|
Jiří
Pavlica, muzikant
a primáš Hradišťanu
Jak vzpomínáte na svou rodinu, co vám dala?
Měl jsem to štěstí, že jsem vyrůstal v harmonické rodině.
Byli jsme čtyři sourozenci, všichni hudebně nadaní. Rod z
maminčiny strany, to byli samí muzikanti. Strýček hrál
dokonce u R. A. Dvorského, a to už bylo něco, když se za
první republiky chlapec z vesnice Břestek pod Buchlovem
dostal až do Prahy! Asi z této větve pocházejí mé hudební
geny.
Hodně se u vás hrálo a zpívalo?
Ano. Naše rodina žila harmonicky a muzika to jenom
umocňovala. Všichni jsme hráli na nějaký nástroj, sestry na
klavír, já s bratrem na housle. Čím je člověk starší a snad
i moudřejší, tím víc si uvědomuje, že z kořenů dětství čerpá
celý život. Proto si myslím, že správné nasměrování dětí je
základ. Jinak společnost zlotří a vymkne se z kloubů.
Jak se pak odvíjel váš život? Projevil se vliv rodiny i na
vašich dalších volbách?
Odvíjel se normálně. V dětství liduška, v patnácti, kdy
málokdo z nás ví, co by měl přesně dělat, jsem sice
pošilhával po muzice, ale rodinná rada se usnesla, že muzika
není jisté povolání, a tak jsem si ze dvou škol, které jsem
měl na výběr, zvolil střední ekonomickou.
Proč vás tak hudebně založená rodina nepodpořila v tom,
abyste šel hned v patnácti na konzervatoř?
To byla souhra okolností. Můj bratr právě absolvoval
Janáčkovu akademii v Brně, měl úraz na levé ruce, a jako
houslista byl na dva roky vyřazený z provozu. Rodina tehdy
prohlásila: Muzika je povolání nejisté, co svět světem bude,
uživíš se stavitelstvím nebo obchodem. A tak jsem strávil
čtyři roky na ekonomce v Hradišti. Muzice jsem se však i v
té době věnoval a po maturitě jsem šel studovat muzikologii
a současně s tím housle na konzervatoř. Poté jsem ještě
vystudoval skladbu na JAMU.
Kdy jste vlastně poprvé vzal do ruky housle?
V první třídě. Zdědil jsem je po bratrovi, který v té době
začal studovat konzervatoř. Bylo to zákonité. Naše rodina si
nemohla sociálně příliš vyskakovat – i proto, že názorově
jsme byli na druhém břehu než většina společnosti –, a když
byly doma housle, nač vymýšlet něco jiného? Děvčata hrála na
klavír, my chlapci zase na housle. A tak jsem k tomuto
nástroji přišel a už mi zůstal.
Mluvil jste o své rodině, z níž jste vzešel. Ovšem nesmírný
zdroj jistoty je rodina, ve které žijeme...
Souhlasím s vámi. Rodinu si velice chráním, protože vím, že
v dnešní době není nic těžkého, aby se rozpadla. Stává se to
dnes a denně, příležitostí začínat nové životy – zejména ve
světě kumštýřů – je bezpočet, a o to víc si svou rodinu
chráním, snažím se všechno skloubit tak, aby dobře
fungovala. Nejde vždycky jen vyhlašovat „já, já“, první je
zodpovědnost za děti, za patnáctiletou Aničku a
jedenáctiletého Marka.
Pátráme-li po vašich jistotách a kotvách, nemůžeme pominout
ani princip společenství...
V mém životě hraje společenství podstatnou roli.
Individualismus nás zavádí do slepých uliček. Vůbec si
neumím představit, že by se toto hledisko obrácení se jen k
sobě samému a ke svým potřebám vyčerpalo a opět nastala doba
kolektivismu. To si netroufám ani vyslovit. Jen doufám, že
člověk je od přírody stavěný tak, že potřebuje být s někým,
že se potřebuje sdružovat. Pro mě má společenství tři
kritéria: je to něco, co je potřebné, co je prospěšné a je
svobodné. Jsem šťastný, že svobodu, tak jak ji vnímám já, si
můžu užívat.
