abstrakcí. „Kráčející muž“ je samozřejmě legendární mistrovou vizitkou. Vídeňská výstava se ale netočí kolem jeho miniatury. Probírá dílo i život kompletně, předvádí příbuznosti a sousedství – mimo jiné s Miróem. Giacomettiho barvou byla popelová šeď, jeho rukopis, a nikoli jen sochařský, ale i malířský a kresebný, byl trhaný, snad ještě nervnější než u Lautreca. Když jsem se zeptal dvouapůlletého syna, kam jde ten miniaturní „Kráčející muž“, odpověděl: „Dopředu.“ Alberto Giacometti šel dopředu neomylně. A nejen v své pozdní, nejslavnější práci.

Radim Kopáč, výtvarný a literární kritik



  Pod peřinu lezte obezřetně
  Dívejte se 
 
  ...osud autorů Zvláštní zprávy
  Nalaďte si
 
  Není malých pořadů…   
  Téma