A jak vnímáte svobodu?
Není to něco bezbřehého, ale z mého osobního hlediska je to
výrazný počet omezení, která si sám sobě svobodně dávám.
Řeknu-li si, že nebudu brát drogy a nepodlehnu tisíci dalším
lákadlům včetně žen, pak jsem svobodný a nemusím nic řešit.
Mluvíme-li o společenství, dotýkáme se tím zároveň i víry.
Vždyť společenství kolem kostela, ve farnosti, to je také
životní kotva...
I toto společenství vzniká svobodně, protože ti lidé se
chtějí takto scházet. A něco jim to do života dává, jinak by
se takto nescházeli. Bez tohoto zakotvení – protipólu
dnešního vykořenění, což považuji za velké neštěstí – si
velmi špatně mohu uvědomit své místo tady. A to jak na
vertikále historického povědomí: nejsem středobodem vesmíru,
ale kdosi byl před námi a kdosi přijde po nás, tak v
horizontálním pohledu: jsem příslušníkem nějakého národa,
žiju ve své vlasti, jsem nositelem evropské kultury, která
má své kořeny v křesťansko-humanistických hodnotách. K tomu
se přidává i zakotvení duchovní, které to celé spojuje. A
tyto tři body – vertikála, horizontála a svět duchovních
hodnot – vytvářejí trojnožku, na které stojí život.
Pro vás je historie důležitá, obracíte se k ní i v tvorbě...
Začalo to kdysi deskou Byla vojna u Slavkova, ale na cestě
do historie jsem zašel až k těm nejstarším –
cyrilometodějským kořenům – a pominout nemůžeme ani
oratorium k poctě svatého Vojtěcha Brána poutníků. Když se
pokusíme na ta díla navázat ony tři principy, o kterých jsem
hovořil, tedy nevykořenit se a být zakotven duchovně, místně
a v historii, pak jsou všechna krásně provázaná. O duchovním
principu mluvit nemusíme, ale představte si, že na základy
Svatoplukova paláce na Veligradu, objevené před pár lety, se
dívám z okna své pracovny. V barokním kostele, který stojí
na základech velkomoravské rotundy, kde bezpočtukrát hledali
hrob sv. Metoděje, jsem jako děcko prožíval první půlnoční
vánoční mše, a později svými houslemi vyprovázel nejednoho
nebožtíka nebo naopak svatebčany.
Jak vzniklo oratorium k poctě svatého Vojtěcha?
Jednou se mi ozval pan dirigent Miloš Krejčí, který mě
požádal, zda bych pro Europeru, německo-polsko-český
orchestr a sbor mladých lidí, nevytvořil nějaké dílo. A tak
jsem hledal námět, který by oslovil všechny ty mladé lidí
tří národností a zároveň to v jistém smyslu bylo poučné a
výchovné. Chtěl jsem, aby skladba naplnila mé tři zásady
tvorby: přinášet pohlazení, poznání a poselství. Optimální
osobností se stal svatý Vojtěch, rodem Čech, Slavníkovec,
který s Přemyslovci zakládal Břevnovský klášter, vystudoval
v Německu, kde přijal jméno Adalbert, a byť „zavražděn byl
pohanskými Prusy“, jak se píše v kronice, odehrálo se to
vlastně na území dnešního severního Ruska. Jeho tělo však
vykoupil Boleslav Chrabrý a nechal ho pochovat v Hnězdně.
Navíc – Vojtěch byl Evropan, poradce císaře Otty a podílel
se na architektuře Evropy přelomu prvního a druhého
tisíciletí.
V tomto myšlenkově závažném díle se ozývá radostná muzika,
nezatížená patosem, jako ostatně i v další vaší kompozici –
Misse brevis. Autora musí těšit, když vidí, s jakou chutí
jsou jeho skladby interpretovány i poslouchány, viďte?
To se tak prostě stane, v tom není žádný kalkul. Nemáte vliv
na to, jakým životem budou vaše věci žít. Missu brevis,
kterou bude hrát 22. prosince SOČR v novém přepracování pro
symfonický orchestr, jsem původně složil v roce 1997 jako
vokální skladbu s doprovodem komorního orchestru. A praxe si
vynutila i verzi vokální s doprovodem varhan. Je to vlastně
vánoční mše, která se lety stala velmi populární. Kdysi mi
paní Ebenová řekla, Pane Pavlico, vy jste napsal druhou
Rybovku. Každoročně kolem Vánoc se dozvídám možná o dvaceti
provedeních. To je sen každého autora soudobé hudby, být
takto často prováděn. Ale víte, vždyť ony jsou to v podstatě
velmi přístupné písničky, které mají rádi posluchači i
muzikanti.
Část Sanctus prý má zajímavou historii...
Psal jsem ji v době, kdy jsme byli v očekávání naší dcery.
Proto ta radostnost. Ale představte si, že se narodila v den
premiéry této skladby. Z porodnice jsem běžel uklonit se do
sálu a zase jsem upaloval zpátky. A není to všechno. Letošní
pražská symfonická verze má na den přesně premiéru po
patnácti letech od prvního provedení, tedy na den narození
mé dcery a zároveň v den slunovratu.
Jak se utvářely vaše názory na folklor?
To, že se narodíte v nějakém kraji, v nějaké rodině, si
nesete celý život s sebou. Samozřejmě že mé hudební cítění
utvářela rodina, místo, kde jsem se narodil – Uherské
Hradiště v centru Moravského Slovácka –, a pochopitelně mě
utvářela i oficiální školská linie. Náš kraj je výjimečný –
Uherské Hradiště má dnes minimálně šest sedm výtečných
cimbálových kapel, nemluvě o komorním orchestru, dechovkách,
které jsou takřka v každé vesnici... Zázemí je velké a ten
kraj se do vás otiskne, ať chcete, nebo nechcete.
Jak jste dospěl od folkloru k vlastní tvorbě?
Během studií jsem záhy seznal, že tenhle krunýř mi je malý,
pociťoval jsem ho jako svěrací kazajku a velmi jsem tehdy
vnímal folkové hnutí, které bylo nositelem určitých
opozičních názorů. Hutka, Merta, Ulrych, to všechno byli
kamarádi, s nimiž jsem se stýkal, a stalo se, že jsem ještě
během studií začal hrát v Javorech Petra Ulrycha. Byla to
velká zkušenost a nepopírám, že mě ovlivnila. Svou první
deskou Byla vojna u Slavkova jsem se vlastně chtěl vymezit
proti tehdejšímu oficiálnímu vnímání folkloru. Ale nerad
užívám tohle slovo, říkám raději hudba lidová, tradiční...
Jak se tehdy tato tradiční lidová hudba pojímala?
Tehdejší kulturní politika představovala folklor ve velmi
zjednodušené a nekonfliktní podobě. Dá se to dokumentovat na
citátu jednoho soudruha z té doby: „My potřebujeme, aby se
lidi bavili a neměli čas přemýšlet.“ A to jsem nechtěl.
Proto jsem se tou Vojnou u Slavkova vymanil ze stereotypů
Vínečka bílého, Když jsem šel z Hradišťa a podobně a obrátil
jsem se do historie. Protože jsem měl texty, byl už jen
krůček k tomu, abych je zhudebnil. Tenkrát jsem je ale
nepodepsal. Jsou to písně, které nemají svého autora. A díky
tomu se dodnes zpívají, protože je lidé považují za lidové.
Alena Sojková
Foto Martin Pekárek a František Hnátek
Kompletní verzi interview najdete v tištěném vydání Týdeníku
Rozhlas, vychází 15. 12. |